Frode Stiansen Startet 18.September.2011 Del på Facebook Startet 18.September.2011 Har lest her inne på båtplassen til øyet blir stort og vått om Volvo Penta sine D6 maskiner. Virker som det ikke er spesiellt mye positiv omtale her inne hverken om maskinen i seg selv eller servicen/nettverket til Volvo i denne sammenheng. Disse maskinene har jo blitt solgt noen år nå og det er vel endel brukere her inne som er i besittelse av en slik grønn en i kjelleren. Er det overhodet ikke mulig å stole på disse maskinene og sitter dere med klump i halsen hver gang dere starter opp med frykt for de kommende utgiftene som kan opptre når som helst! Jeg ønsker her ikke en tråd om hvor dårlige disse maskinene er eller hvordan Volvo har tatt vare på sine kunder. Snarere tvert imot ønsker jeg å se om det finnes noen der ute som er fornøyd med maskinene i seg selv og gjerne hatt positive opplevelser av Volvo sin service. Jeg har ingenting med Volvo å gjøre men har funnet båten/båttypen vi ønsker og disse er stort sett levert med Volvo D6 drev/aksling eller Yanmar med aksling. Selvfølgelig for meg så er det drev som gjelder.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 De fleste med volvo dieseler er nok ikke med på dette forumet, og alle jeg snakker med som ikke er her er strålende fornøyd eller har de ikke i tankene, de fyller diesel på båten og drar på tur. Når det gjelder hvilken opplevelse de som har hatt problemer har av VP er muligens avhengig av hvor de har kjøpt båten, og hvor de da henvender seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Min oppfatning er at generell kritikk av Volvo kommer ofte fra de som ikkje har Volvo. Det skulle vært kjekt å fått en riktig tilbakemelding på tråden din. En meningsmåling der de som ikkje har Volvo D serien ikkje kunne delta. Eg trur at om en tar antall motorer, deler på antall havari og deretter trekker fra de motorene som ikkje får anbefalt stell så hadde det nok ikkje blitt ille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Jeg har haft to både med D-motorer og har to grønne i min nuværende. Efter min mening er risikoen meget, meget lille og du kan nedsætte risikoen ved at købe båden af en anerkendt forhandler. Se evt. mere i dette indlæg: https://baatplassen.no/i/topic/32015-troebbel-med-volvo-penta-d-serie/page__view__findpost__p__1153042 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) Jeg er på båt nr tre med D4/d6. Kjøper det gjerne igjen. Herlige motorer. Min erfaring fra noen år på dette forumet er at de med sterkest negative holdninger enten ikke har egen erfaring eller veldig inngående teknisk kunnskap om disse motorene. Så skal det ikke underslås at injektor havarier skyldes en grunnleggende feilkonstruksjon fra vp i og med at dieseltrykket kan gå ut i kjølevannssystemet. To utfordringer : internettfora generelt handler oftest om ting som ikke fungerer/ folk ikke er fornøyd med. Og jo mer vi vet jo mer vet vi om som kan gå galt. Hender jeg ønsker å være lykkelig uvitende Det "sterkeste" argumentet de kritiske har til svar som mitt er antakelig at jeg ikke tør å være ærlig fordi jeg er redd for at båten min skal bli ukurant på markedet. Det må de gjerne si, men jeg deler ikke det synet. Redigert 18.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 2005 mod D6 370. 620 timer totalt, av dette har vi kjørt ca 200 timer. Har utbedret lekkasjer på kjølere (sjøvann) og byttet en motstand på dynamoen Ellers bare orinære servicer. Har så langt ingen grunn til ikke å være fornøyd. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Har (og har hatt) tre båter med D4/D6. Nidelv 300 med en D6-350, Windy 33 Scirocco med to D4-260 og nå Windy 37 Grand Mistral med to D4-260. Bruker båten mye, nærmere 100 bruksdager i året. Har hatt en feil, en oljetemp/trykkgiver røk ifjor. Ellers ingen feil eller problemer. Så vi er fornøyd med motorene, god kraft, lavt forbruk og ingen røyk. Tenker egentlig ikke så mye på motorene lenger :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ally Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Har VP D6-310 med DPH drev, 450 timer ingen feil så langt. Fyller forbrenningsforbedrer hver gang og kjører motor god og varm før jeg gir på. Bekymrer meg ikke for motoren, starter lett, lite røyk og godt skyv. Erfaring med "reklamasjon" hos VP har jeg ikke, da jeg som sagt ikke har hatt store problemer. Gjør service selv hvert år (motor og drev) som er enklere enn på gamle KAD'er. Fått nødvendig hjelp der jeg handler delene hvis jeg har hatt behov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Nå har jeg bare en halv sesong erfaring med D6-350, ca 70 timer (motor totalt 320 timer). Vi har gått opp i en type båttype Scand 360SE (helplaner med drev) hvor VP er tilnærmet enerådende. Hittil har vi bare hatt Yanmar- motorer. Erfaringene så langt er utelukkende positive, kraftfull, herlig svev, lite støy (godt isolert motorrom), null røyk/ eksos, beskjedent forbruk (1,6- 2 liter pr nm, båt 36 fot ca 6 tonn). Servicekostnadene kan bare gå opp da Yanmar- motorene var så enkle å serve at jeg gjorde det meste selv. I forbindelse med løpende garanti på båt/ motor tar jeg en skikkelig gjennomgang fra verksted i år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Er det ikke ofte litt sånn at motorer som det selges endel av vil jo nødvendigvis ha en og annen uheldig kjøper? Og de fleste "nye" motortyper har en eller annen feil som de sikkert kunne vært foruten, men som blir rettet opp på neste års modell eller no'? Det skal ikke så mange innlegg på et fora til før "panikken" begynner å spre seg virker det som. