skhauge Startet 16.September.2011 Del på Facebook Startet 16.September.2011 Har i dag byttet olje og filter på min D4-260. Etter info som ligger delt her på forumet var eg skeptisk da eg har lest det er vanskelig å få olje ut, og at det blir så masse olje søl siden filter står med bunn ned. Så eg tok fatt på oppgaven med alle forhandsregler. 2 bæreposer for å tre opp under filter før byttet. 20 liter bensin kanne som eg har spill olje. 1. Kjørte motor varm på fjorden. 2. Fikk vakuum slange ned i slange som er oppgitt i manual SB side. NB eg måtte bruke tynneste slange på Biltma sin oljesuger. 3. Etter 3 omganger med ca 4 liter kvar gang fikk eg opp olje. Motor tom for olje. 4. Filterbytte. Regnet med masse søl etter det eg har lest. Skrudde av filter(e) uten at eg fikk en dråpe olje søl. Dette uten å bruke pose eller annet. Kan ikkje bli enklere. 5. Ny olje fylt. Eg fylte 11,5 liter, startet og lot motor gå 1 min. I morgen peiler eg før eg starter igjen. Regner med motor vil ha litt til. Eg bruker ikkje å fylle helt til max. Konklusjon. Denne jobben er svært enkel å få til uten å søle en dråpe olje. Så endel av det eg har lest er tullprat. Så i morgen tar eg båten på land med ny olje og en positiv erfaring rikere. Håper flere tar mot min info som positiv, for at dette er vanskelig er feil! Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Samme erfaring har jeg. D-motor er bygget med tanke på service Jeg benytter pumpestasjon på Vallø Marina, når det surkler er det tomt. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Den motoren din skal ha 16-17 liter, men om du ikke får ut alt så får du jo ikke på alt heller. Det er lurt å holde seg til volvo orginal filter. Det er bare disse som har ventil innebygd, slik at man slipper en liter olje over motoren. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 17.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2011 Hvilken plass har du funnet at det er 16-17 liter på D4? 12,5 incl filter står det i manual. 20 liter på D6. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Den motoren din skal ha 16-17 liter Gjetter du bare? Instruksjonsboka sier 12,5 liter inkl. filter. 1,5 liter skiller mellom maks - min. 11,5 liter høres ok ut. Fyll til midt i mellom maks-min det er rådet fra Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Jepp, 12,5 liter er riktig. Har to slike maskiner selv. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 (redigert) Har fylt opp ca 100 slike maskiner. Da er de nye. Sikkert ikke mere mystisk enn det. Har aldri tappet dem, så det er sikkert masse olje her og der. Men jeg har vel ikke den 5 litern helt full, så jeg får gi meg på det. Redigert 17.September.2011 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Hold oljenivået godt under middels på peilepinnen sier vp verksted jeg stoler på. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Hold oljenivået godt under middels på peilepinnen sier vp verksted jeg stoler på. Hva er det pga? Gjelder dette spesielt D-motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) Generelt råd også. Men D motorene sies å ha litt mye olje på om man ligger høyt på peilepinnen. Vp har på senere modeller ( mine produsert i 2007 har) satt på en tilbakeslagsventil på returen fra veivhusfilteret. Det har vært eksempler der motorer med mye olje og stor arbeidsvinkel ( feks om man halvplaner) har fått olje i innsuget gjennom den slangen. Og med olje i innsuget da selvtenner motoren, og det gir motor ras. Her er bilde av ventilen Veivhuset er stort på disse motorene. Motoren bør stå minst over natta før man peiler slik at oljen får tid til å renne ned. Redigert 18.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 -Eller gjelder det spesiellt halvplanere hvor motorene blir gående med stor helning bakover? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) Alle båter går jo i halvplan om det er dårlig vær :-). Peter på Ringens Varv dette kommer fra. Mener å huske oljetrykksalarmen på d6 går på ca 14 liter. Håndboka sier det skal 20 liter på motoren. Det er 2 liter mellom max og min på pinnen. Redigert 18.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 18.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2011 Igjen refererer eg til owners manual. D6 har min/max 3,5 liter. Er det virkelig så masse usikkerhet rundt det som er skrevet av Volvo og virkeligheten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Trodde det var to liter jeg. Takk for info. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Mener å huske oljetrykksalarmen på d6 går på ca 14 liter. Det må være en nivåalarm, for motoren mister ikke trykket med 14 liter eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) Vet ikke Redigert 18.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Mener å huske oljetrykksalarmen på d6 går på ca 14 liter. Håndboka sier det skal 20 liter på motoren. Det er 2 liter mellom max og min på pinnen. Oljetrykksalarmen går på 14 liter ?? Hvor har du det fra? Tror ikke det går noen alarm så lenge det er oljetrykk, og det vil ikke være mye olje igjen når den alarmen går, ofte litt for sent. Oljenivåalarm kan det være, men den er kun aktiv før en starter motor. En D6 har 5 liter mellom min og max, tror jeg. Har ikke sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Fra min vanlige kilde. ringens Varv Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) Oljenivåalarm kan det være, men den er kun aktiv før en starter motor. En D6 har 5 liter mellom min og max, tror jeg. Har ikke sjekket. I følge brukermanualen har D6 3,5 liter mellom min og max, D4 har 1,5 liter. I følge samme brukermanual kan oljenivåalarmen utløses under kjøring. I hard sjø forfra eller bakfra kan den utløses, må da sjekke oljenivået og sjekke ut alarmen. D6 motoren har mange alarmer og overvåkingen er omfattende. Jeg tolker dette som et system for å beskytte motoren mot alvorlige skader. Årets halve sesong (ca 70 timer)med D6 har heldigvis gått feilfritt. Utelukkende positive erfaringer, selv om jeg bare har hatt Yanmar tidligere. Redigert 18.September.2011 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Trodde det var to liter jeg. Takk for info. På D-4 er det 2 liter mellom min og Max Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 18.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2011 Mange ulike svar her. Oljemengder varierer opp i 5,5 liter, så eg tok meg arbeidet å lage et bilde fra manualen eg henviser til (etter et tips her på forumet). Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Der var jo det spikret...............Så forresten den nye D6 med 400hk om fredag. Den har vokst i lengden. Det blir mange trange motorrom fremover. Men fremdeles 20 liter olje.(sjekket det). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.