Jump to content

Olje skift volvo D-serien. Min erfaring.


skhauge

Recommended Posts

Har i dag byttet olje og filter på min D4-260. Etter info som ligger delt her på forumet var eg skeptisk da eg har lest det er vanskelig å få olje ut, og at det blir så masse olje søl siden filter står med bunn ned. Så eg tok fatt på oppgaven med alle forhandsregler. 2 bæreposer for å tre opp under filter før byttet. 20 liter bensin kanne som eg har spill olje.

 

1. Kjørte motor varm på fjorden.

2. Fikk vakuum slange ned i slange som er oppgitt i manual SB side. NB eg måtte bruke tynneste slange på Biltma sin oljesuger.

3. Etter 3 omganger med ca 4 liter kvar gang fikk eg opp olje. Motor tom for olje.

4. Filterbytte. Regnet med masse søl etter det eg har lest. Skrudde av filter(e) uten at eg fikk en dråpe olje søl. Dette uten å bruke pose eller annet. Kan ikkje bli enklere.

5. Ny olje fylt. Eg fylte 11,5 liter, startet og lot motor gå 1 min. I morgen peiler eg før eg starter igjen. Regner med motor vil ha litt til. Eg bruker ikkje å fylle helt til max.

 

Konklusjon. Denne jobben er svært enkel å få til uten å søle en dråpe olje. Så endel av det eg har lest er tullprat. Så i morgen tar eg båten på land med ny olje og en positiv erfaring rikere. Håper flere tar mot min info som positiv, for at dette er vanskelig er feil!

Link to post
Share on other sites

Generelt råd også. Men D motorene sies å ha litt mye olje på om man ligger høyt på peilepinnen. Vp har på senere modeller ( mine produsert i 2007 har) satt på en tilbakeslagsventil på returen fra veivhusfilteret. Det har vært eksempler der motorer med mye olje og stor arbeidsvinkel ( feks om man halvplaner) har fått olje i innsuget gjennom den slangen. Og med olje i innsuget da selvtenner motoren, og det gir motor ras.

 

Her er bilde av ventilen

55a5f1c5-9403-17e7.jpg

 

Veivhuset er stort på disse motorene. Motoren bør stå minst over natta før man peiler slik at oljen får tid til å renne ned.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å huske oljetrykksalarmen på d6 går på ca 14 liter. Håndboka sier det skal 20 liter på motoren. Det er 2 liter mellom max og min på pinnen.

 

Oljetrykksalarmen går på 14 liter ?? Hvor har du det fra? Tror ikke det går noen alarm så lenge det er oljetrykk, og det vil ikke være mye olje igjen når den alarmen går, ofte litt for sent.

Oljenivåalarm kan det være, men den er kun aktiv før en starter motor.

En D6 har 5 liter mellom min og max, tror jeg. Har ikke sjekket.

Link to post
Share on other sites

Oljenivåalarm kan det være, men den er kun aktiv før en starter motor.

En D6 har 5 liter mellom min og max, tror jeg. Har ikke sjekket.

 

I følge brukermanualen har D6 3,5 liter mellom min og max, D4 har 1,5 liter.

 

I følge samme brukermanual kan oljenivåalarmen utløses under kjøring. I hard sjø forfra eller bakfra kan den utløses, må da sjekke oljenivået og sjekke ut alarmen.

 

D6 motoren har mange alarmer og overvåkingen er omfattende. Jeg tolker dette som et system for å beskytte motoren mot alvorlige skader.

Årets halve sesong (ca 70 timer)med D6 har heldigvis gått feilfritt. Utelukkende positive erfaringer, selv om jeg bare har hatt Yanmar tidligere.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...