Jump to content

Registrerings problem småbåtregisteret


arild

Recommended Posts

Dette, og lignende problemstillinger er veldig interessant med tanke på hvordan den enkelte forholder seg for å få registrert en båt som overveiende sannsynlig er helt lovlig på alle måter. Anbefaler at du sender en IM til Jostein Hagen i Båtregisteret og forelegger problemstillingen for ham. Gjerne med ønske om at det besvares i forumet, så blir andre i lignende situasjon informert også. Jeg håper han har tid til å svare på dette da jeg tror mange er i lignende situasjoner. :smiley:

Som sagt så gjort!

 

 

Hei Jostein!

 

Jeg har en trebåt (uskikker på type) som jeg ønsker registrert!

Men det er et problem med dette da.

 

Jeg sendte inn registreringsskjema samt kjøpekontrakt til dere i våres, men dere kunne ikke registrere da jeg ikke hadde det gamle båtkortet.

 

Et steingammelt kort er ikke lett og få tak i da forrige eier er død og de etterlatte kunne ikke finne noe slikt etter eieren.

 

Må båten forbli uregistrert eller hva!

 

kopi av dette innlegget er lagt inn i tråden " Registrerings problem småbåtregisteret" på baatplassen.no

 

Svar gjerne i tråden og IM!

 

Med hilsen

 

Per Chr. Enderud /bastard30000

Link to post
Share on other sites

godta at våre politikere har vedtatt at registrering er FRIVILLIG.

Med hilsen

Barsk II 

Det er bare det at i praksis er det ikke helt frivillig med registrering. Jeg sendte en forespørsel til IF idag, med spørsmål om hvordan de stilte seg til saken, og fikk dette til svar:

Hei og takk for henvendelsen.

Vi vil fortsette og kreve at båtene er innmeldt i småbåtregisteret før vi tegner forsikring på de.

Da var det avklart.

God jul og godt nytt år.

 

Vennlig hilsen

for If

XXX XXX

Kunderådgiver

Faks: +4769114090

www.if.no

Telefon: +47980 02400

Vet ikke om det er andre selskaper som har en annen praksis, eller om dette er gjengs for hele bransjen. Begynner å lure på om jeg skal sjekke om det er mulig å få forsikring i et utenlandsk selskap. (Kanskje det ikke er mulig for den saks skyld, og da har jeg jo ikke noe valg.) Ikke for det at jeg nødvendigvis skal la være å registrere båten min i det nye registeret, men jeg liker dårlig holdningene til IF også. Samtidig stiller jeg meg avventende til hele registreringen. Vil ha alle fakta på bordet før jeg bestemmer meg. Det virker som det hele koker sammen i en salig smørje for øyeblikket.

 

Og til dere som har problemer (eller har valgt å la være) med registreringen idag, får dere forsikret båten i det hele tatt???

I tilfelle, hvilke(t) selskap(er) bruker dere?

Link to post
Share on other sites

Dette, og lignende problemstillinger er veldig interessant med tanke på hvordan den enkelte forholder seg for å få registrert en båt som overveiende sannsynlig er helt lovlig på alle måter. Anbefaler at du sender en IM til Jostein Hagen i Båtregisteret og forelegger problemstillingen for ham. Gjerne med ønske om at det besvares i forumet, så blir andre i lignende situasjon informert også. Jeg håper han har tid til å svare på dette da jeg tror mange er i lignende situasjoner. :smiley:

Jeg sendte IM til Jostein i går, med anbefalinger om å sjekke denne tråden, samt at jeg håpet på at han skulle svare på mine spørsmål, nevnt i innlegg lengre oppe, men har ikke hørt fra ham. Håper han får tid til å sjekke sidene i morgen, da jeg ser utfra andre innlegg at her er mye frustrasjon ute og går....

Link to post
Share on other sites

Jeg har vert forsikret i IF uten registret båten! Men det er noen år siden.

 

Det tar ca 8 uker å få registrert en båt, skal man da være uten forsikring i 8 uker!!?

 

Den siste båten jeg kjøpte befant seg på Stord og jeg i Stavanger, reiste opp så og prøvde og kjøpte.

Ringte Norske Sjø og sa jeg har kjøpt meg ny båt og ER på stord med båten og vil seile denne hjem.

Ingen problem! forsikringen var klar da jeg la på røret.

Jeg sendte melding til småbåt registeret om eier skifte, og det tok altså 8 uker før jeg fikk nytt kort.

