Jarl-Espen Startet 20.September.2011 Link til dette innlegget Startet 20.September.2011 Hei. Det nærmer seg opptak av båt og i den forbinnelse tenkte jeg å ta av drevene for å lagre disse i garasjen og evt. overhale de. Kan de skrus av mens de er opptiltet eller må de stå rett ned? Sparer mye høyde på krybben viss de kan være tiltet opp. En annen ting er det at det er forskjellig lyd ved innkobling av drevene. bb drev går fint i inngrep. (høres nesten ut som et sluredrev) Mens sb drev går mer kontant i gir... Har micro commander på motorene. Det er en dobbelinst. med Mercruiser d219 og bravo2 drev. Hvilket av drevene er slitt. og hva må gjøres? ( er vel denne kònen som er slitt.) mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 21.September.2011 Link til dette innlegget Svart 21.September.2011 Det går til nød an å få av drevene når tiltet opp. Men det er vanskelig å få de på. Du bør ha 40 cm under kjølen for at jobben skal blir grei. Når det gjelder sluring, sjekk først gearwire. At det ikke slarker og at du har den vandringen du skal ha. Sluring er nesten verre en hard gearing. Sjekk oljenivå og at du bruker Grønn HP olje fra Mercruiser før du gjør noe mer. Drevene kan veksle noe ulikt da de går hver sin vei. Det vil bety at konen går i inngrep oppe på det ene og nede på det andre. Gearer de likt/slurer/hugger de like mye begge veier? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.September.2011 Link til dette innlegget Svart 21.September.2011 Du bør ha noe å jobbe med, trenger ikke å kunne tilte helt ned men nesten. Særlig når de skal på igjen. Angående sluringen er det den som går kontant i gir som er korrekt, den som slurer spinner sannsynlig på konen. Men du kan sjekke utslaget på girvaieren (braketten på motoren) og se at den går den lengden den skal. Dette kan justeres på ZF systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 22.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2011 ok. takker for svar... Skal sjekke vaieren neste gang eg er i båten. Den skal opp 8 okt. el. 29 okt. så eg får sjekket konen då. Er det noe en kan fikse selv eller må konen leveres inn. mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.September.2011 Link til dette innlegget Svart 22.September.2011 Konen kan slipes selv, du tar ut tannhjulet over og under, legg så på ventilslipepasta (biltema) og gni konen mellom de to tannhjulene. Da rubber du opp overflaten. Vask slipepastaen bort før du setter tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 Om du vil gjøre jobben selv har jeg et sett tannhjul til salgs, kon, disc etc. Dette er egenlig en oppgradering på eldre drev for å få drevet lettere inn og ut av gir. Det er for utveksling 2.20:1. Jeg kjøpte dette da jeg trodde at drevet "sluret", men det viste seg at det var propell huben som var gåen. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Jarl-Espen Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Trenger vel ikke kjøpe nye deler? Er vel "bare" å slipe konen som frøken fryd skriver. Drevene er forsåvidt kommet i garasjen så det er bare å starte på jobben. Trenger bare litt arbeidslyst først Hva slags drevolje bruker dere på mercruiser drevene? Må man bruke orginal olje eller kan man bruke noe annet? mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Bruk orginal olje, det holder å slipe, jeg har gjort det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Ja, bruk orginal olje fra Mercruiser. Det er viktig da det er den eneste oljen som tåler belastningen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Er det forresten lønnsomt å få sendt olje fra usa? Går jo noen liter på to drev... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Det er lønnsomt å gå til mekkeren å be om å få kjøpe giroljen fra bulktank i stedet for enkeltemballerte "Quarts". 2x Bravo2 svelger unna omtrent 6 liter med reservoirer... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Jarl-Espen Svart 6.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Det er vel kanskje best å gå for orginal olje ja. Kjipt om det skulle bli et havari bare fordi en skal spare noen hundre lapper. Da er jo det neste spørsmålet : hvor er det billigst å kjøpe QuickSilver gir olje?? Mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 6.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Kom over denne da jeg dreiv å søkte etter olje priser. http://www.seilas.no/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTUyNzM3 Mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 7.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Da har jeg tappet av oljen å skrudd av lokket på toppen og bak. Må jeg dele drevet ved kavitasjonsplaten eller er det bare å trekke opp aksling med tannhjul og kon?? Noen som har en god beskrivelse av hvordran dette skal gjøres?? ( altså demontere og slipe konen) Mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.