Jump to content

Registrerings problem småbåtregisteret


arild

Recommended Posts

Hjelp!! Kjøpte meg en 150hk diesel motor, som jeg sette inn i båten min. Men da jeg skulle registrere båten fikk jeg beskjed om att motor nr ikke var registrert hos importør og dermed fikk jeg ikke registrert båten, Har prøvd å spore tidligere eiere uten å lykkes, da dette er en motor fra 1990 er det umulig å vite hvor den kommer fra. :confused:

Link to post
Share on other sites

Betyr det at man altså ikke kan få registrere en motor som ikke er tatt inn gjennom offisiell importør? Kan umulig stemme.

 

Noen flere som har følelsen av at mål nummer 1 med hele registeret er å passe på at avgiftene til staten betales? (ikke at det betyr at din motor er importert uten moms og hk avgift).

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Betyr det at man altså ikke kan få registrere en motor som ikke er tatt inn gjennom offisiell importør? Kan umulig stemme.

Høres egentlig merkelig ut...

I min båt ble det av en tidligere eier byttet motor i 1996 og inn i Saga`n kom det en bilmotor. I og med at det er en marinisert bilmotor kan jeg ikke tenke meg at det er betalt noen form for HK avgift på denne, men den er i allefall registrert i småbåtregistret med denne motoren.

 

Sendte foresten inn "omregistrering" på denne nyervervelsen for snart 2 mnd siden men har fortsatt ikke mottatt registreringsbeviset fra småbåtregistret enda. Kanskje de har høysesong nå også som de hadde da jeg omregistrerte den forrige båten i april...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Er det ikke frivillig å registrere båten nå da?

Jeg har en gammel båt som aldri har vert registrert, og jeg kommer heller ikke til å registrere denne.

For hvorfor skulle jeg det? for å betale årsavgift og parkerings bøter?

Den er forsikret, og forsikringsselskapet krever ikke at båten er registrert.

Skulle den bli stjålet river tyven av klistermerket med nr. på likevell.

Jeg har merket båten på andre måter som en tyv ville ha store problemer med å fjerne/finne.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke frivillig å registrere båten nå da?

 

Den er forsikret, og forsikringsselskapet krever ikke at båten er registrert.

I utgangspunktet er det frivillig å registrere båt, men mange forsikringsselskaper og småbåtforeninger/havner forlanger at båten skal være registrert for å kunne benytte seg av deres tjenester.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ja,det forundrer ikke meg. Du må nok vise bankutskrift på at du har betalt for deg, og ihvertfall MÅ du ha kvittering. Jeg er så glad dette registeret forsvinner fra Toll & Avgifts Direktorates klamme hender at jeg vurder å tilføre det samme direktoratet økte inntekter i form av pol besøk.

Ser sånn fram til å registrere båten med ny motor i det nye registeret uten veldig mye byråkrati. Forresten, så var det OK for If at jeg ikke omregistrerte bare de fikk motornummeret. Kvikt og greit gikk det. I motsetning til Småbåtregisteret.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vårt mål er at Småbåtregisteret skal bidra til at stjålne båter lettere kan gjenfinnes, og at vi ved hjelp av registerets registreringsrutiner og varslingssystemer kan bidra til at færre båter stjeles og omsettes ulovlig.

 

Ovennevnte gjelder selvsagt også motorer. Vi ønsker i minst mulig utstrekning å registrere/hvitvaske stjålne båter og motorer. Er det så vanskelig å være med på????

 

Vi er imidlertid ikke helt firkantede. Dersom båteier redegjør for historikken på en slik måte at det kan utelukkes at båten/motoren er stjålet godtar vi dette. Det gjelder eldre båter/motorer som 1. gangsregistreres. Nedenfor følger noen generelle råd som vi gir i forb. med kjøp av båt/motor:

 

Hvis du skal kjøpe båt/motor er det viktig å merke til følgende:

 

Kjøp ikke en uregistrert båt

Sjekk tidligere eierforhold ved å be om dokumentasjon o.l. fra selger.

