Jump to content

Rustne badetrapp skruer...


btor

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kjøpt et Sollux 24' opp-pussingsobjekt der det bl.a. lekker litt inn gjennom festehullene i dekket til badetrappen bak og rekkverket foran. Det virker faktisk som det er brukt galvaniserte skruer (som nå er fullstendig rustet) til å feste disse rustfrie rørene fra undersiden av dekket. Foreløpig har jeg ikke prøve å fjerne de rustne skruene, men jeg tenker å spraye litt rustløser på noen dager i forveien , slik at sjansene øker for å få dem hele ut. Tips / erfaringer for denne prosessen tas imot med takk. Har ikke akkurat lyst til å holde i mot på oversiden med rørtang og lage merker i røret...

 

Men når jeg forhåpentligvis har fått skruene ut, hvordan fjerner jeg de stygge rustutredningene rundt festet?

 

badetrapp.jpg

 

Dernest, jeg tror det vil være lurt med litt stive men likevel tettende pakninger mellom rørenden og dekk slik at det er tett i denne overgangen selv om det av og til er litt bevegelse hvis f.eks. badetrappen får seg et dunk. Noen som har forslag eller erfaringer med tetninger her?

 

Tusen takk for innspill :-)

 

btor

Link to post
Share on other sites

Kjøp 30% saltsyre og ha på en spruteflaske. Gni med en svamp og skyll med rent vann. Bruk beskyttelseshansker og ansiktsskjerm. Da fjerner du rust og gulning av gelcoat. Demontér stålgreiene og fjern rust med saltsyren før du monterer med sika og syrefaste bolter og skiver :thumbsup: Sikkert lurt å maskinrubbe gelcoat før sammensetting. 3M har bra produkter.

Link to post
Share on other sites

Prøv med å rubbing først der du har rustmerker. Hadde merker på båten min etter et utvendig montert bensinfilter. Gelcoat var blitt helt brun av rusten. Dette lot seg rubbe bort. Poler opp etterpå.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

krakkelering i gelcoat er kanskje det siste jeg hadde bekymret meg for dersom lista over gjøremål er lang og det er sikkert ikke den eneste plassen det er krakkelering.

Jeg ville skrudd det hele løs, gått over med autosol for å rubbe ned og få bort rustfargen i krakkeleringen, pollert og vokset godt. Dernest byttet ut uegnet mutter og lagt på et beslag på innsiden, dersom det ikke allerede er det. Faktisk ser det ut på bildet at det allerede er brukt noe tetning. Fyll hullet med ny tec-7 eller lignende og legg litt rundt hullet. Skru sammen og tørk bort overflødig tetningsmasse som tyter ut på utsiden. Området hvor det vil ligge tetningsmasse bør vaskes med aceton først så det får skikkelig hefte.

-det er nå mitt forslag.

 

-dersom det er flere gjennomgående bolter hvor det er brukt feil mutter, bytt disse i samme slengen.

Krakkelering kommer uansett, selv på nye båter. Dette er jo en båt som ikke er av direkte nyere dato, så det å pusse ned, plaste og legge på ny gelcoat pga krakkelering er vel litt i overkant. Å finne riktig gelcoatfarge som passer til solbleket eldet gelcoat koster nok mer enn det smaker.

 

Dessuten, dersom du MÅ bruke rørtanga på det syrefaste kan du jo forsøke å legge ett lag med gammel sykkelslange eller annet gummimateriale mellom tanga og stålet for å ikke lage merke.. bare et forslag.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk vinkelsliper og skjær av hodet på undersiden, om bolten ikke lar seg løse. Så kan restene bores ut etterpå, når du har fått løs beslaget.

Sjekk at det er "hel ved" i hele hullet, dvs. hvis det er laminat med noe lett i mellom ytterplatene må dette forsegles og forsterkes.

Bruk en forsenker i hullet slik at den dannes en form for o-ring av tettemassen under flensen. Ellers blir det ikke varig tett.

Se tips her: Compass Marine

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk vinkelsliper og skjær av hodet på undersiden,

Vinkelsliper inne i båten? Det hadde jeg styrt unna. Bruk heller verktøy til å skru med. Er det fastrustet drar du bare til skruen ryker.

 

Slik krakilering kommer gjerne av at pulpiten ikke tåler det bøyemomentet den blir utsatt for, eller at det har oppstått spenninger i glassfiberen når utstyret har blitt montert.

 

Jeg ville demontert og gjort rent som blir besktrevet lenger opp, men jeg ville også muligens lagt på en større plate, flattstål, e.l., ikke bare store skiver, på innsiden med en rikelig klatt langtrådet glassfibersparkel under. Da stiver du opp laminatet samtidig som du får en mer heldig fordeling av kreftene. På den måten unngår du kanskje at krakileringen blir værre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...