Jump to content

Består garantien ved bruk av uoriginalt verksted?


Jan E.

Recommended Posts

Neida, du kan gjøre det selv tilogmed. Men førstegangsservice pleier å kreves utført av forhandler/autorsiert merkeverksted. Etterpå holder det at du sannsynliggjør at service er utført ihht serviceprogrammet. Det innebærer i tillegg til olje, -filter m.m. også inspeksjoner, med det ansvar det innebærer.....

Link to post
Share on other sites

Forbrukerkjøpsloven gjelder i allefall uansett så lenge man har gjort det som skal gjøres, på en måte som det skal gjøres og med de oljer etc som er egnet for formålet. Siden en garanti bare kan gi noe mere/ytterligere enn hva Forbrukerkjøpsloven gir av rettigheter så er ikke garanti så viktig lenger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Neida, du kan gjøre det selv tilogmed. Men førstegangsservice pleier å kreves utført av forhandler/autorsiert merkeverksted. Etterpå holder det at du sannsynliggjør at service er utført ihht serviceprogrammet.

Mulig det, men om du gjør det på et merkeverksted så slipper du å sannsynliggjøre noe som helst..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mht. olje, filter og kvaliteten er det vel ikke noe problem.

Men tenning, trykk- og vakuumtest på f.eks. girhus, vedlikehold/vinterservice av innsprøytingsystemer m.m. som krever en del utsyr,

hen til å bestemme tilstand og utskiftingsmodenhet for å unngå videre skader

er noe jeg ville si at de fleste verken klarer eller gjør.

 

Garanti og FB-loven er en sake.

Kulanse fra verkstedet og/eller produsenten får man bare når ting ble gjort riktig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Problemet mitt er at merke verkstedet er ganske langt borte, så de tar seg godt betalt for kjøring. I tillegg sa de at om det viser seg at de må bytte noe utenom det normale kom kanskje betaling på dobbel kjøring, siden de da må kjøre en ekstra tur.

Men i nærheten er det nok av verksteder som driver med andre motorer, og er "autoriserte" på sin måte.

 

Så spørsmålet blir da hva disse verkstedene må inneha av godkjenninger for eventuelt å være erstatning for det originale?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...