Sørg for å identifisere eier/selger (be om ID-bevis e.l.)

osv...

 

Et velkjent modus er bl.a. å innmontere "hvite" motorer i stjålne båter - Stjålet båt og "hvit" motor kommer så til registrering som selvbygg/halvfabrikat (gjerne ominnredet etc for å unngå ev. identifisering). Den stjålne motoren selges separat... (mao vær på vakt..)

 

Stjålet statistikken (antall "oppklaringer" øker og totalt antall stjålne båter avtar og det viser vel at vi gjør noe riktig??) - jfr stjålet utviklingen her: http://www.toll.no/baat/Orientering.html

 

I tillegg viser statistikken over antall registreringer at vi har flere registreringer i år enn i fjor (med mindre bemanning..):

 

År Ant. nyreg. Ant. omreg. Totalt

 

2003 10.000 15.750 25.750

2004 11.350 14.800 26.150 (pr. 8/12/04)

 

Ovennevnte registreringsvolum (26150) kan ganges med kr 300. Den summen dekker årets drift (personell, IT, materiell etc) og vel så det.

 

Nedenfor følger noen stjålet saker som er løst takket være tips fra SBR:

 

http://search.kvasir.no/query?what=wcache&...NYHET/473346166

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?S...81558519&Ref=AR

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?A.../NYHET/21550335

 

 

mvh Jostein Hagen

førstekonsulent småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Ovennevnte gjelder selvsagt også motorer. Vi ønsker i minst mulig utstrekning å registrere/hvitvaske stjålne båter og motorer. Er det så vanskelig å være med på????

 

Vi er imidlertid ikke helt firkantede. Dersom båteier redegjør for historikken på en slik måte at det kan utelukkes at båten/motoren er stjålet godtar vi dette. Det gjelder eldre båter/motorer som 1. gangsregistreres. Nedenfor følger noen generelle råd som vi gir i forb. med kjøp av båt/motor:

Hei Jostein, jeg er enig i alt du skriver, og ser registeret som et fornuftig tiltak (håper ikke for mange blir provosert nå???)

 

Imidlertid er saken slik at jeg på samme måte som aril har problemer med å få registrert båten. Jeg har en båt som er bygget i Tyrkia, og som kun bygd èn utgave av. Mao meget spesiell. Mitt problem er at forrige eier (som eiet båten en ganske lang tid) ikke har funnet frem eierhistorikken til meg, grunnet manglende mulighet for tilgang på papirer. Jeg har sendt erklæring, kopi av kontrakt, samt bilde av båten og nær sagt tilbudt registeret alt det de måtte ønske, dog foruten eierhistorikk grunnet som ovenfor.

 

Jeg mener det må vises skjønn en gang i blant, slik som i tilfelle her hvor det praktisk talt ikke er mulig å hvitvaske hverken båt eler motor eller andre ting. Jeg har lest gjennom argumentene dine, og er selvsagt kjent med dem, har du svar til meg på dette ??

 

Årsaken til at jeg ønsker å registrere denne båten, er at forsikringselskapene etter hvert forlanger dette i sine kriterier. (Suzuki : du spurte ovenfor hvem som krever dette, og etter det jeg kjenner til er det følgende : Terra, IF, Sp1, og muligens gjensidige), i tillegg til at jeg som nevnt ovenfor ser registeret som fornuftig. Har deriblant registrert også en annen båt der.

 

Hvis du skal kjøpe båt/motor er det viktig å merke til følgende:

 

Kjøp ikke en uregistrert båt

Sjekk tidligere eierforhold ved å be om dokumentasjon o.l. fra selger.

Sørg for å identifisere eier/selger (be om ID-bevis e.l.)

osv...

Verden er desverre ikke så enkel som vi ønsker det. Fremdeles er der et stort antall båter som ikker er registrert, du har sikkert selv oversikt over dette. Det må være mulig å kunne ha en omsetning også på disse for framtiden ??

