Jump to content

Hvordan er det å bruke rød frostvæske på VP istedet for grønn?


Arild81

Recommended Posts

Har en VP TAMD22p-b i min båt, har litt problemer med tempen på 80-100% belastning, (fort mot 100grader)

Har hatt systemrens på sjøvannssiden uten særlig virkning. Så nå tenkte jeg at jeg ville bytte termostat og kjølevæske på den inkl en systemrens på ferskvannsiden..

 

Den har grønn væske nå, men lurer på å gå over til rød, da jeg har alutopp?

Eller burde jeg gå for grønn. Comma sin grønne G48 fra bilxtra.

Link to post
Share on other sites

Hei Arild,

 

Siden du sliter med temp så tenkte jeg bare å fortelle at jeg har også slitt med høy temp på min TAMD22 denne høsten. Det startet med at jeg oppdaget at d var litt lite vann på ferskvannsdelen og at temp ble 5 grader forhøyet. Etterfylte vann uten at det hjalp.

 

Så begynte en laaaang feilsøking hvor impeller ble sjekket, termostat byttet, åpnet oljekjøler og varmeveksler, temp målt med infrarødt måleinstrument, systemrens på saltvannsiden etc.

 

Det var først etter at jeg kjørte systemrens på ferskvannsiden at temp normaliserte seg. Men samtidig erfarte jeg at ferskvanndelen kan luftes og etterfylles 3-4 ganger før systemet er fullt. Jeg mistenker derfor at temp-problemet mitt KAN ha skyldtes noe så banalt som lufting. I tillegg gjorde jeg ren polene på giveren til temp-måler.

 

Nå er kanskje ikke vannstanden noe problem hos deg, men det kan jo være verd å lufte en runde. Det er tross alt bare å løsne en skrue på termostathuset.

 

Ellers så var det et h@#$%? å finne tappeskruen til ferskvannsiden synes jeg. Bare flaks at jeg fant den med inspeksjonsspeil i et halvmørkt motorrom blandt noen slanger og rør under motoren...

 

Når jeg var ferdig fylte jeg på rød frostvæske, strålende fornøyd med innsatsen fra en kontorrotte som meg:)

 

Terje

Link to post
Share on other sites

Hei Arild,

 

Siden du sliter med temp så tenkte jeg bare å fortelle at jeg har også slitt med høy temp på min TAMD22 denne høsten. Det startet med at jeg oppdaget at d var litt lite vann på ferskvannsdelen og at temp ble 5 grader forhøyet. Etterfylte vann uten at det hjalp.

 

Så begynte en laaaang feilsøking hvor impeller ble sjekket, termostat byttet, åpnet oljekjøler og varmeveksler, temp målt med infrarødt måleinstrument, systemrens på saltvannsiden etc.

 

Det var først etter at jeg kjørte systemrens på ferskvannsiden at temp normaliserte seg. Men samtidig erfarte jeg at ferskvanndelen kan luftes og etterfylles 3-4 ganger før systemet er fullt. Jeg mistenker derfor at temp-problemet mitt KAN ha skyldtes noe så banalt som lufting. I tillegg gjorde jeg ren polene på giveren til temp-måler.

 

Nå er kanskje ikke vannstanden noe problem hos deg, men det kan jo være verd å lufte en runde. Det er tross alt bare å løsne en skrue på termostathuset.

 

 

Ellers så var det et h@#$%? å finne tappeskruen til ferskvannsiden synes jeg. Bare flaks at jeg fant den med inspeksjonsspeil i et halvmørkt motorrom blandt noen slanger og rør under motoren...

 

Når jeg var ferdig fylte jeg på rød frostvæske, strålende fornøyd med innsatsen fra en kontorrotte som meg:)

 

Terje

 

 

Tusentakk for dette Terje.

 

Jeg åpnet på lufte skruen sist jeg var i båten bare for å sjekke, fordi jeg monterte ny varmtvannstank i våres, og da gikk jo noe av vannet ut i den nye. Men fylte på bare noen få desiliter den gangen. Så er mulig at det ligger luft en eller annen plass, men v/v-tanken blir god å varm så det er hvertfall circ der. Og det var vann helt opp til hullet på lufteskruen. Var litt rust i bunnen av lufteskruen, så mulig den trenger en god rens.

Skal skifte termostat bare for å ha det gjort. Samt kjøre systemrens på FW siden. Når du brukte systemrens, brukte du det sammen med den gamle frostvæska som er på motoren? Eller bare rent vann? Kom det mye "dritt" ut når du tappet av systemrensen?

 

Hvilke rød frostvæske brukte du? Spurte du en VP forhandler om å bytte til rød eller hadde du det fra før på motoren?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg tappet ut gammel frostvæske og spylte rent vann ned i termostathuset (med lenseplugg åpen, etter tips i dette forumet). Så tror jeg kanskje jeg kjørte varm med bare vann. Deretter kjørte jeg i systemrens blandet med vann og lot det stå så lenge som det står på flaska (2 døgn?). Når jeg tappet ut synes jeg vannet så helt rent ut, det er delvis derfor jeg heller mot teorien med.lufting.

 

Tror det var blå på fra før, men sannelig ikke godt å si. Lenseskruen sitter jo nesten helt under...

 

Jeg forhøtre meg på VP her i byen angående grønn vs rød eller blå, men fikk ikke noe bastant svar på det ene eller det andre, annet enn at VP sin er grønn. Nevnte ikke noe om alutopp i det hele tatt. Det står jo heller ingenting i boka til motoren om kjølevæske kvalitet. Står spec på motorolje men ikke kjølevæske.

 

Leste en del tråder her inne og konkluderte med at man ikke løper noen risiko ved å velge rød kontra blå, så da gjorde jeg det.

Link to post
Share on other sites

Blå skal man nok ikke bruke. Så blir nok kanskje rød, siden den er mest holdbar.

 

Kommer til å ta en rens uansett bare for å ha det gjort siden det så ut til å være litt rust, samt bytte termostat.

Jeg tappet av frostvæska som var i den gamle v\v-tanken den var det rust i, når det hadde stått og settlet seg så var det brunt rust vann i bunnen av flaska som jeg tappet det over på.

Redigert av Arild81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nei...

 

Blei kanskje litt bedre etter rensen på sjøvannssiden. Men fortsatt 100 grader ved 4200-4300rpm. Holder 96-97 grader ved 3800rpm.

 

Men det er sikkert luft et sted. Blir mer sjekking til våren. Nå skal den bare opp og settes vekk for vinteren. Men må 2 uker på jobb først... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...