Jump to content

Bytte av baugpropell, kostnad?


Janee

Recommended Posts

Vi har solgt vår Fjord 880 AC og ny båt er kjøpt.

Valget falt på en Fairline Phantom 37.

Så langt er vi meget fornøyde med valget, men har ett lite problem.

 

Baugpropellen som er montert i båten (vist nok fra fabrikk??)er latterlig svak og helt uegnet til båt av denne størrelse :headbang: .

Propellen er en Vetus med 23kg skyvekraft, og 130mm tunnel diameter. :headbang::headbang:

Beslutningen er tatt og propell (med tunnel) skal byttes ut med noe kraftigere.

Vi ser for oss at en Sleipner SE60 eller SE80 vil gjøre susen.

Jeg har verken tid eller ønsker å gjøre jobben selv så spørsmålet er derfor hvem i Tønsberg området som kan gjøre dette på en ordentlig måte?

Hva må vi regne med at en slik operasjon vil koste? :sweat:

Noen med erfaring?

Redigert av Janee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ikke glemme strømtilførselen. Større truster krever vesentlig kraftigere kabling, evnt et eget batteri montert nær truster.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet baugpropell i Fairline flere ganger tidligere. Sist i en 48 foter. Der satt det en sleipner SP 55, som naturligvis ikke hjalp så mye. Vi byttet til en SE100, og da ble det fart på sakene :thumbsup: Det er litt utfordrende å få skåret ut tunnellen du har, så det er vanskelig å anta hvor mye en slik jobb vil koste. Adkomst innenfra båten er også avgjørende. Kjøp SE 100 hvis du først skal gjøre endringer. Da blir det bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjøp SE 100 hvis du først skal gjøre endringer. Da blir det bra :thumbsup:

Er enig, noen ganger er størrelsen viktig, og på baugpropell er dette viktig... Den må virke effektivt når en har bruk for den....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi ser for oss at en Sleipner SE60 eller SE80 vil gjøre susen.

...

Noen med erfaring?

SE60 er lite i en så stor båt, da ville jeg vel heller holdt en knapp på SE100 som andre sier her. Vi har SE80 i vår Viksund som er 30 fot. Det er mer enn god nok i den båten, men heller for stor enn for liten :thumbsup:

 

 

Det er litt utfordrende å få skåret ut tunnellen du har, så det er vanskelig å anta hvor mye en slik jobb vil koste. Adkomst innenfra båten er også avgjørende.

Hvilke utfordringer sikter du til Kaftein? Det å skjære ut den gamle tunellen fra utsiden, eller innsiden?

 

Jeg har ikke gjort den jobben før, men ser vel for meg at jeg ville satt inn en trepropp i den gamle tunellen med et hull i senter slik at man kan bruke freseverktøyet og feie ut et nytt hull med riktig dia. På innsiden kommer vel en fein godt med tenker jeg :smiley:

 

Ps, et tips til er å legge vekt på å lage så store radier på tunellinngangen som mulig, da får du bedre effekt og vesentlig mindre støy :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilke utfordringer sikter du til Kaftein? Det å skjære ut den gamle tunellen fra utsiden, eller innsiden?

 

Jeg har ikke gjort den jobben før, men ser vel for meg at jeg ville satt inn en trepropp i den gamle tunellen med et hull i senter slik at man kan bruke freseverktøyet og feie ut et nytt hull med riktig dia. På innsiden kommer vel en fein godt med tenker jeg :smiley:

 

Ps, et tips til er å legge vekt på å lage så store radier på tunellinngangen som mulig, da får du bedre effekt og vesentlig mindre støy :thumbsup:

 

Det går greit å frese ut den gamle tunnellen. DA er det bare å demontere den gamle propellmotoren, sette inn noe treverk slik du beskriver og få sentrert fresen. De fairlinene jeg har montert propell i tidligere har ofte hatt vanskelig adkomst, men hvis det ser greit ut å komme til er det ikke noe problem å sette inn en større.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alle sammen. :thumbsup:

 

Enig i at SE60 blir for smått, men SE80 burde jo holde??? Eller??? :confused:

Strømkabler må enten byttes eller legges ett sett ekstra i parallell.

