Jump to content

Får ikke avbestilt vinteropplag! Båten er solgt, hva gjør jeg?


Bøljan

Recommended Posts

Jeg takker for de svar og vinklinger jeg har fått fra dere her på BP vedr. saken.

Jeg tar det hele med ro og sinn og avventer videre utvikling, føler også at jeg har en sterk sak.

 

Mener jeg også har forsøkt å komme frem til en rimelig løsning som bør være akseptabel for begge parter.

 

Den videre utvikling i denne sak kommer jeg selvfølgelig til å legge ut her på BP.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er skuffande at så mange båtfolk meinar at du ikkje skal stå ved avtalen du har inngått.

 

Ein avtale er ein avtale. Ein muntleg avtale er like bindande som ein skriftleg. At ein muntleg avtale er vansklegare å prova er ei anna sak. Dette føl av Kristian V norske lov.

Ask

 

Eg hadde ikke betalt.

Men vis de er slik at vi/eg kan sende faktura til alle kundene hos meg som avbestiller avtalt arbeid med pris tilbud, eller de som ikke møter til

time så kunne eg og rik ( vi har flere ganger brukt tid på tilbudet og dette er godkjent av kunde, men kunden møter ikke )

men nå jobber eg i den utsjelte bilbansjen, :headbang::lipseal::flag:

Link to post
Share on other sites

Eg hadde ikke betalt.

Men vis de er slik at vi/eg kan sende faktura til alle kundene hos meg som avbestiller avtalt arbeid med pris tilbud, eller de som ikke møter til

time så kunne eg og rik ( vi har flere ganger brukt tid på tilbudet og dette er godkjent av kunde, men kunden møter ikke )

men nå jobber eg i den utsjelte bilbansjen, :headbang::lipseal::flag:

 

At de/du unnlet å krevja kundar for beløp du har krav på er jo fint, men det er ikkje dermed sagt at kundar, som ikkje møter til timar dei har tinga, har rett til å sleppa å betala.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Denne saken er jo helt absurd..

 

Min kompis bestillte lagring og opptak hos Framnæs maritime her i høst.. båten lå for salg og han fikk faktisk en kjøper samme dag som båten lå klar til opptak hos framnæs..

 

Hos de så var det bare og si ifra til Framnæs at opplaget ikke ble noe av.. Dette ble gjort 2 timer før båten skulle henge i krana.. Måtte han betale noe som helst?? selfølgelig ikke.. tjensten var ikke lenger nødvendig og han fikk bare gode ønsker og velkommen igjen ved senere anledning.. Så enkelt kan det gjøres..

 

 

Jeg hadde ikke betalt ei krone.. slike bedrifter kan bare ryke og reise..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hos de så var det bare og si ifra til Framnæs at opplaget ikke ble noe av.. Dette ble gjort 2 timer før båten skulle henge i krana.. Måtte han betale noe som helst?? selfølgelig ikke.. tjensten var ikke lenger nødvendig og han fikk bare gode ønsker og velkommen igjen ved senere anledning.. Så enkelt kan det gjøres..

Nok en fjær i hatten til Framnæs Maritime!

Jeg har en lignende historie; den første sesongen jeg hadde båt leide jeg båtplass (og opplag påfølgende vinter) hos Nordre Jarlsberg Brygge i Sande. Jeg sa opp plassen på våren da båten skulle på vannet, men jeg fikk problemer med kjølingen da båten skulle flyttes til ny havn. Jeg ringte til eier av havna og spurte om det var greit at jeg lot båten ligge i havna noen dager (det ble vel et par uker...) for å finne ut av problemet. Svaret jeg fikk var "Selvfølgelig, du har jo vært kunde her!"

Slik kan det også gjøres...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis forskjellige meninger om hvordan dette gjøres, men min erfaring er at inkassolovens $1"Loven gjelder inndriving av forfalte pengekrav. Rettshjelp ved omtvistete pengekrav regnes ikke som inndriving. Loven viker for bestemmelser i eller i medhold av annen lov." som oftest tolkes slik av inkassoselskapene at så lenge kravet har forfalt uten å være omtvistet, så er det også full tilgang til å iverksette inkasso. Man bør derfor være påpasselig med å omtviste kravet umiddelbart og ikke vente til kravet har gått til inkasso, da kan det være vanskeligere å komme noen vei med en tvist om kravet.