 

Ved sjekk av tidligere eierforhold, som vi båteiere selvsagt normalt gjør, er vi veldig prisgitt selger. Mange er ikke så ordensmennesker som andre, mistet papirer i forbindelse med flytting, brann etc., mao utallige "muligheter" for at historikk blir borte. Jeg mener fortsatt at det bør være mulighet for å drive omsetning av slike uregistrerte båter ??

 

Å identifisere eier/selger, gjør alle.

 

Jeg ser også et soleklart problem for registeret for framtiden, og det er at slik som båten min er bygd i Tyrkia, ser vi at der importeres utallige båter fra det store utland. De aller fleste kan sikker vise til eierhistorikk, men jeg stiller meg selv spørsmålet om registeret undersøker korrektheten av dokumentene eller eventuelt tar kontakt med utenlandske personer om de faktisk har hatt slik og slik båt i sin besittelse ???? Jada, nå kverulerer jeg fælt, men ser jo for meg at aril, dersom han hadde vært kjeltring, hadde "liksom kjøpt båten" i Sverige (når det egentlig er tyvegods), vist fram kontrakt med Gustaf Gustafson som tidligere eier og at registeret hadde akseptert dette (såfremt man ikke undersøker dokumentasjonen??) Jeg kan for min del ikke huske at registeret har bedt om motornummeret mitt ????

 

Det ble fryktelig langt og noe usaklig, samt noe saklig. Men jeg håper på svar og ser svært gjerne medlemmenes reaksjoner på dette ???

 

Hører fra deg joha ??

Link to post
Share on other sites

Kjøp ikke en uregistrert båt

 

 

mvh Jostein Hagen

førstekonsulent småbåtregisteret

 

Et slikt utsagn er noe av det mest latterlige jeg har hørt, dere får for fa...... meg godta at våre politikere har vedtatt at registrering er FRIVILLIG.

 

 

Med hilsen

 

Barsk II :smash: :nono: :nono: :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er så glad dette registeret forsvinner fra Toll & Avgifts Direktorates klamme hender at jeg vurder å tilføre det samme direktoratet økte inntekter i form av pol besøk.

Ser sånn fram til å registrere båten med ny motor i det nye registeret uten veldig mye byråkrati.

He, he, artig så forskjellig man kan se på det. Om det blir noe mindre byråkrati gjenstår å se da ... Jeg respekterer selvsagt thors mening her, men etter alt det som nå har vært skrevet (bl.a. her på baatplassen) om "flyttingen" av dette registeret, så er min konklusjon helt motsatt. Jeg har til denne dag lovlydig registrert alle mine båter, og vært fornøyd. Med et privat og attpåtil frivillig register, har dette fullstendig mistet sin funksjon for meg i alle fall. Så jeg kommer nå til å avregistrere min båt så snart det er mulig, må bare sjekke først om mitt forsikringsselskap Vesta godtar det uten å øke premien. Ellers får vi skåle for at vi bor i et demokrati og kan se så fundamentalt ulikt på saker og ting! :cheers:
Link to post
Share on other sites

Med respekt å melde Jostein, hva slags latterlige råd er dette?

 

Disse strenge kravene til registrering er noe nytt, og svært mange båter er registrert hos dere uten motornummer. Selv har jeg hatt fire båter registrert i min båtkarriere så langt, uten at motornummeret ble meldt inn for noen av dem. Det eneste tilfellet hvor man kan være sikker som kjøper er derfor hvis båten er NY-REGISTRERT. Båter som har vært registrert under det gamle regimet, kan være hvitvasket opptil flere ganger.

Og hva slags idioter tar du oss for egentlig? Kjøpe båt uten å vite hvem selger er...

 

Dette registeret skaper bare trøbbel, uten å gi verdi.

