Jump to content

Prosjekt - Oppgradering av Agder 840.


Møkkalasset

Recommended Posts

Skal gjøre noen oppgraderinger av båten før sesongen starter. Bl.a:

- Nytt bord i cockpit

- Nytt klaffebord ved pentry

- Speilskap til toalettrom

- Endre innstigingstrinn i cockpit

- Ny innredning i gryteskap

- Bygge skap i sideskott

- Div. nytt elektrisk

- Høyttalere i cabin - med vendebryter

- LED-lys her og der.

 

Hvis jeg rekker alt dette så blir jeg fornøyd.

 

Idag begynte jeg på bordet.

 

På det gamle bordet er teakfinéren delvis gjennompusset. Dessuten er plata en drøy cm for bred.

 

det_gamle_bordet.jpg

 

Klaffebordet er også noe slitt i lakken og krakelert i finéren. Begge de gamle bordene danner basis for de nye.

 

klaffebord_pentry_foer.jpg

 

Måtte jo prøve meg på en kompassrose. Laget en mal i MDF først.

 

mal_mdf.jpg

 

Materialer må til. Teak og mahogny.

 

materialer.jpg

 

Høvlet alt på 7 mm. Så har jeg litt å pusse på etter nating.

 

hoevlede_lister.jpg

 

Tok bort de gamle kantlistene og skar plata i vinkel, samt kreppet litt på bredden. Ikke mye igjen av teakfinéren etter pussing.

 

pusset.jpg

 

Hjelpelinjer må til.

 

hjelpelinjer.jpg

 

Så var det å skjære til bitene.

 

innstilling_sag.jpg

30_gr.jpg

mahogny.jpg

teak.jpg

 

Så var delene til rosa klar.

 

rose.jpg

 

Det var det jeg rakk i dag. I morgen blir det tilskjæring av ramtre, samt liming.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg gjort litt igjen. Tilpasset delene:

 

finarbeid.jpg

 

Alt på plass og klart til liming:

 

klart_til_liming.jpg

 

Så var spiler og rose ferdig limt:

 

limt.jpg

 

Nå er det bare kantlister igjen før nating. Synd jeg må på jobbreise et par dager og ikke får gjort noe før lørdag. :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg limer 7 mm spiler rett på den gamle bordplata som er 14 mm tykk. Så høvler jeg kantene lett før påliming av 10 mm kantlister. Tenker at jeg lager de ca 22 mm brede. Når alt er ferdig limt så vil ramtreet fremstå som litt bredere enn spilene. Så tror jeg jeg vil lime på slingrekanter. :smash:

Link to post
Share on other sites

Hvilken lakk skal du bruke da?

Jeg tenkte å lakke et strøk med epoxy for å få en skikkelig forsegling. Problemet med epoxyen er at den ikke har UV-filter. Så da blir det et par toppstrøk med polyuretanlakk. Men da må jeg visst vaske epoxyen med et eller annet før lakking har jeg forstått. (Husker ikke hva, men skal konsultere eksperten igjen :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Litt oppdatering:

 

Kantlister. 10 mm tykkelse og bredde litt over bordplatens tykkelse.

 

kantlimt.jpg

 

Ideen med kantlister er bl.a. å få forseglet hjørnene på bordet samt at natefugene har noe å stoppe mot.

 

hjoerne.jpg

 

Jeg brukte Casco Marin til natingen.

 

lim.jpg

 

Det blir noe klin, men forhåpentligvis bra. Mettet fugene og glattet over med en trepinne dyppet i Zalo-vann. Skrapet deretter bort det mest overflødige. Da jeg viste bildet til kona lurte hun på om jeg hadde ødelagt hele bordet. Ikke så rart kanskje... :smiley:

 

natet.jpg

 

Så mens det tørker til sånn ca tirsdag så må man jo gjøre noe annet. Tid for klaffebordet. Det har kun ett rettvinklet hjørne, samt at bakkanten er buet. D.v.s. utfordringer...

 

klaffebordet.jpg

buet.jpg

 

Måtte lime på ei ekstra flis p.g.a. buen.

 

hjoerne_klaffebord.jpg

 

Så var alle bitene på plass. "Ramtreet" er trukket 10 mm inn fra kanten som skal renskjæres/høvles før kantlister limes på.

 

ferdig_limt.jpg

 

Teak og mahogny i ulike bredder. Klaffebordet står ikke i tilknytning til "hovedbordet" så det det lever sitt eget liv. :flag_bp:

 

ulike_bredder.jpg

 

Det var det jeg rakk i dag. I morgen blir det å lage kantlister til klaffebordet hvis jeg har nok teak, samt begynne på skjøteklaff til hovedbordet. Er også så smått i gang med speiskapet til toalettet. Bilder kommer etterhvert.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe.. noen liker å stikka nesa frem.. hehe... nei, har ikke funnet ut noe mer enn at det har vist skjedd før.. for lenge siden.. men ikke så mye som nå.. håper det ordner seg til sommeren.. det var ikke så fint for barna å leke ved den gule sjøboden lenger. Ofte var det jo lunt bak der når sørvesten dreide litt lenger på vest.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...