Jump to content

VolvoPenta D3 Noen som har brukererfaringer ?


Moyja

Recommended Posts

Jeg hadde en 2004-modell i min Skibsplast 660 og mine erfaringer er entydig positive. Ikke noe trøbbel i det hele tatt. Lett motor som malte som en katt til enhver tid. Dieselgjerrig. Mener å huske at motoren også var nokså servicevennlig. Mye elektronikk på disse motorene, så en er jo nokså prisgitt ekspertisen når det oppstår noe (feilmeldinger ol). Vet at disse motorene har kommet i flere "genrasjoner". Om 2007-modell var en ny genrasjon; vet jeg ikke.

 

Det kan se ut som om det kom en modifikasjon i 2008 og her henvises det til en del turbo-trøbbel med D-3.

 

Her er også noen meldingersom tyder på at andre har hatt mer negativer erfaringer enn meg. Det som sies her er bla: "Jeg vet om 2 andre utenom meg selv som har kjøpt båt med Volvo Penta D3 i fjor her i distriktet. Vi er alle tre plaget med at motoren blir varm. Min D3 har blitt varm fra første dag, dvs. med full hendel på gassen. De andre motorene ble varm etter 100 0g 150 timer. Min motor fikk alarm en gang. Jeg ble redd når jeg hørte at den ene av de andre to hadde havaret motoren etter bare 250 timer. Med litt diskusjoner fikk han ny motor.

Jeg har hørt at det er et belegg inni ferskvannsystemet som må skylles ut, og om det er nok vet jeg ikke?"

 

Tror også at det har vært noen innlegg på Båtplassen om trøbbel med D-3, men her vil vel servicehistorikk og antall timer motor er gått være vel så viktig for din avgjørelse, vil jeg tro.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke brukererfaringer med Volvo Penta D3. Som standard når det kommer til spørsmål om Volvo Penta D3, velger jeg likevel å poste innlegget nedenfor fra meg som igjen er klippet og kopiert fra andre innlegg av meg. Jeg ser ikke bort fra at det kan irritere en del fans av Volvo Penta, men det skal jeg kunne leve med. :giggle:

 

Det kom i 2009 en helt ny D3. Her står det en del om problemene med den gamle D3, og oppgraderinger, utbedringer og service av den gamle D3, samt lanseringen av den nye D3. Jeg håper dette kan være til hjelp:

 

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

 

 

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta måtte derfor se seg nødt til å lansere en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

 

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbar enn den forrige versjonen.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...