 

 

 

Nedenfor følger noen generelle råd som vi gir i forb. med kjøp av båt/motor:

 

Hvis du skal kjøpe båt/motor er det viktig å merke til følgende:

 

Kjøp ikke en uregistrert båt

Sørg for å identifisere eier/selger (be om ID-bevis e.l.)

 

mvh Jostein Hagen

førstekonsulent småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Hei, er det tollvesenet eller redningsselskapet som svarer her?

 

Jeg ønsker å omregistrere båt, men leser at det er 2mndr behandlingstid ved tollvesenet.

 

Hvor skal jeg sende blanketten til de nye som overtar dette registeret?

 

mvh sparky

 

Hei!

 

Vårt mål er at Småbåtregisteret skal bidra til at stjålne båter lettere kan gjenfinnes, og at vi ved hjelp av registerets registreringsrutiner og varslingssystemer kan bidra til at færre båter stjeles og omsettes ulovlig.

 

Ovennevnte gjelder selvsagt også motorer. Vi ønsker i minst mulig utstrekning å registrere/hvitvaske stjålne båter og motorer. Er det så vanskelig å være med på????

 

Vi er imidlertid ikke helt firkantede. Dersom båteier redegjør for historikken på en slik måte at det kan utelukkes at båten/motoren er stjålet godtar vi dette. Det gjelder eldre båter/motorer som 1. gangsregistreres. Nedenfor følger noen generelle råd som vi gir i forb. med kjøp av båt/motor:

 

Hvis du skal kjøpe båt/motor er det viktig å merke til følgende:

 

Kjøp ikke en uregistrert båt

Sjekk tidligere eierforhold ved å be om dokumentasjon o.l. fra selger.

Sørg for å identifisere eier/selger (be om ID-bevis e.l.)

osv...

 

Et velkjent modus er bl.a. å innmontere "hvite" motorer i stjålne båter - Stjålet båt og "hvit" motor kommer så til registrering som selvbygg/halvfabrikat (gjerne ominnredet etc for å unngå ev. identifisering). Den stjålne motoren selges separat... (mao vær på vakt..)

 

Stjålet statistikken (antall "oppklaringer" øker og totalt antall stjålne båter avtar og det viser vel at vi gjør noe riktig??) - jfr stjålet utviklingen her: http://www.toll.no/baat/Orientering.html

 

I tillegg viser statistikken over antall registreringer at vi har flere registreringer i år enn i fjor (med mindre bemanning..):

 

År Ant. nyreg. Ant. omreg. Totalt

 

2003 10.000  15.750  25.750 

2004 11.350  14.800  26.150 (pr. 8/12/04)

 

Ovennevnte registreringsvolum (26150) kan ganges med kr 300. Den summen dekker årets drift (personell, IT, materiell etc)  og vel så det.

 

Nedenfor følger noen stjålet saker som er løst takket være tips fra SBR:

 

http://search.kvasir.no/query?what=wcache&...NYHET/473346166

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?S...81558519&Ref=AR

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?A.../NYHET/21550335 

mvh Jostein Hagen

førstekonsulent småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde inntill nylig en 1976 mod. Windy 24 HC som var registrert i registeret, i denne sto det en 1983 mod. volvo 130 hk og serienr på denne var i registeret og på båtkortet mitt.

Etter å hatt båten et år tid byttet jeg ut motoren men en 1986 mod. volvo 165 hk, (begge var 40 seien til volvo)

Jeg sjekket den brukte motoren som jeg kjøpte før jeg satte den inn i båten, i dette tilfelle var det en volvo forhandler på østlandet som hadde overhalt motoren og sto som tidligere eier.

Men det jeg IKKE gjorde var å sende inn noe NYTT motor nr. til registeret.

Så kortet til båten stemmer ikke nr. men jeg har papirer på motoren og eier historien til båten tilbake til 1989.

 

Dette ble fortalt og vist til ny eier, men han ville IKKE omregistere båten.

Så nå har jeg et problem,, vist han fortøyer i vågen i stavanger og får bot av europark, ja så er det JEG som får boten!

