Jump to content

Har vi gått för långt i pryl hysterin ?

I.E

Recommended Posts

Alla,

Har länge funderat på om vi alla missat poängen med segling och båtlivet. Med det menar jag att vi alla verkar ha en tendens att fylla våra båtar med all tänkbar utrustning, bara under mitt liv har det skett en stor förändring ( född 1972 ). När mina föräldrar köpte en Scampi ( 1978 ) var det den största båten på bryggan och fylld med finsesser som ugn, värmare, vatten toalett och två kranar, en med sjövatten och en för sötvatten från tanken på 60 liter. När man går på bryggorna idag är en 30 fots båt inte stor längre, snarare känns den liten och många har bevisligen satsat på större båtar ( inkl jag själv ). Eftersom jag flyr till hamnen såfort det går har jag lagt märke till att alla dessa stora fina båtar ofta ligger stilla och vilande på sina platser. De gånger man ser ägarna håller de på att installera ny utrustning eller laga falerande sådan.

Tycker ni att detta stämmer in med era erfarenheter eller är mina åsikter lokala ?

Är det så att vi inte, i samma utsträckning, längre längtar efter friheten av att segla eller komma ut på havet utan sakta har gått mot att vara intresserade i själva båten som tingest eller sak. Är det teknik intresset som sakta får ta överhanden, istället för att lägga kraften på att komma ut på havet ? Är det till och med så att all utrustning snarare hindrar oss från att komma ut, än tvärt om ?

Vad anser ni att er båt minimalt skulle ha för utrustning för att passa era syften med båtlivet ? Det vill säga om ni delar upp all utrustning ni har i följande kategorier:

1) Absolutely necessery

2) Important

3) Nice to have

Hur mycket faller under kategorin "Nice to have"

mvh / Dan

Vad anser ni att er båt minimalt skulle ha för utrustning för att passa era syften med båtlivet ? Det vill säga om ni delar upp all utrustning ni har i följande kategorier:

1) Absolutely necessery

2) Important

3) Nice to have

Hur mycket faller under kategorin "Nice to have"

mvh / Dan

Jeg har seilt til Skagen uten VHF og GPS, men er glad jeg har det nå - så det må vel beskrives som "important". Så har jeg en autopilot - det er veldig greit, men kanskje mest "nice to have". Så har jeg vel egentlig ikke så mye annet...jo, kompass, selvfølgelig - "absolutely necessary"!

Redigert av Fenix (see edit history)

1) Absolutely necessery

2) Important

3) Nice to have

Nødvendig utstyr er sterkt avhengig av bruken av båten. Jeg har 3 distinkt forskjellige bruksområder for båten, og kjøper/selger til en viss grad utstyr avhengig av jeg trenger. Prioriteringen er også forskjellig. En enkel oversikt vil være omtrent som dette. Jeg har sikkert glemt en masse, men dette er hva jeg kommer på nå.

Langtur seiling

1) VHF, nødpeilesender, redningsflåte, GPS, vindror, gode ankere/kjetting (flere), ekkolodd, jolle med motor, batteriovervåkning, gassalarm, kompass, tricolour lanterne, litt verktøy

Lagt til: brannslukningsapparater (4*2 kg, 1*6 kg), Koniske plugger, manuell og elektrisk lensepumpe, pyro, ankerlanterne, kraftig lommelykt, dekkslys

2) Stekeovn, vindgenerator, solcellepanel, navtex, masse reservedeler, god radio, GPS

Lagt til: Sprayhood, dekkslys

3) Masse verktøy, kartplotter (brukte stort sett papirkart), dieselovn, landstrøm

Kystseiling

1) VHF, ekkolodd, gassalarm

Lagt til: brannslukningsapparater (4*2 kg, 1*6 kg), Koniske plugger, manuell og elektrisk lensepumpe, pyro, ankerlanterne, kraftig lommelykt.

2) Landstrøm, dieselovn, jolle, noe reservedeler, landstrøm, radio, godt anker/kjetting (ett), batteriovervåkning, enkelt verktøy, stekeovn

Lagt til: Sprayhood

3) Redningsflåte, nødpeilesender, navtex, cockpitkalesje, stekeovn, vindror

Lagt til: Ankerlanterne

Bobåt (hele året)

1) Landstrøm, TV, dieselovn, cockpitkalesje, vifter, gassalarm, radio/cdspiller

2) Stekeovn

Lagt til: brannslukningsapparater (4*2 kg, 1*6 kg)

3) Minst mulig

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg forstår ikke helt problemstillingen her. Jeg er på sjøen for å ha det hyggelig (dvs trygt og med godt humør). Det finnes en rekke saker som jeg anser som nødvendige - mens andre anser det som helt unødvendig for å ha det hyggelig. Jeg ser det som opp til hver enkelt å bestemme hva som er nødvendig - både ut i fra egen kunnskap og egen lommebok. Å bedømme folk ut i fra hva de velger å bruke penger velger jeg å ikke gjøre.