 

Min erfaring er også at noen e-poster ikke nødvendigvis er godt nok, skal man være sikker bør man skrive ett brev hvor man klart forklarer sin side av saken og hvorfor man mener at kravet er feilaktig, samt passe på at det skrives klart og tydelig nederst i brevet noe sånt som : "kravet omtvistet herved", for å ikke levne noen tvil. Brevet må selvfølgelig sendes rekommandert, og man tar vare på både kvittering og kopi av brevet, for i mange tilfeller vil ett inkassoselskap uansett iverksette inkasso, og når den dagen kommer kan det være greit å ha skikkelig dokumentasjon på at man har gjort alt riktig.

 

Det er selvfølgelig firmaet som har krav mot en forbruker, eller deres representant som må ta saken til Forliksrådet og som må dokumentere at kravet er reellt. Har man skrevet under på en avtale om leie av opplagsplass eller på annen måte bekreftet en slik avtale, kan det bli vanskelig å komme unna full betaling selv om man har solgt båten, ettersom dette ikke er marinaens problem, de kan argumentere med at de har satt av plass til din båt, og det at du nå har solgt båten har ingen betydning for betalingen av slik plass.

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt marken til frekkhet hos en marina! Det er utrolig hva norske båtfolk kan finner seg i når det gjelder slikt.

 

Dette er en tjeneste som er bestilt men ikke forfalt til betaling. Det er noe som heter avbestilling. At man bør føler seg pliktet til å ta hensyn til inntjeningen av marinaen er bare helt vilt!

 

Ber ham tar kravet og tørke seg i baken med det.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ganske rystende behandling fra marinaens side. Helt enig i at dette kravet må bestrides, og at dette burde være uproblematisk å møte i forliksrådet med.

Som styremedlem i et sameie var jeg med på å bestride et overraskende krav som en håndverksbedrift kom med 2 år og 11 måneder etter at arbeidet var utført. Vi fikk ikke medhold i forliksrådet (noe jeg fremdeles mener var feil, idet arbeidet var en tilleggs bestilling under en større entreprise, hvor kontrakten stilte krav om at sluttfaktura måtte sendes senest 3 (?) måneder etter sluttført arbeid) , men vi fikk allikevel forhandlet ned beløpet betraktelig. Så tiltross for "tap" kom vi heldigere ut enn om vi stilltiende hadde akseptert kravet.

I dette tilfelle kan jeg ikke tenke meg at forliksrådet holder med Marinaen, i alle fall om du legger ved korrespondansen i din redegjørelse. rolleyes.gif

 

Jeg synes dette lukter av bondefangerivirksomhet, og at dette er et firma som det er viktig for andre å kunne styre utenom.

Er det mulig at du ville ta deg bryet (og belastningen?) av å varsle firmaet og å offentliggjøre navnet i tråden?

Link to post
Share on other sites

Vel, det kan jo være at det er smartere av ham å ikke avsløre navnet....

Ett firma som blir varslet om en slik tråd vil jeg anta tar med seg full utskrift av tråden i en eventuell forlikssak og krever kanskje kompensasjon for sverting av firmaets "gode navn og rykte"...

 

Når det er sagt har de vel skutt seg selv i foten med faktura nr 2. Hadde de ikke sendt den kunne man diskutert om de hadde ett rettmessig krav. Med faktura 2 fremstår det mer som "hevn" og det kan være enklere å få med ett forliksråd på at firmaet opptrer urimelig.

 

Hvis man sender ett mail til ett glassmesterfirma hvor man aksepterer tilbudet på 10 stk husmorvinduer, deretter gir beskjed når varene har ankommet lager om at du ikke vil ha dem likevel, er da firmaet urimelige når de fakturerer deg med henvisning til akseptert tilbud?

 

I forhold til angrefristloven blir det vel spørsmål om mailen er å anse som "internetthandel" på samme måte som man handler på komplett.no, eller om det er mer som ett brev som ankommer bedriftens postsystem med en skriftlig aksept, dog elektronisk.

 

Man kan diskutere om det er smart eller ikke å opptre på denne måten fra firmaets side, men det er mest interessant å få belyst om de har juridisk rett til å fakturere. Juridisk rett ift hva den enkelte opplever som "feil" trenger ikke å sammenfalle i det hele tatt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faktura 1

Hva hadde folket på dette forum ment om marina hadde sendt mail til kunde der de hadde kanselert bestilling med begrunnelse i at denne ikke var bindende for dem?

 

Begrunnelsen er at han ikke lenger eier båten. Ikke at han ikke gidder å ta plassen. Samme som om marinaen hadde blitt solgt eller gått konk og sendt melding til kunden at bestilling er kansellert.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Om kunde selger båten eller Marina går konkurs er vel ærlig talt ikke samme ting...

