Jump to content

Båt 2 fot mindre enn annonsert, kan jeg kreve avslag i pris?


Dauntless

Recommended Posts

Hei! Vi har for ti dager siden gått til innkjøp av en noe sliten Prospect900. En av mange "feil" er at da vi kjøpte båten, ble det hevdet at den var 30fot, ved nærmere sjekk på bla Google, får jeg gang på gang fastslått at båten er 28,1 fot. Nå er det som sagt 10 dager siden båten ble kjøpt og kontrakt skrevet (med "Båten selges som den står" krysset av for! Kan jeg kreve avslag i pris? har betalt 24000 av totalt 30000 kan jeg nekte å betale resten? haster....

Link to post
Share on other sites

Nei synes det er smålig å prøve å sno seg unna å betale resterende pga at det "mangler" 2 fot. Siden den heter 900 er det naturllig for selger og andre som ser/hører navnet på båten å anta at den er 30 fot så han har handlet i god tro...

 

Du har ikke akkurat betalt skjorta for en sliten seiler på 28-30 fot, mer en symbolsk sum vil nå jeg mene .

 

hvis det største mangelet på båten er 2 fot mindre enn navnet tilsier har du gjort et røverkjøp....

 

nei betal de siste pengene dette er for dumt..... :smash:

 

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3791 er den 28.8 fot mens andre steder er den annonsert som 29 -30 fot .. ser ut til å være en fin båt forresten

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skriver vel trådstarter at dette er en av mange feil, så det kan jo tyde på at han føler han har kjøpt katta i sekken og for alt vi vet, kan det være andre feil og mangler som selger egentlig burde ha opplyst om. At trådstarter da spør om feil båtlengde gir grunnlag for avkortning, synes jeg ikke er helt på jordet.

Når det er sagt, vil jeg vel være enig i at de manglende cm're i seg selv ikke burde gi grunnlag for avkortning.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Den ble annonsert som restaurerngsobjekt sånoe feil å nv regne ed

 

 

Velkommen til forumet forresten, glemte det i farten i sted... før jeg kastet meg over deg :discuss: . :smiley:

 

Hvis jeg var deg så ville jeg satt fokus og brukt hele din energi på å fikse opp båten i stedet for å lage en evt tvist utav "ingenting".

Ved å fremprovosere en tvist og henge seg opp i småfeil som kan lett ødelegge ditt forhold til båten som du igjen mest sannsynlig skal ha glede av i noen år...

 

Det er ikke snakk om mange kronene og da er det dumt å lage en sak i forhold til selger som du vil mulig tenke på hver gang du er i båten, svelg heller denne "feilen" som selger garantert ikke har gjort med overlegg som du og ser på nettet av lengdemåling på den...

 

Når du hentet båten var den nok lang nok så det er bare flisespikkeri, siden du kjøpte den som restaureringsobjekt så må du påberegne noen feil på annet og...

 

Selv kjøpte jeg en seiler som restaureringsobjekt også, noen flere feil enn det jeg så under inspeksjon fant jeg men det går selvfølgelig på min kappe da jeg ikke sjekket nok og kjøpte den slik den sto som begge parter var enige om.

 

Men synes ikke prisen er dyr da du kjøpte en flytende fullt brukbar båt (lest posten av den ang transport hjem), de ligger nok en del over det du ga i bra stand vil jeg tro....

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant problemstilling.

Forstår at kjøpar gjerne vil ha 30 fot, men har fått 28 fot.

På ei anna side: spelar det noka rolle? Du har sett båten, og syntes tydelegvis han var stor nok då du kjøpte den. Hadde du ikkje kjøpt båten om han heitte Prospect 856 i staden for Prospect 900 ?

Link to post
Share on other sites

Regner med at kjøper har hatt ett par "Oi, det burde jeg kanskje sjekka først...." -opplevelser, og nå forsøker å få penger til utbedringene...?

