Jump to content

Hvordan finne info om tidligere registrerte båter?


oddso

Recommended Posts

Jeg er i besittelse av en eldre båt etter en avdød onkel. Båten har tidligere vært registrert (omkring 1959/60), og reg.nr står fortsatt på, men i boet fantes ingen papirer på den. På den tiden båten ble registrert ble småbåtregistrene ført lokalt i hvert politidistrikt, og disse papirbaserte registrene ble senere overført til Tollvesenet. Disse skal i sin tur ha overført Småbåtregisteret til Redningsselskapet, og det er de som skal sitte med alt av gammel historikk. Har vært i kontakt med Småbåtregisteret/Redningsselskapet, men fikk til svar at de ikke har arkiver eller tilgang til arkiver ut over det som har kommet inn til dem av dokumentasjon fra og med mars 2005. Er det noe mer jeg kan gjøre?

 

Det er snakk om en trebåt i godt hold, men som desverre ikke har vært i vann på en stund. Produsent er ukjent, og det er liksom det jeg håper å få fastslått ved å kikke i det gamle registrert, samt å få dokumentert eierforhold. I hvilke år den er bygd kjenner jeg heller ikke til. Lengden skal være grei å finne ut av, vil anta det bare å ta et målebånd fra akter til bau?

Mvh Odd Andreas

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en skjærgårdsjeep riktignok mye nyere for to år siden. den hadde også reg-nr, men var avregistrert. da var det klin umulig å skaffe dokumentasjon fra den tiden. Den ble avregistrert før 2005 sannsynligvis. Jeg ga til slutt opp å registrere den på nytt. Måtte skaffe dokumentasjon fra da båten ble solgt ny.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Disse skal i sin tur ha overført Småbåtregisteret til Redningsselskapet, og det er de som skal sitte med alt av gammel historikk. Har vært i kontakt med Småbåtregisteret/Redningsselskapet, men fikk til svar at de ikke har arkiver eller tilgang til arkiver ut over det som har kommet inn til dem av dokumentasjon fra og med mars 2005. Er det noe mer jeg kan gjøre?

Som du fant ut av sitter ikke Småbåtregisteret på de gamle arkivene. Det er det riksarkivet som gjør. Problemet er at dette heller ikke er samlet på et enkelt sted, men spredt over flere byer. Jeg fant mine opplysninger i Kongsberg. Det gjaldt en båt tidligere registrert i Porsgrunn.

 

Det første du må gjøre er å spore opp hvor det gamle arkivet finnes nå. Jeg gjorde det ved å ta kontakt med riksarkivet i Oslo og oppgi hvilken by båten tidligere var registrert i. Deretter ringte jeg til Kongsberg og fikk mail adresse til en kontaktperson. Sendte absolutt alt jeg viste om båten til vedkommende og etter et par uker kom det en kopi av det gamle registreringskortet i posten :thumbsup:

 

Det er snakk om en trebåt i godt hold, men som desverre ikke har vært i vann på en stund. Produsent er ukjent, og det er liksom det jeg håper å få fastslått ved å kikke i det gamle registrert, samt å få dokumentert eierforhold. I hvilke år den er bygd kjenner jeg heller ikke til. Lengden skal være grei å finne ut av, vil anta det bare å ta et målebånd fra akter til bau?

Jeg hadde en god del mer opplysninger enn deg når jeg startet å søke etter gamle registreringer, men treffer du en person på arkivet som liker å grave skal du ikke se bort i fra at de finner noe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som du fant ut av sitter ikke Småbåtregisteret på de gamle arkivene. Det er det riksarkivet som gjør. Problemet er at dette heller ikke er samlet på et enkelt sted, men spredt over flere byer. Jeg fant mine opplysninger i Kongsberg. Det gjaldt en båt tidligere registrert i Porsgrunn.

 

Det første du må gjøre er å spore opp hvor det gamle arkivet finnes nå. Jeg gjorde det ved å ta kontakt med riksarkivet i Oslo og oppgi hvilken by båten tidligere var registrert i. Deretter ringte jeg til Kongsberg og fikk mail adresse til en kontaktperson. Sendte absolutt alt jeg viste om båten til vedkommende og etter et par uker kom det en kopi av det gamle registreringskortet i posten :thumbsup:

 

 

Jeg hadde en god del mer opplysninger enn deg når jeg startet å søke etter gamle registreringer, men treffer du en person på arkivet som liker å grave skal du ikke se bort i fra at de finner noe :smiley:

 

Jeg har en del opplysninger. Først og fremst har jeg reg.nr på båten, og navnet på min onkel, som var første eier. Jeg vet også hvor den ble registrert. Men jeg vet ikke nøyaktig når den ble registrert, men det skal ha skjedd en gang mellom 1959 og 1961, og det er omtrentlig samme tidsrom båten er bygd. Produsent er som nevnt ukjent. Og lengde finner man ved å ta et målebånd fra baug til akter.

Redigert av oddso (see edit history)

Mvh Odd Andreas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...