Men det ble aldri sakt eller spurt om noe reg.nr. fra Norske Sjø, ei heller sendt inn til dem.

 

Nå tror jeg at alle forsikringsselskap ønsker at du er registrert men kan ikke kreve det.

For hvordan kan de ha rett til å kreve noe som ikke er påbutt!!

Det virkemiddelet som de har er pris, er du ikke registrert dvs. høyere pris.

 

Så får man velge selv.

Jeg for min del har tre gamle joller liggende, men det er bare en ny liten ribb som blir brukt.

Å betale 100 kr i året for disse jollene er ikke aktuelt for meg, 500 i året er penger det og.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vert forsikret i IF uten registret båten! Men det er noen år siden.

 

Det tar ca 8 uker å få registrert en båt, skal man da være uten forsikring i 8 uker!!?

Da jeg kjøpte båten min i høst, og ville forsikre i gjensidige den spurte de etter reg.nr. jeg sa at jeg ikke hadde fått sendt innomregistrerings skjemaet enda, men oppga nummeret til båten. Det var greit så lenge jeg kom til å registrere den..

 

.. men så ville de at jeg skulle fylle ut egenerklæringsskjema og legge ved 6 bilder, og jeg som ikke hadde kamera og båten lå pent plassert på land godt innpakket i på.. men det er en annen historie....

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte IM til Jostein i går, med anbefalinger om å sjekke denne tråden, samt at jeg håpet på at han skulle svare på mine spørsmål, nevnt i innlegg lengre oppe, men har ikke hørt fra ham. Håper han får tid til å sjekke sidene i morgen, da jeg ser utfra andre innlegg at her er mye frustrasjon ute og går....

Som jeg skrev i går, hadde jeg sendt Jostein Hagen IM om denne siden. Han sendte meg im i går, med oppfordring om at jeg skulle ringe ham i dag.

 

Positivt!!

 

Vi diskuterte min sak fram og tilbake og enden på visa var at han ville undersøke litt rundt dette og komme med tilbakemelding senere. Dette satte jeg veldig stor pris på, siden jeg tross alt har prøvd å registrere båten siden forrige vinter. Nå skjer det endelig noe....Skal bli spennende å få resultatet...

 

 

Min erfaring sålangt er positiv, og vil oppfordre andre som eventuelt har problemer med å ta kontakt direkte med ovenfornevnte....

Link to post
Share on other sites

Positivt!!

 

 

Merksnodig! Ringte og spurte angående omreg etter motorbytte og da var beskjeden at garanti bevis fra forhandler ikke var godt nok! Kvittering takk!!

 

Riktignok snakket jeg ikke med Hr. Hagen. Jeg gråter fortsatt ikke over nedleggelse i offentlig regi. Kanskje fleksibiliteten burde ha kommet før?

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i går, hadde jeg sendt Jostein Hagen IM om denne siden. Han sendte meg im i går, med oppfordring om at jeg skulle ringe ham i dag.

 

Positivt!!

 

Vi diskuterte min sak fram og tilbake og enden på visa var at han ville undersøke litt rundt dette og komme med tilbakemelding senere. Dette satte jeg veldig stor pris på, siden jeg tross alt har prøvd å registrere båten siden forrige vinter. Nå skjer det endelig noe....Skal bli spennende å få resultatet...

Min erfaring sålangt er positiv, og vil oppfordre andre som eventuelt har problemer med å ta kontakt direkte med ovenfornevnte....

Som jeg skrev i innlegget 16.12, var min kontakt per telefon med Hagen positivt.

 

I dag mottok jeg i posten registreringspapirene, slik at nå er alt i orden !!!!

 

 

Endelig :cool:

 

Er der andre som har problemer, oppfordrer jeg til å sende en IM til joha.....

Link to post
Share on other sites

...Min erfaring sålangt er positiv, og vil oppfordre andre som eventuelt har problemer med å ta kontakt direkte med ovenfornevnte....

Gleder meg å høre at det ble en løsning. Men samtidig synes jeg det er synd at vi ikke fikk vite mer om kriteriene i saksgangen her i forumet. For det er vel ikke slik at det er personavhengig om man får registrert båten eller ikke? Og utledet fra det - går man ikke via Jostein, så er det ikke en sjans om å få registrert båten. Det virker nesten slik. Skulle vært moro og fått noen kommentarer fra NSSR rundt hvor de kommer til å legge lista :rolleyes: Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men samtidig synes jeg det er synd at vi ikke fikk vite mer om kriteriene i saksgangen her i forumet. For det er vel ikke slik at det er personavhengig om man får registrert båten eller ikke?

