Jump to content

Ford 2713 - Hva skjuler seg bak "fremre deksel"?


2rmod

Recommended Posts

Jeg har en lekkasje (olje eller diesel?)ved fremre styrbord motorfeste :thumbsdown:

Regner med at dette kommer fra en av pakningene rundt "fremre deksel". Har fjernet varmeveksler for å komme bedre til. Ser også ut som begge hjula på veivakselen må av for å få av det fremste dekselet. Har bestilt nye pakninger, men lurer på hva som skjuler seg bak dette "fremre dekselet"??

 

Litt skummelt å skru av slikt, føler at jeg er på dypt vann her :diving:

 

Ser av vedlagt sprengtegning at det er pakninger på begge sider av "fremre deksel". Burde vel bytte begge?

 

fremre_deksel.jpg

Tormod Beichmann

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke din motor. Men normalt er det registeret som befinner seg inni der, og i noen tilfeller også oljepumpe. Det blir litt skruing, men ellers burde det være en grei jobb. Bare pass på å få registeret korrekt på merkene igjen etterpå, ellers går den ikke!

 

Alternativt kan du kun bytte fremre veivakseltetning (nummer 7 på bildet), og etterteite boltene rundt dekselet. Det kan godt være at det løser problemet, uten videre demontering.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bak det ytterste dekselet er det olje. Det er pakningen bak dekselet som tetter så ikke oljen kommer ut og en simmerring som tetter mellom aksling og deksel. Den som er på bildet. Reimskiven må trekkes av med ters.

 

Jeg vil anbefale den å sjekke nøye for å være sikker på hvor det lekker før du går i gang med demontering.

Link to post
Share on other sites

Hei Nemo.. Akkurat funnet sofaen etter å ha vært i båten og klødd meg godt i hodet... Har vel innsett at dette ikke er en enkel operasjon. Men har og funnet ut at det mangler en skrue i ytterste deksel. Ser at det har rent olje fra dette hullet. Mange av skruene satt også løst. Håper jeg har såpass flaks at det kun er dette som har skapt lekasjen

Tormod Beichmann

Link to post
Share on other sites

Er noe dritt med det blekkdekselet i forkant. Lett for å bli lekkasje der. Ville skiftet pakning og simmering når jeg først var i gang med jobben. Ville også brukt tetningmasse på begge sider av pakning og rettet flensen på dekselet skikkelig særlig rundt skruehullene i samme slengen. :thumbsup:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...