Jump to content

Finnes det noen der ute som er fornøyd med VP D6 motoren sin.


Frode Stiansen

Recommended Posts

Koser oss hvert sommerhalvår med våre to D6 330 DPH og er bare fornøyd. Lavt forbruk, god respons og pålitelige. Reiser lange turer med disse som selskap. Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. De har hatt lange og hyppige arbeidsøkter uten eneste klage. Det blir mer enn gjerne D- motor i vår neste båt også.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Dette vil jo bli som å pisse i motvind. Alltid noen som skal finne noen feil (Johannes). Men, det er klart at med så mange motorer som vp og yanmar lager, så vil det være også misfornøyde brukere.

 

Har selv to d6-370 og er svært fornøyd. Spesielt med skyv, gange og drivstoff økonomi.

 

Men, jeg er ikke fornøyd med Volvo som organisasjon når noe går galt. Havarerte et dph drev, og Volvo er trege. Svææært trege.

 

Jeg tror mye av problemet med injektorer er utløst av forurenset diesel. Har selv tre filtere for hver maskin: 50, 30 og 10my masker. Ser mye rusk på de to første filtere ved bytte.

 

Men er jeg fornøyd med maskinene? Oh yeas!

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av tråden, men er vel relevant kanskje:

Har jo sett litt på Bavaria m D6 i det siste. Likte egentlig 29 Sport bra. Noe er det med alle båter som man ikke liker, men den så bra ut. Er litt skeptisk til toalettsystemet, og veldig skeptisk til D6 av de første. 2006 D6310 er en av de jeg har kikket på. Mitt forsikringselskap tegner ikke motorskadeforsikring på denne (maks 5 år). Velger jeg et annet selskap f.eks Gjensige må jeg ut med ca 10000,- mer pr år inkl Motorskadeforsikring på samme båt enn jeg må betale uten MSF i mitt selskap. Er båten yngre enn 5 år koster det ca 4300,- i tillegg for motorskadeforsikring i mitt selskap. Saken er jo at hvis båten er yngre enn 5 år så dekker jo leverandør iht forbrukerkjøpsloven slike ting... :nonod:

Prisene var som følger for en 2007 BMB 29 sport m D6310, Full kasko, eegenandel 8000,-:

Ca 6000,- uten MSF

Ca 10300,- med MSF (bare hvis 2007 modell og nyere)

Da er det gitt litt rabatter for totalkunde etc etc.

 

Gjensidge: Vel 17000,- inkl MSF ellers samme dekning.

Rabatter likt med untak av at totalkunderabatt ikke er beregnet.

Siden fosrikring av X3`n vår også en mange tusen dyrere hos Gjensidige så er det et uaktuelt selskap å velge.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle vel tro at sjansen for at en 2006 modell D-motor havarer ikke er veldig stor vel? Når den er 6 år gammel og kanskje gått noen hundre timer? Når feil er systematiske er det ofte at de inntreffer ganske raskt eller ved en viss alder eller bruk. Men selvsagt alltid en sjanse å ta når ingen egentlig vet om hvorfor ting går galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk D6/435 og er meget godt fornøyd med motorene. Kombinasjonen kompressor/turbo gir mye kraft fra bunnen av og de kjører økonomisk mht. forbruk. Deleprisene for service er på ingen måte avskrekkende slik jeg hadde hørt diverse "skrekkhistorier" om i forkant når man sammenlikner med andre merker. Er du litt kyndig gjør du stort sett de fleste vanlige service jobbene selv. Disse motorene er ikke mindre servicevennlige enn noen andre moderne motorer på markedet. Oljefilterbytte foregår dessuten uten en dråpe søl. Har kun hatt et par bagateller i løpet av driftstiden, 1 stk. feil på vannsensor i dieselfilter samt 1 stk. feil på ladetrykksgiver som styrer kompressorinnslaget. Begge gikk gjennom som reklamasjonssaker uten problem og jobben for byttingen var bagatell. Ser ikke for meg andre motorer på markedet i denne effektklassen som jeg heller ville valgt enn disse når man tar i betraktning at man også får følge litt med i den teknologiske utviklingen. De ryker heller ikke, og holder helt tett ang. oljelekkasjer så Volvoene har imponert så langt. Hadde nylig sjekk av injektorene selv om ikke D6/435 har vært beheftet med injektorproblemer og de var plettfrie på begge motorene. Mine er produsert medio 2008.

Link to post
Share on other sites

Det er jo supert at så mange er fornøyd. At mange har vært usikker under drift, er en annen sak..Har truffet flere som kjører med øret på stilk. De som har drev har sikkert en og annen missytring å komme med. Men nå er jeg kun observatør..

Hadde produktet vært like bra fra start som siste 2-3 år,med unntak av D4 300 og D6 435, ja da hadde det ikke vært noen monstertråd her.

 

Styresylindre, propelltæring, sjøvannsfilter, gearakkumulator,sensorer, etc er en helt annen sak..

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nylig sjekk av injektorene selv om ikke D6/435 har vært beheftet med injektorproblemer og de var plettfrie på begge motorene. Mine er produsert medio 2008.

Hvordan ble injektorene sjekket? At alle ga lik mengde retur over et gitt tidsrom?
Link to post
Share on other sites

Trodde jeg hadde lagt inn et svar, men prøver igjen. Mitt selskap har motorskadeforsikring lenger enn jeg først skrev. Forsikringen må tegnes før 5 år har gått siden ny hvis den ikke har slik forsikring fra tidligere (fra annet selskap). Forsikringen dekker i 15 år. Fra år 6 trekkes 10% hvert år som man må dekke selv. Altså 10% ved 6. år, 20% ved 7.år. 30% ved 8. år osv Det er tilsvarende det andre selskap dekker harbjeg forstått. Ved havari blir der m.a.o. dyrere for hvert år å få ny motor. For en D6 blir det vel minst 35-40000 ved 6. år. Nesten det dobbelte vef 7.år osv... . Inkl demont/mont... .

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...