Jump to content

Demontering av mercruiser bravo2 drev.


Jarl-Espen

Recommended Posts

Hei.

Det nærmer seg opptak av båt og i den forbinnelse tenkte jeg å ta av drevene for å lagre disse i garasjen og evt. overhale de.

Kan de skrus av mens de er opptiltet eller må de stå rett ned? Sparer mye høyde på krybben viss de kan være tiltet opp.

 

En annen ting er det at det er forskjellig lyd ved innkobling av drevene. bb drev går fint i inngrep. (høres nesten ut som et sluredrev) Mens sb drev går mer kontant i gir... Har micro commander på motorene. Det er en dobbelinst. med Mercruiser d219 og bravo2 drev. Hvilket av drevene er slitt. og hva må gjøres? ( er vel denne kònen som er slitt.)

 

mvh

Jarl-Espen

Link to post

Det går til nød an å få av drevene når tiltet opp. Men det er vanskelig å få de på.

Du bør ha 40 cm under kjølen for at jobben skal blir grei.

 

Når det gjelder sluring, sjekk først gearwire. At det ikke slarker og at du har den vandringen du skal ha.

Sluring er nesten verre en hard gearing. Sjekk oljenivå og at du bruker Grønn HP olje fra Mercruiser før du gjør noe mer.

Drevene kan veksle noe ulikt da de går hver sin vei. Det vil bety at konen går i inngrep oppe på det ene og nede på det andre.

Gearer de likt/slurer/hugger de like mye begge veier?

Link to post

Du bør ha noe å jobbe med, trenger ikke å kunne tilte helt ned men nesten. Særlig når de skal på igjen.

Angående sluringen er det den som går kontant i gir som er korrekt, den som slurer spinner sannsynlig på konen. Men du kan sjekke utslaget på girvaieren (braketten på motoren) og se at den går den lengden den skal. Dette kan justeres på ZF systemet.

Link to post

Om du vil gjøre jobben selv har jeg et sett tannhjul til salgs, kon, disc etc. Dette er egenlig en oppgradering på eldre drev for å få drevet lettere inn og ut av gir. Det er for utveksling 2.20:1.

 

Jeg kjøpte dette da jeg trodde at drevet "sluret", men det viste seg at det var propell huben

som var gåen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 1 måned senere...

Trenger vel ikke kjøpe nye deler? Er vel "bare" å slipe konen som frøken fryd skriver.

Drevene er forsåvidt kommet i garasjen så det er bare å starte på jobben. Trenger bare litt arbeidslyst først :wink: Hva slags drevolje bruker dere på mercruiser drevene? Må man bruke orginal olje eller kan man bruke noe annet?

 

mvh

Jarl-Espen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...