Ny eier sa at han skulle fjerne klisteret som nr. står på slik at han ikke skulle få bot, men dette har ikke jeg noen garanti for.

Jeg kan jo ikke tvinge ny eier til å omregistrere.

 

Men siden jeg fremdeles står som eier av en båt jeg ikke eier, kan jeg vel melde denne ut. Og burde nok gjøre det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte min Columbi seilbåt til en kar som ikke ville at den skulle stå i noe register. Derfor slettet jeg den fra registeret. Blir i forrige uke oppringt av en som hadde kjøpt båten av han jeg solgte den til. Han fikk den ikke forsikret uten at den stod i registeret og ville gjerne registrere den igjen. Ikke tale om at han fikk registrere den uten all mulig dokumentasjon på at jeg hadde solgt den til xx og at xx hadde solgt den til han.

 

Da jeg kjøpte båten var det masse stress for å få den omregistret. Forrige eier hadde kjøpt ny 5 hk påhenger. Motornummer og alt var på plass men de krevde kvittering fra forhandler. Hva i all verden er dette for noe tull av noe som skal være frivillig? Om den er stjålet ser man da greit ut fra motornummer, de skulle altså sjekke om jeg hadde smuglet den inn fra Sverige og snytt moms på kanskje 6000 - 5000 = 1000 kr. Forstår bare ikke at dette skal være båtregisterets oppgave. Til orrientering var motoren kjøpt i Bergen og alt var i orden.

 

Fikk heller ikke omregistrert jolla. Den stod i registeret men uten noe HIN nummer. Dette var tydeligvis greit helt frem til jeg skulle ha den over på mitt navn fra forrige eier. Da fikk jeg brev om at jeg måtte finne HIN nummeret. Har kastet brevet. Ser ingen grunn til å stresse masse med dette og betale kr 100 i omreg. + 100 kr i året til det nye registeret for en enkel jolle. Selvsagt dumt da det etter min mening er viktig at alle joller kan identifiseres hvis de blir funnet drivende. Skriver derfor mitt telefonnummer på jolla. Med så mye byråkrati, kverrulering og ikke minst gebyrer og avgifter sager man altså over den grenen man sitter på. Virker vel også noe merkelig at det nye registeret skal utlevere info til Europark og lignende. Slipper man unna gebyr for ubetalt fortøyning hvis man ikke er registrert?

Link to post
Share on other sites

Jeg har til denne dag lovlydig registrert alle mine båter, og vært fornøyd. Med et privat og attpåtil frivillig register, har dette fullstendig mistet sin funksjon for meg i alle fall. Så jeg kommer nå til å avregistrere min båt så snart det er mulig, må bare sjekke først om mitt forsikringsselskap Vesta godtar det uten å øke premien. Ellers får vi skåle for at vi bor i et demokrati og kan se så fundamentalt ulikt på saker og ting!  :cheers:

 

Jada Skvulpen, det samme har jeg gjort. Men, det jeg har imot registeret er at du blir mistenkliggjort når du skal registrere. Det må da for svingende holde med salgsmelding?? å nei,her skal de ha orginal kvittering. Og selv ikke garantibevis fra Volvo med kjøpers,selger og forhandlers signaturer godtas for omregistrering.

Milde himmel sier jeg.....

Den dagen jeg må vise kvittering for å få registrert bil så blir jeg permanent fotgjenger. Jeg kan ikke skjønne at det skal være såååå mye værre med båt.

Hovedinnvendingen min mot nåværende register er imidlertid at det er umulig å

få inn opplysninger der som kan sikkert identifsere eldre båter. At registeret er

nyttig når det er nyere båter med HIN nr. det tror jeg nok forkjemperene for

registeret har rett i.

Link to post
Share on other sites

Og her står det litt mer om registeret... (Egentlig mest gammelt "nytt")

Sakset fra Sarpsborg Arbeiderblad:

Det blir avgift på småbåter

Småbåtfolket må belage seg på at det kommer til å koste 100 kroner året å ha fritidsbåten registrert i Småbåtregisteret.

