Jump to content

Mastervolt lader som går over i stand-by når den ikke skal


Enzo

Recommended Posts

Oppdaterer denne litt.

Da var jeg i kontakt med Staubo og fikk oppgradert software i laderen i dag og gikk over fra manuell justering til å bare bruke dipsvit satt i AGM/gel mode.

 

Alt såre vel men jeg legger merke til at den nå legger seg på 13,95V i flyt og det må nå vel være dristig høyt, det er stemplet 13,6/14,4V på batteriene (leoch)

Nå skal det sies at temperaturen bare er 19-20grader på sensoren, husker ikke hvor mye reguleringen var på 5grader

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Fant ut at temp kompensasjonen på 5grader er 0,15V så da er den satt til 13,8V ved 25grader, høres høyt ut men Staubo sier det er rett, man må vel stole på det da.

 

Tenker bare på alle disse diskusjonene her på forumet der de som skal ha peiling på dette sier AGM kan tørke ut ved spenning i float som er + 13,4/5 eller hva det var

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Oppdaterer igjen om noen har interesse av det.

 

Laderen har sluttet å gå i stand-by men den går over i bulk/absorb flere ganger i døgnet (og nei landstrømmen er stabil så det er ikke det som gjør det).

 

Da gjenstår det bare å se hvordan selger behandler reklamasjonen videre, noe som er interessant med tanke på at dette er noe som koster mer enn mange andre merker

Link to post

Enig i at Mastervolt legger vedlikeholdspenning for AGM ukomfortabelt høyt. Noen sier at AGM tørker ut mens andre mener at det er helt ok. Begge sider kan vanskelig ha rett!

 

Det som derimot alle ser ut til å være enige om er at det greit for AGM uten vedlikeholdsading, men lurt med en lite toppburst en gang imellom. Hvis du lar Mastervolten stå på setting for tradisjonelle batterier gjør den akkurat det, vedlikeholder på 13.2 - 13.5V og så en liten 14.4 med noen dagers mellomrom.

Link to post
  • 3 uker senere...

På min Mastervolt 24/75 har jeg aldri sett over 37 V ved kontinuerlig lading. Hvis banken er kjørt litt ned vil den ligge på 29 V så lenge batteriene svelger greit unna for så å redusere tilbake til 37 V. Dette harmonerer med det som står beskrevet på batteriene om kontinuerlig lading.

 

Har akkurat montert inn 4 x 166 AH AGM fra Mastervolt, så dette blir spennende fremover.

Link to post

Det må være en veldig spesielt bygget båt hvis du leser av 37 volt, for dette er langt over den spenningen som produsenten av båten er pliktig til å forholde seg til hvis båten skal CE merkes.

Jeg har bygget anlegg med Nife batterier som skal ha en ladespenning på 33,6 volt, og da måtte jeg sette inn en regulator i forbrukskretsen for å unngå at utstyret i båten gikk i stykker.

Link to post

HR nekter å sette inn agm batterier fordi de ikke tåler konstant lading over lang tid.

 

Jeg har aldri blitt instruert om at båten ikke kan ligge med landstrøm konstant.

Merkelig ombord i båten jeg jobber på har vi flere agm batteri banker som hvers har en Mastervolt 24/50 lader, float spenningen her er typisk 26-27 volt, og batteriene har da også stått i 5 år snart, ingen problemer.

Link to post
  • 5 år senere...

Jeg har akkurat samme problem med min Mastervolt mass 24/50 .   I dag virker det som den tok fullstendig kvelden, for nå starter den ikke opp ladingen i det hele tatt.  Før kunne jeg tvinge den til å lade ved å slå den av og på.  Nå står den kun på "On bulk-charge" uten at den gir ut noe juice. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...