Jump to content

En veis vindu (speil) på toalettet


Møkkalasset

Recommended Posts

Jeg har planer om å sette inn et vindu retning forut på toalettrommet. Dette for å ha kontroll når jeg er på toalettet ved båttur alene. Jeg stopper alltid båten i slike situasjoner, men selv ved "bimmelim" føler jeg at jeg ikke har kontroll med møtende båter. Er dette vanlig handelsvare hos glassmester? Planen er å rigge dette slik at det blir et speil fra kabinsiden, og vindu fra toalettrommet.

Link to post
Share on other sites

Om du er aleine på tur, så trenger du vel ikke lukke dassdøren... med mindre du er utrolig sjenert da...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra mateco som faktisk er den eneste som har svart på spørsmålet, så var det tydeligvis mange som syntes det var gøy å ha det litt morsomt med denne saken. Jeg gir honnør til Fru Jacobsen som har en raffinert humor.

 

- Nei, det hjelper ikke å ha dassdøra åpen. Det hjelper ikke å kikke ut sidevinduene. Det er fremover jeg vil ha kontroll på møtende båter. Jeg har styremaskin så det kan også være aktuelt å benytte toalettet i fart i åpen sjø, men det kan skje mye på et par minutter. Mange som kjører fort. Man kan da avbryte det "nødvendige ærend" og avverge en ulykke.

 

- Nei, Møkkalasset er ikke et tilfeldig nick. Møkkalasset er et fyr på utsiden av Kilsund/Tvedestrandsfjorden. Kjent sjømerke.

 

Så, eventuelt takk for andre svar "on topic"....

Link to post
Share on other sites

Ja, dere skulle vært på transportmessa og sett hva militæret haddet tatt med seg. De hadde fjernstyrt maskingevær med varmesøkende, vanlig og nattkamera som kunne zoome inn fra noen kilometer til bare 50 meter. Det hadde vært noe i båten både på dass og ellers.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hva med noe så enkelt som en bøtte? Bøtte m/ pose eller saltvann ( spørs hva jeg må gjøre :blush: ) oppi har løst mine probs når jeg er ute alene.

 

:sailing:

 

Red: ser nå at jeg er utenfor topic. Me so solly :cheers_wine: Lykke til med å finne gode løsninger.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg stopper alltid båten i slike situasjoner, men selv ved "bimmelim" føler jeg at jeg ikke har kontroll med møtende båter.

 

Om du har stoppet båten, har du ikke kontroll med møtende båter..... NEI... men la oss håpe at de som sitter i de andre båtene har det.

Om du står stille, vil alle andre båter som beveger seg i din retning være møtende båter. Du trenger med andre ord en 360graders kuppel, slik at du får fulgt med i alle retninger. Hvor kjapt du klarer å knipe av en kabel og komme deg opp til styreposisjon, sette båten i gir og frese unna båter som ser ut til å sikte på deg aner jeg ikke, men om dette er en reell frykt du har, er kanskje to sorte kuler en nyttig investering.

 

"IKKE UNDER KOMMANDO

Et fartøy som av en eller annen uforutsett grunn ikke lenger kan manøvreres skikkelig, for eksempel grunnet feil ved ror eller maskineri, sies å være i en ikke-under-kommando-situasjon. Slike fartøy skal ha to røde, rundtlysende lanterner plassert over hverandre. Fartøy under 12 meter trenger ikke nødvendigvis å bruke ikke-under-kommando-lys. Dagsignalet er to svarte kuler over hverandre."

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Da har glassmesteren montert speilene i skapet. Ryggen i skapet er et såkalt "argusspeil", der men kan se igjennom fra den mørkeste siden, d.v.s. fra toalettet. Pris for begge speilene inkl. montering var 1090,-. Blir spennende å se om jeg får den ønskede effekten, men det ser lovende ut.

 

imag0340.jpg

imag0341.jpg

imag0342.jpg

imag0338.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå er skapet montert i båten. 100 % i tråd med ønsket effekt. I dagslys vil toalettet alltid være den "mørke side". Og det er det jeg er ute etter. Man kan da ikke se inn, men ut. Båten står fortsatt hos Agder Boat og Mr. Zonneveld var ombord og så på løsningen. Han syntes det var en god idé og det tar jeg som et kompliment, :yesnod:

 

Utsikt fra toalettet:

 

utsikt_fra_toalettet.jpg

 

Alminnelig speil med døren lukket:

 

speildoer.jpg

 

Fra cabin ser det slik ut:

 

fra_cabin.jpg

fra_cabin2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...