F.eks. anser jeg det som helt unødvendig å ha TV ombord i båten - mens andre mener at det er helt nødvendig. Og det er helt greit for meg at andre mener noe annet enn meg :wink:

Forøvrig fremstår overskriften på tråden her som noe verdiladet - i og med at du mener at det finnes en prylhysteri. Jeg mener at det ikke finnes en prylhistery fordi jeg ikke føler meg presset til å kjøpe masse pryler jeg ikke mener er nødvendige for å være på sjøen. (men fruen mener nok at jeg av og til tenderer til hysterisk, men det er en annen diskusjon - for det er jeg som er skipper på båten)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Alla,

Nej det var absolut inte meningen att dömma någon som har en massa prylar i båten. Bäst bevisar jag väl detta genom att visa vad jag har i min båt:

Utrustning:

Motor Perkins 4-108 / 48 hk

5Kwh Generator 220v 50 hz

Webasto vattenburen värme (4,6 Kw)

Elpatron 2,2 Kw

Aircondition 500 BTY

Hydraliskt ankarspel med 15 kg & 20 kg bruce ankare + 70 m 10mm kätting

Hydralisk styrning

2 isoterm asu kylskåp 120 liters samt 1 frys

Tryckvatten 850 liters sötvatten tankar

Dusch

Toalett med 150 liters septitank

Radar Raytheon R40x

Autopilot AP 22 ( aldrig använd )

VHF sailor RT 2042

Bärbar dator med GPS & Tsunamis 99 världssjökort system

Dubbla oberoende loggsystem

220 v landström

480 Ah förbruknings batterier 105 Ah start batteri

Harken rullfockssystem & komplett nytt segelställ.

ENO spis med fläkt ( aldrig använd )

Tvättmaskin ( ny )

Verkstad med elcentraler samt vertyg

m.m...

Är det någon som skall dömmas så vore det väl isåfall jag själv ?! Min tanke med mitt inlägg var snarare att dels se om fler än jag anser att båtarna blir allt större och innehåller att mer utrustning samtidigt som de ligger allt oftare förtöjda vid land istället för att användas. Helt ärligt är det så för mig själv. Detta var inte något jag räknade med då jag köpte den stora båten utan min tanke var snarare att den skulle användas oftare eftersom den är "självförsörjande" samt tillåter att man seglar den bekvämligt även på vintern. Saken är den att jag aldrig varit ute så lite som jag varit detta året, vilket inte bara beror på att jag har en stor båt, men det är en bidragande orsak. Min fru och mina 3 barn kan säkerligen få lika stora upplevelser i en 30 fotare men jag valde en istället en större båt med allt vad det innebär.

Min mening var också att se vilken utrustning alla anser vara nödvändig nuförtiden, Lars Herman valde att dela upp frågan i flera alternativ beroende på vad man skall använda båten till. Det är en viktig uppdelning eftersom användningsområdet verkligen styr utrustningen. Det där med gasalarm är något jag tog till mig eftersom det kan bli en jäkla smäll om det bli fel ! Nästa båt jag köper blir en "back to basic" båt där det inte finns saker som kan gå sönder och kosta tid och pengar. Att för mig ha en båt med alla dessa prylar är "overkill" och det var en kunskap som kommit med tiden. Skall jag investera i en pryl skall det bero på att den förenklar båtlivet, inte av bekvämlighets skäl eller för att den är kul.

Balansen är inte helt enkel, se på det här med datorer...vissa har dessa för att de förenklar deras vardag, andra för att själva datorn i sig själv är intressant. Om man i första hand är ute efter att njuta på havet ( njuta är ett individuellt begrepp ) gäller det att utrusta båten så att tiden spenderas av att njuta, inte av att laga diverse elprylar eller försöka lära sig använda den senaste typen av digital plotter. Mitt inlägg var således inte till för att ge någon dåligt samvete eller för att dömma någon, snarare för att se hur alla ni funderar och få tips på bra nödvändig utrustning.

mvh / Dan

Husk også at vi menn skal møtes i himmelen når vi er ferdige her på jorden. Da skal "leketøyet" telles opp, og da teller driller (med og uten batteri), gps, kartplottere, dreggvinsjer, stereoanlegg, datamaskiner, duppeditter vi egentlig ikke trenger +++

Ekstrautsyr er nesten alltid tøfft :-)

Skarpnes 9100

Med nyinnnkjøpte stoler og puter

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Tror kanskje det kan være noe i utrykket : Båtgleden er omvend proporsjonal med båtstørrelsen.

Jeg har en kamerat som ønsker seg båt, men har ikke råd til mer en 150 000,- så han lar det heller være, for for den prisen får han ikke så flott båt som han ønsker seg. Synes ikke synd på ham, trangen til å være på fjorden er ikke sterkt nok til stede ved slike holdninger.

Men mye av komfort utstyret man drar ombord er jo med tanke på å utvide sesongen, selv om man kanskje ender med å ligge ved brygga å skru, når man kunne vært på fjorden :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Men mye av komfort utstyret man drar ombord er jo med tanke på å utvide sesongen, selv om man kanskje ender med å ligge ved brygga å skru, når man kunne vært på fjorden :lol:

Nettopp!