Beklager, men jeg har nok ikke vært flink nok til å underrette om mine "ankepunkter", men kort og godt gikk dette mer utpå sunn fornuft og overtalelse. For som jeg sa til saksbehandler, det finnes kun èn utgave av min båt, noe som eliminerer sjangsen for at dette er tyvegods, likedan at jeg kunne fremlegge erklæring av forrige eier om hvor lenge han eide båten etc., i tillegg til at jeg argumenterte sterkt for at eierhistorikk ikke skulle være så avgjørende for registrering eller ikke, da det er mange båter som tidligere ikke har vært registrert og ofte har en uoversiktlig eierrekke grunnet alder. I teorien kunne man bare føre opp tilfeldige navner på et papir, da jeg fikk forståelse for at registeret ikke nødvendigvis undersøkte korrektheten av opplysningene......

Link to post
Share on other sites

Beklager, men jeg har nok ikke vært flink nok til å underrette om mine "ankepunkter", men kort og godt gikk dette mer utpå sunn fornuft og overtalelse. For som jeg sa til saksbehandler, det finnes kun èn utgave av min båt, noe som eliminerer sjangsen for at dette er tyvegods, likedan at jeg kunne fremlegge erklæring av forrige eier om hvor lenge han eide båten etc., i tillegg til at jeg argumenterte sterkt for at eierhistorikk ikke skulle være så avgjørende for registrering eller ikke, da det er mange båter som tidligere ikke har vært registrert og ofte har en uoversiktlig eierrekke grunnet alder. I teorien kunne man bare føre opp tilfeldige navner på et papir, da jeg fikk forståelse for at registeret ikke nødvendigvis undersøkte korrektheten av opplysningene......

Takker for utdyping. Litt nysgjerrig - hva sier magefølelsen din var det mest tunge/utslagsgivende argumentet? Tør jeg tippe one-of-it's-kind, slik at alle andre med "masseproduserte" båter fremdeles er like langt? Håper du ikke oppfatter meg masete, det er bare det at jeg oppfatter at eldre båter i praksis ikke er omsettbare, slik reglene nå praktiseres. Og det irriterer meg ikke så rent lite, med tanke på alle de dette gjelder. Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for utdyping. Litt nysgjerrig - hva sier magefølelsen din var det mest tunge/utslagsgivende argumentet? Tør jeg tippe one-of-it's-kind, slik at alle andre med "masseproduserte" båter fremdeles er like langt? Håper du ikke oppfatter meg masete, det er bare det at jeg oppfatter at eldre båter i praksis ikke er omsettbare, slik reglene nå praktiseres. Og det irriterer meg ikke så rent lite, med tanke på alle de dette gjelder.

Masete er du ikke, tvertimot setter jeg pris på slike spørsmål, for dersom jeg kan hjelpe andre et steg videre dit hvor de ønsker, er jeg glad for det !

 

Mitt inntrykk i ettertid, er at punktet mitt for at man ikke foretar så nøye kontroll i ettertid kanskje ble noe mer utslagsgivende enn andre?? Jeg kan selvsagt ikke utelukke at siden båten er sjelden kan dette medføre noe enklere sak for meg, men det pratet vi egentlig ikke så mye om. Det var heller som nevnt dette med kontrollen av opplyste fakta og eventuell interesse for dette.

 

Jeg tror at for saksbehandlerene er det vel så viktig å få en egen eklæring fra forrige eier, samt opplysning om hvor lenge denne eier eide båten samt eventuelt mulighet for en samtale med denne er ganske avgjørende for eventuell registrering.

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis mange som har problemer med å få registrert eldre båter med manglende dokumentasjon. Det er uholdbart og burde kunne løses enkelt ved at myndighetene innførte en overgangsordning som kunne vare et års tid. Jeg tenker meg at en båteier som skulle registrere båten kunne notere alt han kunne finne av motornummer og båtmerke/byggenummer og annen dokumentasjon, og gå til det lokale lensmannskontor eller politikammer og få det attestert. Politiet kunne selv vurdere i hvilken grad de fant behov for å verifisere opplysningene. Båtregisteret skulle være pålagt å godta dette dokumentet uten innsigelser.

