Sverre--- Startet 18.September.2011 Del på Facebook Startet 18.September.2011 Har en Mercedes OM617 med Bowman MB30 varmeveksler som jeg skal bytte kjølevæske på. Er det noen som kan gi meg et hint om hvor jeg tapper av den gamle kjølevæsken? Antar det er en tappeplugg et sted, for jeg får vel ikke tømt alt ved bare å demontere slangene? Jeg burde strengt tatt ha prøvd å finne ut av dette selv før jeg maser her, men som småbarnsfar i tidsklemma er det for fristende å spørre dette eminente forumet før jeg går i gang... Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 20.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2011 Var nede i båten en tur i kveld men fant ingen tappekran/plugg noe sted. Kjølevannet tar seg jo imidlertid en runde innom varmtvannsberederen. Lurer på om jeg bare kan koble fra slangene inn/ut av den og tappe av der. Slangene er ganske lange, så jeg kan få stussene både over og under motoren. Burde også være kurant å koble på vannslangen på brygga og spyle gjennom med ferskvann der... Synspunkter anyone? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Der vil alltid være en plugg nederst i kjølekappa på motorblokka. Denne må ut da det er her dritten samler seg. Hvor den sitter vet jeg ikke, men det bør du nok få noen på et bilverksted til å fortelle deg. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 22.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2011 Er det noen andre her med gammel Mercedes under dørken som kan gi meg et hint om hvor jeg bør lete etter tappepluggen...? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Mener å huske at det er en unbrakoplugg i blokka på disse gamle Mercedesene jeg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Ja tyskerene pleier å bruke umbrakobolter til dette Bartesam. Eneste problemet er å få tak piper/fastnøkler som passer til dette. Kan være at pluggen sitter på motsatt side av motoren enn varmeveksleren. Har du noen andre numre på motoren Sverre? Hvilket nummer står på varmeveksleren? Jeg har noen mercedes Haynes bøker her hjemme som jeg kunne tittet i Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Sveis sammen en kort bolt og mutter med rett nøkkelvidde og skru ut pluggen....... Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
TPBS-277 Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Har en slik gammel mercedes stående inne på land hær.Skal ta meg en tur inn landgangen imorra når det blir lyst og kikke etter tappeplugger. Om noen skulle trenge en slik motor så kan den kjøpes meget rimelig siden jeg ikke har bruk for den.Komplett men mangler sjøvannspumpen. Feil fra min side.Det er en 636 jeg har stående. Redigert 22.September.2011 av TPBS-277 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 23.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2011 Da får jeg ned å lete etter en umbracobolt. Nummeret på motoren er OM 617 015 0301. På varmeveksleren står det kun Bowman MB 30. Takker for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 vet ikke om det er det samme på din motor,men på min gamle 636 var det ikke noe annet en og løsne nedre kjølevannsrør inn i blokka på v side og en tappeplugg i bunnen av varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 (redigert) MB 30 har jeg ikke boken til. Jeg har bare til 220 motorene. Jeg kan ta en titt uansett, kanskje de også har bolten på samme sted... Redigert 25.September.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Regner med at du finner avtappingspluggen etterhvert. Men du kan jo begynne med å åpne termostathuset, ta ut termostaten, og spyle derfra. Når termostaten er ute får du også spylt gjennom varmeveksleren.( i hvertfal på AQAD41 ) Hvis du spyler med termostaten på plass, får du ikke full gjennomstrømning i hele systemet. Jeg spylte gjennom termostathuset og ekspansjonstanken helt til vannet var rent. Etterpå fylte jeg på systemrens (Radiatorrens) fra Biltema, stengte termostathuset (uten termostat) og kjørte motoren så varm jeg klarte ca. en halvtime. Båten ligger på land, så det er ikke lett å få opp tempen. Hvis termostaten er montert vil ikke denne åpne, og du får ikke spylt hele systemet. Etterpå demonterte jeg termostathuset og spylte på nytt til vannet var rent igjen. Så tappet jeg av vannet og fylte på ny kjølevæske. Vannet jeg tappet av var gullende rent:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.