Styringskabler regner jeg med å kunne bruke de som allerede er på plass.

Utskjæring av eksisterende propell ser jeg for meg kan gjøres som beskrevet over, og burde ikke by på noen store utfordringer for en med erfaring.

Adkomsten fra innsiden er meget enkel via luke i gulv.

 

Huseklepp Modellverksted er kontaktet, men jeg tar gjerne mot flere forslag til aktører i Tønsberg området :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alle sammen. :thumbsup:

 

Enig i at SE60 blir for smått, men SE80 burde jo holde??? Eller??? :confused:

 

Hvorfor er du så redd for størrelsen her.. kostnadsforskjellen mellom en 80 og en 100 er da marginal og vil neppe utgjører mere enn noen få % av total kostnaden.. Det må da være bedre å en baugpropell som fungerer i liten kuling... og frisk bris... Det jo da en trenger det.. "Size does matter" som fruen sier, og det gjelder også her..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

http://www.skjaeret.no/

flinke karer på dette området :thumbsup:

Har snakket med disse karene! Hyggelige folk, men båten er for stor :headbang: De får den vist nok ikke på land!

 

Hvorfor er du så redd for størrelsen her.. kostnadsforskjellen mellom en 80 og en 100 er da marginal og vil neppe utgjører mere enn noen få % av total kostnaden.. Det må da være bedre å en baugpropell som fungerer i liten kuling... og frisk bris... Det jo da en trenger det.. "Size does matter" som fruen sier, og det gjelder også her..

Hvem har sakt at jeg er redd for størrelsen :giggle:

Ut fra de prisene jeg har fått på jobben så langt utgjør prisforskjellen ca 15-20% mellom SE80 og SE100, så helt ubetydelig er det jo ikke!

Men, når vi nå først setter i gang med denne jobben ønsker jeg selvsagt at resultatet skal bli ordentlig!

Vurdering pågår :discuss:

Link to post
Share on other sites

http://www.skjaeret.no/ har gjort bytte på min og det er skikkelig utført. Har en større båt enn deg men den var vel oppe på Jarlsø marine da byttet ble gjort. Du kan vel bare få den satt på kaia med travelliften der borte mens jobben pågår? Jeg ville gått for en SE100. Disse båtene reker som en kork når vinden står på. Ikke glem fjernkontroll.
Link to post
Share on other sites

Sett inn ønsket størrelse, bruk eksisterende kabling slik det er men sett inn et batteri, evt 2 helt fremme med truster. Det koster minst like mykje å bytte ut kablene du har i forhold til å kjøpe et/to batteri og sette fremme. Eg meiner det helt klart er best med batteri helt ved forbruker. Da bruker du eksisterende løsning til lading. Dette er min teori, eg hadde aldri vurdert annet løsning i din situasjon. Eg monterte truster i min båt i vinter/vår 2010/11. Satte et Maxxima batteri helt framme. Dette fungerer utmerket. Eg la i tillegg 90mm2 kabler fra batteri bak da eg fikk dette så utrolig billig, og i tillegg har da mulighet å hente strøm bak om eg skulle angre på løsningen eg gikk for. Det tviler eg sterkt på eg kommer til å oppleve.

Link to post
Share on other sites

http://www.skjaeret.no/ har gjort bytte på min og det er skikkelig utført. Har en større båt enn deg men den var vel oppe på Jarlsø marine da byttet ble gjort. Du kan vel bare få den satt på kaia med travelliften der borte mens jobben pågår? Jeg ville gått for en SE100. Disse båtene reker som en kork når vinden står på. Ikke glem fjernkontroll.

 

Du sier altså at de gjorde jobben på din båt når den var på land/lokalisert annet sted?

Hadde ikke tenkt på den muligheten, men skal sende dem en forespørsel med en gang!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...