Jump to content

Tips til skifte av kjølevæske på Mercedes OM617 m/Bowman MB30


Sverre---

Recommended Posts

Har en Mercedes OM617 med Bowman MB30 varmeveksler som jeg skal bytte kjølevæske på. Er det noen som kan gi meg et hint om hvor jeg tapper av den gamle kjølevæsken? Antar det er en tappeplugg et sted, for jeg får vel ikke tømt alt ved bare å demontere slangene?

 

Jeg burde strengt tatt ha prøvd å finne ut av dette selv før jeg maser her, men som småbarnsfar i tidsklemma er det for fristende å spørre dette eminente forumet før jeg går i gang... :crazy:

Link to post

Var nede i båten en tur i kveld men fant ingen tappekran/plugg noe sted. Kjølevannet tar seg jo imidlertid en runde innom varmtvannsberederen. Lurer på om jeg bare kan koble fra slangene inn/ut av den og tappe av der. Slangene er ganske lange, så jeg kan få stussene både over og under motoren. Burde også være kurant å koble på vannslangen på brygga og spyle gjennom med ferskvann der...

 

Synspunkter anyone?

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Ja tyskerene pleier å bruke umbrakobolter til dette Bartesam. Eneste problemet er å få tak piper/fastnøkler som passer til dette. Kan være at pluggen sitter på motsatt side av motoren enn varmeveksleren.

 

Har du noen andre numre på motoren Sverre? Hvilket nummer står på varmeveksleren? Jeg har noen mercedes Haynes bøker her hjemme som jeg kunne tittet i

Link to post

Har en slik gammel mercedes stående inne på land hær.Skal ta meg en tur inn landgangen imorra når det blir lyst og kikke etter tappeplugger.

Om noen skulle trenge en slik motor så kan den kjøpes meget rimelig siden jeg ikke har bruk for den.Komplett men mangler sjøvannspumpen.

Feil fra min side.Det er en 636 jeg har stående.

Redigert av TPBS-277 (see edit history)
Link to post

Regner med at du finner avtappingspluggen etterhvert. Men du kan jo begynne med å åpne termostathuset, ta ut termostaten, og spyle derfra. Når termostaten er ute får du også spylt gjennom varmeveksleren.( i hvertfal på AQAD41 ) Hvis du spyler med termostaten på plass, får du ikke full gjennomstrømning i hele systemet. Jeg spylte gjennom termostathuset og ekspansjonstanken helt til vannet var rent. Etterpå fylte jeg på systemrens (Radiatorrens) fra Biltema, stengte termostathuset (uten termostat) og kjørte motoren så varm jeg klarte ca. en halvtime. Båten ligger på land, så det er ikke lett å få opp tempen. Hvis termostaten er montert vil ikke denne åpne, og du får ikke spylt hele systemet.

Etterpå demonterte jeg termostathuset og spylte på nytt til vannet var rent igjen. Så tappet jeg av vannet og fylte på ny kjølevæske. Vannet jeg tappet av var gullende rent:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...