 

Når man kjøper en båt definert som restaureringsobjekt ligger det i sakens natur at her vil man få overraskelser etterhvert som man dykker ned i materien. Hvis ikke hadde den blitt solgt som noe annet..

Link to post
Share on other sites

Den er jo annonsert som 914cm (30 fot), så om det er et problem så hev kjøpet. Er den kortere i vannlinjen seiler den for eks saktere enn en 30 fot båt, og går saktere for motor. Mindre plass også.

Har ingen problemer med å se at du kan føle deg lurt, selv om prisen var lav for restaureringsobjektet. At du får en 30 foter til denne prisen er vel ikke dagligdags, da skal den i så fall være i svært dårlig stand.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Som inlegget over sier, er det gitt opplysninger om at båten er 9,14 meter og 30 for (hvilket jo i så fall er korrekt). hvis det viser seg at båten ikke er 9,14 meter lang, så er det gitt uriktige opplysninger fra selgere side. Dette kan gi grunnlag for prisa slag, forutsatt at det må antas at kjøper ikke ville gitt det samme for båten dersom han fikk korrekte opplysninger. Hvilken betydning 30 fot vs 28 for har for seilbåter vet ike jeg. At båten er kjøpt som restaureringsobjekt og at man derfor må forvente å finne endel feil, kan jeg vanskelig se har betydning for lengden.

 

Ellers synes jeg kanskje man bør tenke litt på hvorledes man svarer på spørsmål som fremmes her i forumet. Synes enkelte av tilbakemeldingene her er i overkant nedlatende. Det heter seg jo at det uken finnes dumme spørsmål, bare dumme svar. Det sistnevnte har vi til gangs sett et par eksempler på her, synes jeg.

Redigert av Fanta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg kanskje man bør tenke litt på hvorledes man svarer på spørsmål som fremmes her i forumet. Synes enkelte av tilbakemeldingene her er i overkant nedlatende. Det heter seg jo at det uken finnes dumme spørsmål, bare dumme svar. Det sistnevnte har vi til gangs sett et par eksempler på her, synes jeg.

 

Der er jeg veldig enig.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det er ikke tvil om at det er en mangel når det er et avvik fra selgers opplysninger. Derimot er det spørsmål om mangelen har den konsekvens at båten har en annen markedsverdi med mangelen enn hva den har uten. Man kan muligens teoretisere oppad stolper og nedad vegger om dette, men det er vanskelig å komme til annet enn at du har kjøpt båten slik den så ut ved besiktigelsen og om "teoretiske" mål ikke helt stemmer med de fysiske, blir da underordnet. "Vesentlig kontraktsbrudd" er det definitivt ikke, så hevning av kjøpet er ikke på tale på grunnlag av manglende lengde. Så den endelige konklusjon blir vel at det neppe er rom for noen sanksjon overhodet i anledning av mangelen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Altså er det bare å lyge på noen fot ved salg.

Hvor mange fot er akseptabelt? kan jeg selge en 16 foting som 18? muligens strekke den til 19?

Eller er det en viss prosent som er akseptert, slik at man kan lyve på båten mere jo større den er, slik at jeg må nøye meg med 17?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

¨Hehe.... ble visst debatt av dette! Har nok avfunnet meg med "feilen" . OG selv om det er en del skavanker, så er det voldsomt mye båt for pengene. Litt morsomt og interressant å se hva folk mener om lengdemålinger er det dog ;) Noen som vet om et greit brukt rullesystem på omlag 13 meter? Da det gamle deiset i dekk "knakk" profilene i festene og rullen mangler endel plastikk på å kunne kalles brukbar. Seiet ser ut til å være i brukbar stand, bortsett fra "uvkanten" som er voldsomt fillete men det lar seg ordne for et par tusenlapper. Ellers vurderer jeg å sette opp et nytt stag og således brue de gamle seilene en stund.... Bare slik at jeg får seilt litt denne sesongen og :) Kan muligens bruke det staget som stag for rullesystemet når den tid kommer ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...