Enzo Startet 17.September.2011 Del på Facebook Startet 17.September.2011 Jeg har en slik chargemaster 12/50 , jeg ligger på landstrøm året rundt men den siste tiden så har denne begynt å gå over i stand-by, jeg må da slå den på manuelt i masteradjust på PC eller fysisk på selve laderen, er det noen som har vært borti dette problemet og kan komme med tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Staubo? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Enzo Svart 17.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2011 Det stemmer men jeg lurer på om noen her har vært borti det samme og kan komme med en quickfix Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Jeg pratet med Mastervolt Sverige om mine dårlige batterierfaringerr. De sa at feil på temp sensoren kan gjøre at kombien går i dvale.var visst enkelt å koble den fra Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2011 Å ! Det var nyttig info, tempsensoren står i 18grader men det kan kanskje være noe der som kommer og går og trigger feilen, skal teste med å nappe ut tempsensoren Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Sorry, det hadde jeg glemt. Meget fornuftig sted å begynne feilsøking! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Enzo Svart 19.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2011 (redigert) Oppdaterer denne litt. Da var jeg i kontakt med Staubo og fikk oppgradert software i laderen i dag og gikk over fra manuell justering til å bare bruke dipsvit satt i AGM/gel mode. Alt såre vel men jeg legger merke til at den nå legger seg på 13,95V i flyt og det må nå vel være dristig høyt, det er stemplet 13,6/14,4V på batteriene (leoch) Nå skal det sies at temperaturen bare er 19-20grader på sensoren, husker ikke hvor mye reguleringen var på 5grader Redigert 19.September.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2011 (redigert) Fant ut at temp kompensasjonen på 5grader er 0,15V så da er den satt til 13,8V ved 25grader, høres høyt ut men Staubo sier det er rett, man må vel stole på det da. Tenker bare på alle disse diskusjonene her på forumet der de som skal ha peiling på dette sier AGM kan tørke ut ved spenning i float som er + 13,4/5 eller hva det var Redigert 19.September.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2011 Oppdaterer igjen om noen har interesse av det. Laderen har sluttet å gå i stand-by men den går over i bulk/absorb flere ganger i døgnet (og nei landstrømmen er stabil så det er ikke det som gjør det). Da gjenstår det bare å se hvordan selger behandler reklamasjonen videre, noe som er interessant med tanke på at dette er noe som koster mer enn mange andre merker Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Float hos meg ligger på 14v. Er ganske sikker på at det er for høyt etter at batteriene har tatt kvelden etter tre år. HR nekter å sette inn agm batterier fordi de ikke tåler konstant lading over lang tid. Jeg har aldri blitt instruert om at båten ikke kan ligge med landstrøm konstant. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Enig i at Mastervolt legger vedlikeholdspenning for AGM ukomfortabelt høyt. Noen sier at AGM tørker ut mens andre mener at det er helt ok. Begge sider kan vanskelig ha rett! Det som derimot alle ser ut til å være enige om er at det greit for AGM uten vedlikeholdsading, men lurt med en lite toppburst en gang imellom. Hvis du lar Mastervolten stå på setting for tradisjonelle batterier gjør den akkurat det, vedlikeholder på 13.2 - 13.5V og så en liten 14.4 med noen dagers mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 Jo det er korrekt men denne bulken for å friske opp skal komme hver 7 eller var det 10ende dag eller så, ikke 1-2ganger om dagen. Jeg ligger på landstrøm året rundt, vi bor i båten så utstyret brukes kanskje mer enn gjennomsnittet i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 På min Mastervolt 24/75 har jeg aldri sett over 37 V ved kontinuerlig lading. Hvis banken er kjørt litt ned vil den ligge på 29 V så lenge batteriene svelger greit unna for så å redusere tilbake til 37 V. Dette harmonerer med det som står beskrevet på batteriene om kontinuerlig lading. Har akkurat montert inn 4 x 166 AH AGM fra Mastervolt, så dette blir spennende fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 så dette blir spennende fremover. Hold oss oppdatert. 37V er heftig! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Det må være en veldig spesielt bygget båt hvis du leser av 37 volt, for dette er langt over den spenningen som produsenten av båten er pliktig til å forholde seg til hvis båten skal CE merkes. Jeg har bygget anlegg med Nife batterier som skal ha en ladespenning på 33,6 volt, og da måtte jeg sette inn en regulator i forbrukskretsen for å unngå at utstyret i båten gikk i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 1. oppdatering: Beklager å ha tullet med tallene, mente så klart 27 V. Men det har vel alle antagelig forstått for lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Begynte å ane at du hadde trykket inn feil kontt på PC'en ja. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 HR nekter å sette inn agm batterier fordi de ikke tåler konstant lading over lang tid. Jeg har aldri blitt instruert om at båten ikke kan ligge med landstrøm konstant. Merkelig ombord i båten jeg jobber på har vi flere agm batteri banker som hvers har en Mastervolt 24/50 lader, float spenningen her er typisk 26-27 volt, og batteriene har da også stått i 5 år snart, ingen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Og dere har samme lademønster som en seilbåt eller? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Jeg har akkurat samme problem med min Mastervolt mass 24/50 . I dag virker det som den tok fullstendig kvelden, for nå starter den ikke opp ladingen i det hele tatt. Før kunne jeg tvinge den til å lade ved å slå den av og på. Nå står den kun på "On bulk-charge" uten at den gir ut noe juice. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.