Derfor har en langturutstyrt s/y Kornelia hverken varmtvann, trykkvann, radar, elektrisk dass, watermaker, SSB-radio, elektrisk ankervinsj, Webasto osv nettopp på grunn av dette. Men det betyr ikke at jeg ikke sikler på de båtene som har det...

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

Synes egentlig dette er interessant. En diskusjon rundt grunnutrustning og "nice-to-have" for forskjellig bruk av båt.

Jeg ville vel egentlig si , tatt i betraktning at jeg hittil har holdt meg i Skagerrak med Arvikaracern, at jeg ville prioritere slik. Det kan imidlertid aldri bli helt utfyllende.

1.

Brannslukningsutstyr. To apparater inne, ett ute og brannteppe.

Redningsvester og flytedresser.

Førstehjelpsutstyr.

Øks.

Boltesaks.

Koniske plugger.

Manuell lensepumpe.

Kompass.

Pyro.

Anker.

Håndholdt VHF av GMDSS type.

Tricolor og ankerlaterne.

Kraftig lommelykt.

2.

Fastmontert VHF.

GPS.

Ekkolodd.

Elektriske lensepumper.

Gasskomfyr m/alarm.

Sprayhood og leskjermer.

Batteriovervåkning.

Varme.

3.

Vindinstrument.

Kartplotter.

Ankerwinch.

Gennakerpeke.

Navtex.

Kalesje.

Landstrøm.

Targabøyle til montering av fler duppeditter.

Trykkvann.

Varmtvann.

Toalett med septiktank.

Lazybag.

Store Norske Kullseilingskompani.

Lars,

Vad är s/y Kornelia för en båtyp ?

/ dan

Kornelia er en norskprodusert ALO 33. En klassisk halvtonner, med alt det medfører av fordeler og ulemper. Man spør jo ikke om en dames alder, men hun er produsert i 1977. Hun har vært mitt hjem mer eller mindre sammenhengende i 4 år nå.

Jo mer dupeditter jo bedre, (Personlig sak)

Jeg bruker jo ikke så mye av duppedittene, men det er kjekt og vite at en har de, " i tilfelle"

Kan jo sammenlignes med kona, jeg bruker ikke henne heller så mye, men kjekt og ha.

(jeg vet at hun ikke leser dette -- "derfor tørr eg"

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Efter att ha läst era förslag på 1,2,3 utrustning kommer jag att lägga till manuell länspump och bultsax på kategori 1 utrustningen. Det är egentligen otroligt att båten är full av "nice to have" prylar men saknar grundutrustning som manuell länspump och bultsax. Har en länspump som går på startbatteriet men eftersom jag brände det mitt på östersjön ( Leab laddningsdator gick sönder och brände hela batteribanken..) och hade haft stora problem om det gått hål i båten bör man ju ha ett manuellt alternativ. En bultsax lär man ju sakna om riggen rasar ...

När det gäller en effektiv länspump ringde en vän igår angående att han hittat en besindriven sådan på 5,5 Kw = 350 liter i minuten ! Tyckte det lät som overkill men eftersom den bara kostade 1500 sek lät det inte så illa. Det kan ju vara bra om kölen ramlar av eller om man krockar med en container...

Vissa hade byggt om dessa bensin pumpar till andra ändamål eftrsom priset och kvalitén var mycket bra. Tror det var en Kubuta motor.

/ Dan

Mycket intressant läsning!

Jag lurer om ikke Krapyl har funnit ett av det absolut viktigaste !

"1.

Brannslukningsutstyr. To apparater inne, ett ute og brannteppe."

borde nog stå som nummer 1 i alla kategorier båt o farvann

+ att vi borde träna o använda utrustningen!

(dom fleste av oss seglar 'styren-baljer' vi hinner ikke vente på hjelp fra land !)

S/Y Gunga Din

Det har vel aldri vært meningen å dømme noen.  :confused: Men det kan jo være interessant å vite hva andre anser som nødvendig og ikke.

Jeg skriver ikke dømme - jeg skriver bedømme. Med det mener jeg vurdere.

Jeg er forvrig ikke enig i at båtene blir større og brukes mindre. Jeg ser en stor flora av store og små båter på vannet (Oslofjorden - Bohuslän),og det gleder meg at så mange tar del av sjølivets gleder. At antall båter og størrelsen på båtene øker - og utstysmengden også øker tror jeg skyldes økt kjøpekraft i samfunnet. Generelt sett har vi mer penger som vi bruker på å kjøpe mer greier. Er det ikke ny båt er det ny bil, større hus, hyte på fjellet, nye hvitevarer, nye garderober, smykker m.m.

Jeg synes det er flott at mange har mye utstyr på båtene. Både for dem selv og at det skaper arbeidsplasser når man kjøper og når man trenger service/reparasjon. Men at det er en hysteri - nei - ikke værre på båt enn på andre saker i samfunnet. Enten det er i Sverige eller Norge (jeg har gleden av å tilbringe 50/50 av tiden min i begge land). Selv er jeg det svenskene kaller en "prylnisse" dvs. at jeg synes det er morro med utstyr med mye knapper :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...