Jump to content

Tjøme radio på Facebook

Luigi

Recommended Posts

En liten bønn til dere alle; Tjøme Radio her kommet seg på Facebook, men det er ikke så mange som er klar over det Det er en enkel og genial måte å kommunisere med de gutta vi trenger aller mest når vi er på sjøen.

Anbefaler alle derfor å klikke på lenken og klikke "liker". Jeg er redd de ikke gidder å gjøre noen videre innsats hvis de ikke får flere medlemmer. Det er en mulighet jeg ikke synes vi skal miste.

http://www.facebook.com/pages/Tj%C3%B8me-radio/200806639965554?ref=ts

En liten bønn til dere alle; Tjøme Radio her kommet seg på Facebook, men det er ikke så mange som er klar over det Det er en enkel og genial måte å kommunisere med de gutta vi trenger aller mest når vi er på sjøen.

Kjempesaker, herved gjort.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

..og nå blir det ekstra spenndende debatt: http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=215376898523771&id=200806639965554

Mulig jeg bryter noen regler med å legge ut dette her, i så fall ber jeg om en mega unnskyldning og moderator får drepe meg og slette evt innlegg. Ønsker bare så inderlig at Tjøme Radio kommer på banen med slike tema som er nevnt her, nemmlig hvordan man kan få ut navigasjonsvarsler til småbåt førere som er forståelige....

Støtter denne. Vi på vestlandet kan jo også like Florø Radio

Rogaland Radio ser ikke ut å være på facebook enda.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har hørt at det på en god sommerdag kan være så mye som en middels Norsk by på vannet i område som Tjøme radio dekker - hva vil det si - 25/30.000 personer.

Tenk bare på alle de fritidsbåtene som har kommet til de senere år, og cruisebåttrafikken som har økt fra år til år.

La oss håpe at ikke alle trenger hjelp på en gang.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

• 6 måneder senere...

:thumbsup:

Skulle jeg kommet med noen tips til de som drifter siden så ville det vært å laste opp litt flere bilder fra "hverdagen" i lokalene osv. Jeg har aldri vært hos Tjøme Radio selv, merker jeg fikk lyst til det nå, men uansett, lettere å få flere "likes" om man er flink til å oppdatere om ulike hendelser, litt bilder osv. :smiley:

Litt ala. twitter-feedene til f.eks. Politisentralene og Brannvesenet, om store og små hendelser hadde vært gøy.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Litt bilder bør vi jo kunne få til, men når det gjelder oppdateringer/vise til hendelser så er vi pålagt tausetsplikt, og kan ikke gå ut med noe av det.
Vi loggfører alt vi gjør, også deres tester, men dette er matriell som ev skla/kan brukes i en ev sak, så ikke noe av dette kan vi legge ut på nettet.

Men advarsler som drivende gjenstander i sjøen osv kan dere jo legge ut uten at taushetsplikten stopper dere? Eller notiser om at en eller annen gigantisk lastebåt ankommer da og da til de stakkarne som evt seiler regatta den dagen? Kun noen forslag, spørs jo hvor mye tid dere har til å benytte nettet. Men det kan sikkert være nyttig hvis feks en båt er savnet og dere går ut med at dere ber alle holde utkikk etter.... Osv?

Drivende gjenstander må, og skal vi sende meldinger om til Navco som behandler disse, men ser at ikke alt kommer ut igjen derfra så der kan vi kansje få til noe, men som alt annet så koster det i utgangspunktet penger, men vi har pratet litt om det.

Når større båter ankommer respektive havner har vi ikke liggende oversikt over, og det må til en vær tid være den ombord som har ansvaret for å vite hva som befinner seg i det området han befinner seg. Her må vi bare vise til lover og regler så vi ikke setter oss i en situasjon (jammen Tjøme radio sa jo at det ikke var noen der :confused: )

Savnede båter - om du da tenker på en savned båt med manskap ombord så blir det gjerne en leteaksjon, og da enten Pan Pan eller ev Mayday relay, og det er i allefall noe som IKKE skal opp via FB siden. Det vil jo da komme ut som egen melding på ch16/arbeidskanal.

Mye vi gjerne skulle like å ha gjort, men vi har ett meget strengt regelverk, og det bare må vi forholde oss til - men ideer tar vi gjerne imot.

Det var vel litt høyt tenkning fra min side... I fjor forsvant en liten gummibåt med elmotor og to barn fra Vollen eller rundt der, og det gikk ut mld fra dere på kanal 16. Guttene ble funnet av en kar som lå rett ved oss på Steilene fordi han hadde lest på Facebook at noen så etter båten. Målet må jo være å nå et så stort som mulig publikum i NOEN av tilfellene? Men jeg ser problemstillingen rundt taushetsplikt for konsesjonshaver osv. Det er bare ikke alle som soler seg i bøljan blå som har på Kanal 16 med mindre man er i fart;) Dere er fantastiske i alt dere gjør, men jeg SOVER ikke med Tjøme Radio på øret... Kanskje jeg skulle vurdere det?;)

Nok tanker fra meg, jeg ser problemstillingen. Håper dere etter hvert havner ned på en løsning som er en mellomting mellom dagens, og det politiet kjører på Twitter. Jeg er sikker på at man da når et langt større publikum - når det trengs.

He he, skal få lov å slippe å ligge å sove med Tjøme radio på øret, men ett lite tips man kan ta med seg.

La VHF`n stå på når du går til køys men med lyden helt nede, da hører du ingen ting, men om en situasjo som krever melding via DSC oppstår så hører du den, og kan således kansje være i området for å hjelpe til.

Alle VHF`r har gjerne innebygd en egen lydstyrke på Dsc signalet, og det er høyt, veldig høyt.

Vi kommer nok aldrig dit henn at vi bruker FB, eller lignende medier som kanal for en hjelpeaksjon/etterlysning av det slaget der, og det skal vi også vokte oss for å gjøre.

Takker og bukker for forslag og initsativ, og ja vi tar gjerne imot forslag på hvordan vi kan bruke siden vår.

Lover å prøve å bli mer aktiv på den utover våren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...