 

Man kan tøye det til at kunde ikke GIDDER ta plassen fordi båten er solgt, hvis man velger å se det på den måten.

 

Dersom firma går konk eksisterer den ikke lenger, og ingen kan oppfylle forpliktelsene de har inngått.

 

Dersom kunde hadde gått bort, for å dra det særs langt, kan jeg ikke tenke meg firma hadde kommet med noe krav.

 

Slik det er nå er både kunde og firma i live, og spørsmålet er vel mer av juridisk art ift om det foreligger en bindende avtale som kan eller ikke kan sies opp. Helt uavhengig av om kunde eier en båt eller ikke.

 

Jeg tar ikke side i saken, men ser fram til at noen med dette som fagfelt uttaler seg. Skulle gjerne hatt en kommentar fra SW eller andre i profesjonen.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man sender ett mail til ett glassmesterfirma hvor man aksepterer tilbudet på 10 stk husmorvinduer, deretter gir beskjed når varene har ankommet lager om at du ikke vil ha dem likevel, er da firmaet urimelige når de fakturerer deg med henvisning til akseptert tilbud?

 

Dette er vel ikke direkte sammenlignbart.... etter mitt syn... Da firmaet ikke har en krone i utgift på denne utleien.... men at de kan tape inntekter er annen sak ved at de ikke for leid ut... er noe annet, men det er isåfall ledelsens udugelighet som er årsaken til dette

 

Da er dere relevant å sammenligne med å bestille en hotellovernatting.... Avbestiller man ikke inne klokken xx ankomstdagen så belastes man for første natten... Dette er en rimelig avtale som man blir gjort oppmerksom på ved bestilling... Det samme gjelder flyreiser og ferieturer.... betaler man ikke inne forfall så mister man plassen enkelt og greit..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig i den SV, både hotellet og flyselskapet har gjerne klare regler for hva som skjer hvis man ikke betaler eller ikke møter opp. De blir man gjerne opplyst om på tidspunktet for bestilling.

 

I denne saken er det vel mer ett spørsmål om hva som gjelder dersom man IKKE har tatt spesielle forbehold når man bestilte opplag. Hverken fra kunde eller firma sin side.

Hvilken rett er det da som gjelder.

Kan ikke se at noen har svart klart på det, men mere uttalt seg om hva man SYNES bedriften eller kunden skal gjøre.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at Marina velger å kreditere, da er denne saken ute av verden for din del, Bøljan :thumbsup:

 

Men hvis noen vil ta seg bryet med å svare på hvilken rett som gjelder på generelt grunnlag kan det være lærerikt for oss alle som risikerer å havne i samme situasjon hver vår/høst...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er hva som står i min ordrebekreftelse for vinteropplag. Jeg har bestilt opplag i boblehavn

 

Hej!

 

Har mottagit din bokning av Bubbelhamn 2011-2012.

 

VID AVBOKNING

 

Om man Bokar/Reserverar en plats i Bubbelhamn, Inomhus i varmhall,

Eller utomhus på mark, och sedan avbokar senare än 1/8-2010.

Debiteras 15% av totalkostnaden för förvaringen.

Link to post
Share on other sites

Bøljan,

hyggelig det løste seg. Jeg tror dette var taktisk lurt av marinaen, da de uansett ikke kunne ha stoppet "folkeprat" og dermed utveksling av negative erfaringer gjennom en båtsesong og med andre båtvenner. Tipper videre de greit får leid ut plassen, vi andre får ta lærdom og legge in en klausul om at vi reserverer oss i tilfelle salg av båt har skjedd i løpet av sesongen, avbestillingsgebyr eller noe tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Fint at det ordnet seg :clap:

 

Om jeg kan spørre uten å kapre tråden. Det er mulig jeg kommer opp i en lignende sak. Jeg sa opp båtplassen min da jeg solgte forrige båten men jeg kjøpte ny og mye større båt samtidig. Siden det var så sent i sesongen så satt jeg den nye båten til vinteropplag i nabo-marinaen. De to marinaene samarbeider men det er bare den ene som har verksted og vinterlagring.

 

To get to the point… Jeg har skrevet meg på venteliste for båtplass til 2012 sesong hos begge marinaene og vurderer å prøve på en tredje i nærheten også. Er livredd for og ikke får plass noe sted.

 

Hva skjer dersom jeg blir tilbudt plass hos alle tre?

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...