Jump to content

Britannia i Son - noen som kjenner status?

bliss X

Recommended Posts

Har tidligere fulgt litt med på den lange (og litt bedrøvlige) historien om Sigurd Coates og «Britannia» som ble liggende i Son i vinter men har ikke lest eller hørt noe om prosjektet på lang tid. Noen som er mer oppdatert på dette?

Har ikke sett noen arbeidsaktivitet ombord der denne sesongen, og hun begynner å se litt medtatt ut synes jeg. Er lommeboken tom, mon tro?

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Man skal ikke se bort fra at 'statusen' er drømmer fra eieren. For meg ser det ut til at båten beklageligvis kun ligger der og samler måkeskitt. Så langt i år sier ryktene at det ikke har blitt gjort noe ombord i det hele tatt. Det er virkelig synd at en slik flott båt nå ligger og forfaller. Pengesekken gikk nok tom for lenge siden.

For meg ser det ut til at båten beklageligvis kun ligger der og samler måkeskitt. Så langt i år sier ryktene at det ikke har blitt gjort noe ombord i det hele tatt. Det er virkelig synd at en slik flott båt nå ligger og forfaller. Pengesekken gikk nok tom for lenge siden.

Ble litt nysjerrig, så jeg tok en tur for å "inspisere" og forhøre meg litt. Fikk opplyst at det ble jobbet ombord i vinter, men at all aktivitet hadde opphørt i juni. Man regnet med at skuta ble liggende der denne vinteren også, og det ser rett og slett for j.. ut. Ingen tvil om hvem som har ovetatt kontrollen ombord. Dette er tragisk. Det er vel snart 20 år siden man startet byggingen? Håper virkelig noen forbarmer seg over denne lekre skuta.

britannia01.jpg

Trist, han bør jo kunne selge endel andeler, slik at det kommer kapital på bordet for å drive denne skuta videre,

han har jo kjempet lenge for å komme dit han er nå.

Den koster fort 1 mil i året og vedlikeholde skikkeligt. i Topp shape.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Har du et annet som viser hvilken skjønnhet denne skuta er?

Hei Allan E.

Nei desverre. Har bare de bildene jeg tok her om dagen og de viser stort sett det samme. Jeg synes det er litt rart at det ikke er mer oppmerksomhet rundt dette men det kommer kanskje av at båten ikke er tiltenkt å skulle seile i norske fravann?

• 3 weeks later...
  • 2 months later...

Ligger der fortsatt. Noen som kjenner status? I følge artikkelen fra oktober:

Nå skal det forberedes for transport og båten skal sikres, før den slepes til England neste uke.

Men når den blir ferdig, da kommer «Britannia» tilbake til Son på besøk, sier Coates.

• 4 weeks later...

Det er underlig å bestille taubåt uten å kommunisere dette til arrestforvalter samt de som har krav i båten. Såpass skjønner til og med jeg.

Og, båten ligger slik den har ligget i lange tider, og forfaller. Dette er en tragisk såpeopera.