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Ulefoss Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Hei Vi kjøpte ny båt med d6 og aksling i 2008. Nå har den gått 900 t, vi er kjempe fornøyd og hadde kjøpt d6 igjen. Jeg tror ikke du finer noen som er mer økonomiske enn d6en. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Knallmotor! Jeg har D-6 nummer to i båten nå. Den første gikk adundas pga. injektorhavari, og jeg fikk etter mye om og men ny maskin fra forhandleren som solgte meg båten. Syntes det er en kjempemotor. Utrolig sterk, lite støy og null eksos. Gjerrig er den også. Kjøp deg båt med D-6, men hvis den er eldre enn 2008, ville jeg skiftet injektorer for å være på den sikre siden. Det koster ti-femten tusen, men det klarer du å prute tilsvarende av på prisen:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
Bekko Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Hei har min andre båt med D-motor , først en D-4.210 og nå en D-6.310 . Begge motorer har gått helt feilfritt,flotte motorer. jeg kjøper gjerne D-motor en gang til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 veldig bra å høre om de som er fornøyd med motorene også får håpe det kommer mange fornøyde her. flesteparten av båtene har jo Volvo D serie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sumi II Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Hei, nå har ikke jeg allverdens erfaring med hverken båt eller båtmotorer. Har selv en D6 350, som hittil i har gått 440 motortimer. Jeg er godt fornøyd med den, pen gange, smidig, hyggelig dieselforbruk. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaSC Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Bare positive ting å si om alle min D motorer. ( Fire i tallet ) Er ikke bekymret for de et sekund. Billig i drift er de også. -G- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 (redigert) Knallmotor! Jeg har D-6 nummer to i båten nå. Den første gikk adundas pga. injektorhavari, og jeg fikk etter mye om og men ny maskin fra forhandleren som solgte meg båten. Her er du vel ved sakens kjerne. Nå er det vel ikke typisk for en "knallmotor" å gå ad dundas. Når et totalhavari dekkes av forhandler er det ikke så ille økonomisk. Men for den som f.eks. kjøper privat, motor eldre enn 5 år, så må man forvente å selv å koste ny motor hvis den går ad dundas. For mange vil det være økonomisk krise. Derfor er det svært fornuftig å tenke seg om, minst to ganger, før man handler bruktbåt med D-motor. Redigert 19.September.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
brs Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Her er du vel ved sakens kjerne. Nå er det vel ikke typisk for en "knallmotor" å gå ad dundas. Når et totalhavari dekkes av forhandler er det ikke så ille økonomisk. Men for den som f.eks. kjøper privat, motor eldre enn 5 år, så må man forvente å selv å koste ny motor hvis den går ad dundas. For mange vil det være økonomisk krise. Derfor er det svært fornuftig å tenke seg om, minst to ganger, før man handler bruktbåt med D-motor. Kan ikke se at du svarte på det trådstarter spør om. Er du førnøyd med DIN VP D6? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Kompis av meg har en D6 (tror det er 2007 mod) med aksling. Han har ikke hatt noen problemer og er kjempefornøyd. (Har selv Yanmar) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 (redigert) Kan ikke se at du svarte på det trådstarter spør om. Er du førnøyd med DIN VP D6? Åhhh beklager såååå mye, trådstarter etterspør bare de som er fornøyd... Litt morsomt likevel at selv med totalhavari er man fornøyd.... Men som sagt, beklager å ha forstyrret hyllningen. Hyll hyll Selv kjenner jeg to personer som har D-motor som ikke har havarert. Redigert 19.September.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Her er du vel ved sakens kjerne. Nå er det vel ikke typisk for en "knallmotor" å gå ad dundas. Dette er litt OT, men det heter ad undas - ikke adundas eller ad dundas. Ad undas betyr "til bølgene"; det som blir kastet overbord til bølgene er borte for alltid. I Norge spesielt, bruker vi dette om at ting går i stykker.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Takker. I stand corrected Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Kan nevne til trådstarter at jeg vet om en Targa 35 med dobbelinnstallasjon som har byttet 3 stk D6 310. Heldigvis under garantitid.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Finnes det noen oversikt/statistikk over hvilke D6 og D4 som har havarert? Tenker type/hk og årsmodeller. Hvis Christel's antakelser om at faren for havari slik han selv opplevde er borte hvis injektorer byttes er vel ikke sikkert. VP har vel ikke gitt noe svar på at det er en svakhet med eldre injektorer. VP bytter ingen injektorer hvis de ikke feiler, men det burde de val gjort hvis det er en kjent svakhet som er fikset på nyere injektorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 (redigert) TKB: Hvilke årsmodeller er dette snakk om som havarerte? Redigert 6.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.