 

For at det i fremtiden ikke skal oppstå nye tilfeller av båter uten dokumentasjon må det være registreringsplikt.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Og til dere som har problemer (eller har valgt å la være) med registreringen idag, får dere forsikret båten i det hele tatt???

I tilfelle, hvilke(t) selskap(er) bruker dere?

 

Hei !

Mottok i går forsikringspapirene mine fra Vesta, der står det UREG. på både Carmen og jolla. Det vil de fortsatt også være så lenge Vesta godtar det. :yesnod:

Men vet dere hva??? Forsikringspremien har gått NED siden i fjor uten at jeg har ringt å så mye som spurt pent eller gjort andre forandringer - det har aldri skjedd meg før. :cheers: Faktisk så mye som 20 østfoldtrær (hællitrær til kr. 56,-) på totalen med hus, biler, båter osv.

 

MVH.

Vidar (fortsatt litt i sjokk)

Link to post
Share on other sites

Forsikringspremien har gått NED

Har også alt mitt i Vesta. Skal få mor til å sjekke om det har gått ned for oss også. Godt å høre at Vesta blåser i Registreringa. Da blir det avskilting når første regning kommer. Jeg har allerede betalt for registreing av båtene, så det anser jeg meg som ferdig med.
Link to post
Share on other sites

:seeya::seeya: Hei!

 

Trebåten er nå registrert. Det var opprinnelig kun sendt inn et omregistreringsskjema med henvisning til gammelt reg. nr. L-....

 

Vi manglet mao også de fleste båt og motordataene i tillegg til ev. kopi av gammelt reg.kort fra politiet. Oppdatering av båt- og motoropplysninger er nå foretatt og båten er registrert. Reg.nr., båtkort og giro kr 300 kommer i posten.

 

Dokumentkontroll:

Historikken er kontrollert og funnet i orden. Forrige eier (enken etter avdøde tidligere eier) har bekreftet historikken og salget av trebåten. I tillegg er gammelt merkebrev sjekket ut lokalt i Stavanger. Mao alt OK. Kommentar om dette er registrert. (blir dog slettet i forb. med overgang til nytt register)

 

God Jul! :seeya:

 

mvh Jostein Hagen

SBR

Som sagt så gjort!

Hei Jostein!

 

Jeg har en trebåt (uskikker på type) som jeg ønsker registrert!

Men det er et problem med dette da.

 

Jeg sendte inn registreringsskjema samt kjøpekontrakt til dere i våres, men dere kunne ikke registrere da jeg ikke hadde det gamle båtkortet.

 

Et steingammelt kort er ikke lett og få tak i da forrige eier er død og de etterlatte kunne ikke finne noe slikt etter eieren.

 

Må båten forbli uregistrert eller hva!

 

kopi av dette innlegget er lagt inn i tråden " Registrerings problem småbåtregisteret" på baatplassen.no

 

Svar gjerne i tråden og IM!

 

Med hilsen

 

Per Chr. Enderud /bastard30000

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok meg den frihet å redigere postingen din jostein da svaret havnet inni sitatet.

 

Har ikke gjort meg opp noen mening i denne saken foreløpig, men har iallfall registrert at jostein fra Båtregisteret i over 2 år har deltatt aktivt med informasjon og assistanse i trådene om emnet.

Samme med Syvert!

 

Men hvor er det blitt av NSSR??

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvor er det blitt av NSSR??

Det er tydelig at NSSR ikke ønsker å informere i tide og utide, men de har endelig kommet med noe nformasjon på hjemmesidene sine. Det står noe om det nye registeret (RSSR) der, men jeg finner ikke ut hva NSSR mener med "sikkerhetsregister".

Det kommer sikkert informasjon etterhvert (kanskje) :crazy:

 

Det skal i hvertfall ikke bli lett å registrere en båt du ikke har full historikk på sitat:

Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres. Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke.

 

Geir

Redigert av Geir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei, ringte NSSR fordi jeg trodde båten var uregistrert fra tidligere eier.

 

Har en gammel Maxi.

 

De forstod vanskelighetene med å gå 20-30 år tilbake i tid og sa jeg kunne sende med salgsrapport fra forrige og informasjoner om hans tidligere eier, så skulle de vurdere saken.

 

Vi får jo vente å se hva de nye 'eiere' kommer frem til. :fishing:

 

Håper forøvrig at de har husket å endre loven om fritidsbåter, da denne sier at registeret ikke kan

overtaes av private. :confused:

 

mvh sparky

 

Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres.  Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke.[/color]

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...