Øyvind Kvammen Startet 15.September.2011 Del på Facebook Startet 15.September.2011 En bekjent av meg har en mercruiser 2005 mod 2.8L 200 hk. Han hadde glemt å ha på tanktopp etter fylling og hadde fått vann i dieselen. Dette ble oppdaget da han hadde varmet opp motor og ga gass for å komme opp i plan. Motor stoppet, og han ble tauet i land. Vi har drenert racorfilter samt finfilter for vann og tappet av helt til det kom ren diesel i filter (ca 40 liter) Montert nytt fin filter på motor, men har ikke nytt racor, så den ble montert sammen uten filterelement Motoren starter etter at vi kinner en 20 sek og pumper med håndpumpe på filter, men stopper så snart vi slutter å pumpe. Hva er galt, er pumpen defekt pga vannet? Ser ut for at det er kun en ledning inn på pumpa, er det noen som vet om det er flere??! kan jo være at en ledning har falt av. Hvis noen har tips eller noe har dette vært topp :) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.September.2011 Del på Facebook Svart 15.September.2011 Tipper det kommer luft inn i drivstoffsystemet etter rensingen. Luften holdes ute så lenge det pumpes for hånd. Ville sjekket pakninger på filtere og at eventuelle slanger som har vært demontert holder tett. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Øyvind Kvammen Svart 16.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2011 Nja, relativt sikker på at det er tett, og skal vel lufte seg selv når jeg har pumpet opp trykk Er det noe mulighet for at pumpen ikke åpner for fuel, men når jeg pumper kommer d fuel inn på dyser alikevel?! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 er ikke dette en common rail motor? tåler ikke noe vann de innjektorene, men siden den går har det sikkert gåt bra. men tanken bør tømmes helt og vaskes rein, tåler vertfall ikke saltvann. vannet ligger i bunn og motor tar ikke diesel helt fra bunn, så i litt sjø vil det rotes opp og gå i motor. lufte seg selv? sitter det en liten fyr i filteret og svelger lufta? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Nå kjenner ikke jeg de motorene der, men tipper det fortsatt er vann i systemet + at du får luft. Som flere sier, tanken må tømmes helt og vannet ut den veien der. Videre er det bare å følge i tilførselsystemet av diesel og lufte/rense på alle komponenter som er der. Sikkert vann i pupmpen med. På eldre dieseler var det dieselpumpe som hvertfall fikk vann i seg ved slike hendelser. Dette er ingen vanskelig jobb, men tidkrevende. Når du er sikker på at alt vannet er bort og du fyller på ny diesel, kan dy bruke trykkluft for å presse dieseln frem og dermed skyve luften foran deg. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 22.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2011 Da går den som en klokke :) Kom luft via racor filter, manglet pakning på selve skruen som fester lokket! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.