SIR DAY Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Det ser ut til at jeg i nær fremtid overtar en god gammel seilbåt med en MD1 installert i kjellern. Motoren skal være nyoverhalt, så får håpe den holder litt da... Kan noen av de erfarne båtfolkene her øse litt av sin erfaring med en MD1, og kanskje komme med slike fine udokumenterte tips og triks på hvordan jeg skal holde den igang? Quote --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Hei MD1 ? Er du sikker ? Lars Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SIR DAY Posted September 25, 2011 Author Share Posted September 25, 2011 (edited) ^^^ Ja. En slik som denne: og denne: Står i en nyanskaffet 26 fots svenskbygd mahogny seilbåt av god gammel årgang :-) Edited September 25, 2011 by bombom (see edit history) Quote --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 http://www.fbf.se/download/Filer/md5-for-dummies.pdf Denne er for MD5, men mye kan nok overføres til MD1. Anbefaler at du leser deg opp på denne. Her er mer lektyre: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1968%20Volvo%20Penta%20MD1%20instruktionsbok.pdf'>http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1968%20Volvo%20Penta%20MD1%20instruktionsbok.pdf http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1972-12_MD1B-2B-3B_Workshop_Manual,%20Publ%20No%202668.pdf'>http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1972-12_MD1B-2B-3B_Workshop_Manual,%20Publ%20No%202668.pdf http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SIR DAY Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 (edited) Takker og bukker så mye for de, TMe! Mange flotte tips om denne typen motorer generelt! "Berta" kommer til å få skikkeleg stell!! :sailing: :sailing: Edited September 26, 2011 by bombom (see edit history) Quote --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
rudir Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Om motoren er sjövannskjölt ville jeg anbefale en grundig rensing av vannsystemet med håp at det er nok gods igjen. Så kan ettermontering av varmeveksler f.eks Martec forlængere klenodiets levetid i mange år til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blycher Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Om motoren er sjövannskjölt ville jeg anbefale en grundig rensing av vannsystemet med håp at det er nok gods igjen. Så kan ettermontering av varmeveksler f.eks Martec forlængere klenodiets levetid i mange år til. Støtter denne! kjør en skikkerlig systemrens og bygg den om til ferskvannskjøling med martec ferskvannskjøling.Da har du en nermest uslitelig motor med få problemer.Skal nevne at jeg har storebroren md3b(samme konstruksjonen men med to sylindre mer.Denne har gått med ferskvannskjøling siden 1991 og er fortsatt gullende ren innvendig Hadde denne vært saltvannskjølt hadde den nok egnet seg best som moring den dag i dag Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SIR DAY Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 Tror jeg har ett godt utgangspunkt der, den har gått i det svenske "innlandshavet" Vänern. Den har blitt fullstendig renovert av en "feinscmecker"... Forøvrig litt skeptisk til mahognybåt i ferskvann, men etter 2 års tørke på land ble den epoxybehandlet, og har vel en skrogstyrke og varighet som er minst like bra som glassfiber. Nå syns jeg bare at våren burde komme Quote --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
rudir Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Gratulere til stilig båt! Du er virkelig heldig å få tak i en så pass gammel motor som ikke har gått i sjøvann hittil. Men vær så snill og ta vare på tilstanden og spander varmeveksler på han! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Da får jeg legge til at også jeg vil sterkt anbefale deg å bygge om til ferskvannskjøling. Det abs. enkleste er da å kjøpe et modelltilpasset sett fra Martec. Vil også anbefale deg å rense systemet før ombygging, dette selv om motoren har gått i ferskvann. Å kjøre med sjøvannskjøling vil før eller senere skape problemer. Sjekk ut inlegg 12 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71531-flushe-kjoelesystem/page__p__1002259__hl__%2Btme+%2Bmetoden__fromsearch__1#entry1002259 Det er skrevet for MD11, men tilpasses lett MD1 også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.