2rmod Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Jeg har en lekkasje (olje eller diesel?)ved fremre styrbord motorfeste Regner med at dette kommer fra en av pakningene rundt "fremre deksel". Har fjernet varmeveksler for å komme bedre til. Ser også ut som begge hjula på veivakselen må av for å få av det fremste dekselet. Har bestilt nye pakninger, men lurer på hva som skjuler seg bak dette "fremre dekselet"?? Litt skummelt å skru av slikt, føler at jeg er på dypt vann her Ser av vedlagt sprengtegning at det er pakninger på begge sider av "fremre deksel". Burde vel bytte begge? Quote Tormod Beichmann Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 (edited) Kjenner ikke din motor. Men normalt er det registeret som befinner seg inni der, og i noen tilfeller også oljepumpe. Det blir litt skruing, men ellers burde det være en grei jobb. Bare pass på å få registeret korrekt på merkene igjen etterpå, ellers går den ikke! Alternativt kan du kun bytte fremre veivakseltetning (nummer 7 på bildet), og etterteite boltene rundt dekselet. Det kan godt være at det løser problemet, uten videre demontering. Edited September 20, 2011 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
2rmod Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Takk igjen index. Krysser fingrene for veivakseltetningen Quote Tormod Beichmann Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Bak det ytterste dekselet er det olje. Det er pakningen bak dekselet som tetter så ikke oljen kommer ut og en simmerring som tetter mellom aksling og deksel. Den som er på bildet. Reimskiven må trekkes av med ters. Jeg vil anbefale den å sjekke nøye for å være sikker på hvor det lekker før du går i gang med demontering. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2rmod Posted September 20, 2011 Author Share Posted September 20, 2011 Hei Nemo.. Akkurat funnet sofaen etter å ha vært i båten og klødd meg godt i hodet... Har vel innsett at dette ikke er en enkel operasjon. Men har og funnet ut at det mangler en skrue i ytterste deksel. Ser at det har rent olje fra dette hullet. Mange av skruene satt også løst. Håper jeg har såpass flaks at det kun er dette som har skapt lekasjen Quote Tormod Beichmann Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Bare trekk skruene forsiktig. De skal ikke trekkes hardt da kan pakningen sprekke rundt skruene og du får oljelekkasje. Håper du får det tett med dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2rmod Posted September 21, 2011 Author Share Posted September 21, 2011 Takk for tipset. Var inne på bruk av rå makt for å hindre at de løsner igjen, men da vil nok som du sier, pakningen sprekke. Kan jeg på noen annnen måte hindre skruene i å løsne igjen? Quote Tormod Beichmann Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Det er ikke vanlig at de løsner. Er det skiver under hodet på skruene eller er de tatt av? Det hjelper med pakningstoff under skivene og under hodet på skruene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2rmod Posted September 21, 2011 Author Share Posted September 21, 2011 Nei det er ikke skiver så da prøver jeg med litt pakningsstoff (Locktite..) under hodene. Takk for tips Quote Tormod Beichmann Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Originalt er det brukt stoppskiver. Du får det ikke tett uten at du setter på skiver. Da er det nok det som er årsaken til lekkasjen. Det kan sikkert gå bra med vanlige skiver når du også bruker locktite. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Er noe dritt med det blekkdekselet i forkant. Lett for å bli lekkasje der. Ville skiftet pakning og simmering når jeg først var i gang med jobben. Ville også brukt tetningmasse på begge sider av pakning og rettet flensen på dekselet skikkelig særlig rundt skruehullene i samme slengen. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
2rmod Posted September 21, 2011 Author Share Posted September 21, 2011 Hva slags tetningsmiddel vil du anbefale? Quote Tormod Beichmann Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts