Jump to content

Nimbus 4000 med mye krakelering i gelcoaten


fernanda

Recommended Posts

Hei

Jeg var å så på en Nimbus 4000 i helgen, og likte for såvidt båten, men...

Det var endel krakelering i gelcoaten rundt rekkestøtter o.l., men også på fronten av flybridgen, inner/yttersvinger fra dollbord mot hytta osv.

 

Hva kommer dette av, og enda viktigere, hva gjør jeg for å få dette bort?

 

Dette er årsaken til at jeg ikke har lagt inn bud foreløpig...

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

I denne tråden fikk jeg noen gode tips av REM:

 

https://baatplassen.no/i/topic/66658-reparere-rose-i-gelcoat/

 

Her er en annen med noen av de samme problemene:

 

https://baatplassen.no/i/topic/85384-rustne-badetrapp-skruer/

 

Vi har også noe krakilering rundt noen av rekkestøttene. Jeg har begynt på å lage nye fundamenter som er større og mer solide og dekker krakileringen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope meg å være noen som helst ekspert, men oppfatter dette som 2 typer krakelering: Krakelering rundt rekkestøtter og andre belastede beslag opplever jeg som uproblematisk, og jeg vil anta at du kan ved å fordele kraften på beslaget et større område ( erstatte på baksiden skiver med en stål / aluminiumsplate)og bare kan utbedre skadene (tidkrevende nok) og være kvitt problemet.

Krakelering i hjørner og ved inner- og yttersvinger osv. tolker jeg som mer komplisert. Høres ut som stresskrefter mellom gelcoat og laminat. Jeg hadde en gammel Vega med svært mye krakelering, noe trolig pga stress. Dette var et tidlig produskjonsnr fra 1967, og enkelte mente at det var brukt for mye gelcoat og for tykk laminat, jeg aner ikke om det er riktig årsak.... Ga derfor opp å utbedre med gelcoatsparkel, og endte opp med å bruke vinkelsliperen i de rammede områdene, sparkling med epoxy med påfølgende sliping, sliping, sliping osv, pluss maling / lakkering med 2 komp.. Uansett ble det så mye jobb at jeg kasta skjorta halvveis, og solgte den som prosjektbåt.

 

Med en såpass ny og dyr båt som en Nimbus 4000, vil jeg tro dette ville kunne bli en ganske smertefull prosess....

Om den har tydelige tegn på gelcoatstress (?) ville jeg derfor holdt meg unna, eller fått prisen såpass mye ned at dette kunne utbedres profesjonelt.

Link to post
Share on other sites

Har samme tanke som Sofaseileren. Krakelering rundt pullerter og rekkverksstøtter kan repareres, og fremtidig krakelering kan unngås ved bedre støtte og innfesting.

Det er verre med krakelering andre steder. Det tyder jo på at det er større bevegelse enn materialet tåler. Alt kan repareres, men du kan risikere en omfattende plastjobb for å fikse dette så det ikke kommer tilbake, og bør ha det i tankene når du legger inn et bud.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...