Arild81 Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Har en VP TAMD22p-b i min båt, har litt problemer med tempen på 80-100% belastning, (fort mot 100grader) Har hatt systemrens på sjøvannssiden uten særlig virkning. Så nå tenkte jeg at jeg ville bytte termostat og kjølevæske på den inkl en systemrens på ferskvannsiden.. Den har grønn væske nå, men lurer på å gå over til rød, da jeg har alutopp? Eller burde jeg gå for grønn. Comma sin grønne G48 fra bilxtra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Du kan bruke rød. Men all den grønne må ut før du fyller på den røde. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Hei Arild, Siden du sliter med temp så tenkte jeg bare å fortelle at jeg har også slitt med høy temp på min TAMD22 denne høsten. Det startet med at jeg oppdaget at d var litt lite vann på ferskvannsdelen og at temp ble 5 grader forhøyet. Etterfylte vann uten at det hjalp. Så begynte en laaaang feilsøking hvor impeller ble sjekket, termostat byttet, åpnet oljekjøler og varmeveksler, temp målt med infrarødt måleinstrument, systemrens på saltvannsiden etc. Det var først etter at jeg kjørte systemrens på ferskvannsiden at temp normaliserte seg. Men samtidig erfarte jeg at ferskvanndelen kan luftes og etterfylles 3-4 ganger før systemet er fullt. Jeg mistenker derfor at temp-problemet mitt KAN ha skyldtes noe så banalt som lufting. I tillegg gjorde jeg ren polene på giveren til temp-måler. Nå er kanskje ikke vannstanden noe problem hos deg, men det kan jo være verd å lufte en runde. Det er tross alt bare å løsne en skrue på termostathuset. Ellers så var det et h@#$%? å finne tappeskruen til ferskvannsiden synes jeg. Bare flaks at jeg fant den med inspeksjonsspeil i et halvmørkt motorrom blandt noen slanger og rør under motoren... Når jeg var ferdig fylte jeg på rød frostvæske, strålende fornøyd med innsatsen fra en kontorrotte som meg:) Terje Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Hei Arild, Siden du sliter med temp så tenkte jeg bare å fortelle at jeg har også slitt med høy temp på min TAMD22 denne høsten. Det startet med at jeg oppdaget at d var litt lite vann på ferskvannsdelen og at temp ble 5 grader forhøyet. Etterfylte vann uten at det hjalp. Så begynte en laaaang feilsøking hvor impeller ble sjekket, termostat byttet, åpnet oljekjøler og varmeveksler, temp målt med infrarødt måleinstrument, systemrens på saltvannsiden etc. Det var først etter at jeg kjørte systemrens på ferskvannsiden at temp normaliserte seg. Men samtidig erfarte jeg at ferskvanndelen kan luftes og etterfylles 3-4 ganger før systemet er fullt. Jeg mistenker derfor at temp-problemet mitt KAN ha skyldtes noe så banalt som lufting. I tillegg gjorde jeg ren polene på giveren til temp-måler. Nå er kanskje ikke vannstanden noe problem hos deg, men det kan jo være verd å lufte en runde. Det er tross alt bare å løsne en skrue på termostathuset. Ellers så var det et h@#$%? å finne tappeskruen til ferskvannsiden synes jeg. Bare flaks at jeg fant den med inspeksjonsspeil i et halvmørkt motorrom blandt noen slanger og rør under motoren... Når jeg var ferdig fylte jeg på rød frostvæske, strålende fornøyd med innsatsen fra en kontorrotte som meg:) Terje Tusentakk for dette Terje. Jeg åpnet på lufte skruen sist jeg var i båten bare for å sjekke, fordi jeg monterte ny varmtvannstank i våres, og da gikk jo noe av vannet ut i den nye. Men fylte på bare noen få desiliter den gangen. Så er mulig at det ligger luft en eller annen plass, men v/v-tanken blir god å varm så det er hvertfall circ der. Og det var vann helt opp til hullet på lufteskruen. Var litt rust i bunnen av lufteskruen, så mulig den trenger en god rens. Skal skifte termostat bare for å ha det gjort. Samt kjøre systemrens på FW siden. Når du brukte systemrens, brukte du det sammen med den gamle frostvæska som er på motoren? Eller bare rent vann? Kom det mye "dritt" ut når du tappet av systemrensen? Hvilke rød frostvæske brukte du? Spurte du en VP forhandler om å bytte til rød eller hadde du det fra før på motoren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Jeg har brukt Blå i flere år (blåtind) fungerer helt fint har en Volvo Tamd31a :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Hei igjen, Jeg tappet ut gammel frostvæske og spylte rent vann ned i termostathuset (med lenseplugg åpen, etter tips i dette forumet). Så tror jeg kanskje jeg kjørte varm med bare vann. Deretter kjørte jeg i systemrens blandet med vann og lot det stå så lenge som det står på flaska (2 døgn?). Når jeg tappet ut synes jeg vannet så helt rent ut, det er delvis derfor jeg heller mot teorien med.lufting. Tror det var blå på fra før, men sannelig ikke godt å si. Lenseskruen sitter jo nesten helt under... Jeg forhøtre meg på VP her i byen angående grønn vs rød eller blå, men fikk ikke noe bastant svar på det ene eller det andre, annet enn at VP sin er grønn. Nevnte ikke noe om alutopp i det hele tatt. Det står jo heller ingenting i boka til motoren om kjølevæske kvalitet. Står spec på motorolje men ikke kjølevæske. Leste en del tråder her inne og konkluderte med at man ikke løper noen risiko ved å velge rød kontra blå, så da gjorde jeg det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Ble ikke helt ferdig, kom borti post-knappen:) Jeg kjøpte rød frostvæske på Biltema. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 (edited) Blå skal man nok ikke bruke. Så blir nok kanskje rød, siden den er mest holdbar. Kommer til å ta en rens uansett bare for å ha det gjort siden det så ut til å være litt rust, samt bytte termostat. Jeg tappet av frostvæska som var i den gamle v\v-tanken den var det rust i, når det hadde stått og settlet seg så var det brunt rust vann i bunnen av flaska som jeg tappet det over på. Edited September 18, 2011 by Arild81 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Posted September 19, 2011 Share Posted September 19, 2011 Når termostaten blir dårlig så står den i åpen posisjon og motoren blir ikke varm nok. Merkelig om termostaten har noe med dette å gjøre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Posted September 19, 2011 Author Share Posted September 19, 2011 Skal hvertfall ta den opp å se på den, kan jo være den er "full" av gammel gørr eller liknende. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Posted October 1, 2011 Share Posted October 1, 2011 Fått ordna temp'en Arild? Mvh Terje Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Posted October 1, 2011 Author Share Posted October 1, 2011 Nei... Blei kanskje litt bedre etter rensen på sjøvannssiden. Men fortsatt 100 grader ved 4200-4300rpm. Holder 96-97 grader ved 3800rpm. Men det er sikkert luft et sted. Blir mer sjekking til våren. Nå skal den bare opp og settes vekk for vinteren. Men må 2 uker på jobb først... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.