Avgiften er årets julegave til båtfolket fra regjeringen og Fremskrittspartiet.

Det er i avtalen med Redningsselskapet ikke tatt noe forbehold om størrelsen på årsavgiften, skriver finansminister Per-Kristian Foss i et brev til Arbeiderpartiets stortingsgruppe.

 

Må bare si "takk for julegaven" :cryin::headbang:

Link to post
Share on other sites

Og her Det er i avtalen med Redningsselskapet ikke tatt noe forbehold om størrelsen på årsavgiften, skriver finansminister Per-Kristian Foss i et brev til Arbeiderpartiets stortingsgruppe.Må bare si "takk for julegaven"  :cryin:  :headbang:

Hei GeirFrode :seeya:

Det er et faktum at Redningsselskapet trenger penger for å drive sin utmerkede virksomhet. Dette utsagnet fra finansministeren kan tolkes dit hen at nå har Redningsselskapet fått en utmerket inntektskilde som kan bidra til at Staten kan redusere sine tilskudd til NSSR. Redningsselskapet kan jo bare øke sine gebyrer til Småbåtregisteret og hente pengene fra båtfolket. Problemet er bare det at registreringen er frivillig og det kan stilles spørsmålstegn ved om forsikringsselskapene kan/vil opprettholde kravet om registrering i et register som kommer til å bli mangelfullt sammenlignet med det nåværende registeret...

I verste fall kan dette føre til at alle blir tapere, både Staten, Redningsselskapet og båtfolket selv... Det skal i alle fall bli veldig spennende å se hvordan denne saken utvikler seg. Måtte alle gode makter bidra til å gjøre mine dystre bekymringer til skamme!!!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei GeirFrode  :seeya:

Det er et faktum at Redningsselskapet trenger penger for å drive sin utmerkede virksomhet. Dette utsagnet fra finansministeren kan tolkes dit hen at nå har Redningsselskapet fått en utmerket inntektskilde som kan bidra til at Staten kan redusere sine tilskudd til NSSR. Redningsselskapet kan jo bare øke sine gebyrer til Småbåtregisteret og hente pengene fra båtfolket. Problemet er bare det at registreringen er frivillig og det kan stilles spørsmålstegn ved om forsikringsselskapene kan/vil opprettholde kravet om registrering i et register som kommer til å bli mangelfullt sammenlignet med det nåværende registeret...

I verste fall kan dette føre til at alle blir tapere, både Staten, Redningsselskapet og båtfolket selv... Det skal i alle fall bli veldig spennende å se hvordan denne saken utvikler seg. Måtte alle gode makter bidra til å gjøre mine dystre bekymringer til skamme!!!

Hilsen Syvert  :flag:

 

kan ikke KNBF starte båtregister da Syvert :smiley:

Det er jo fritt frem nå

 

jeg har problemer med og registrere båten min da, enda jeg sendte kopi av kjøpekontrakt.

De måtte ha det gamle båtkortet sa de!

Hos lensmannen har de vel ikke dette registeret lenger! (de gamle båtkortene)

 

Problemet er for min del at forrige eier er død, og de etterlatte kunne ikke finne noe kort!

Syns det er merkelig at man må ha dette!

 

Jeg sendte jo en kopi av kjøpekontrakten og telefonnummeret til selgeren til småbåtregisteret!

 

 

Hva gjør jeg

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Hva gjør jeg

Dette, og lignende problemstillinger er veldig interessant med tanke på hvordan den enkelte forholder seg for å få registrert en båt som overveiende sannsynlig er helt lovlig på alle måter. Anbefaler at du sender en IM til Jostein Hagen i Båtregisteret og forelegger problemstillingen for ham. Gjerne med ønske om at det besvares i forumet, så blir andre i lignende situasjon informert også. Jeg håper han har tid til å svare på dette da jeg tror mange er i lignende situasjoner. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...