SIR DAY Startet 20.September.2011 Del på Facebook Startet 20.September.2011 Det ser ut til at jeg i nær fremtid overtar en god gammel seilbåt med en MD1 installert i kjellern. Motoren skal være nyoverhalt, så får håpe den holder litt da... Kan noen av de erfarne båtfolkene her øse litt av sin erfaring med en MD1, og kanskje komme med slike fine udokumenterte tips og triks på hvordan jeg skal holde den igang? Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
larss Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Hei MD1 ? Er du sikker ? Lars Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 (redigert) ^^^ Ja. En slik som denne: og denne: Står i en nyanskaffet 26 fots svenskbygd mahogny seilbåt av god gammel årgang :-) Redigert 25.September.2011 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
TMe Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 http://www.fbf.se/download/Filer/md5-for-dummies.pdf Denne er for MD5, men mye kan nok overføres til MD1. Anbefaler at du leser deg opp på denne. Her er mer lektyre: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1968%20Volvo%20Penta%20MD1%20instruktionsbok.pdf'>http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1968%20Volvo%20Penta%20MD1%20instruktionsbok.pdf http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1972-12_MD1B-2B-3B_Workshop_Manual,%20Publ%20No%202668.pdf'>http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1972-12_MD1B-2B-3B_Workshop_Manual,%20Publ%20No%202668.pdf http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 26.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2011 (redigert) Takker og bukker så mye for de, TMe! Mange flotte tips om denne typen motorer generelt! "Berta" kommer til å få skikkeleg stell!! :sailing: :sailing: Redigert 26.September.2011 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
rudir Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Om motoren er sjövannskjölt ville jeg anbefale en grundig rensing av vannsystemet med håp at det er nok gods igjen. Så kan ettermontering av varmeveksler f.eks Martec forlængere klenodiets levetid i mange år til. Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Om motoren er sjövannskjölt ville jeg anbefale en grundig rensing av vannsystemet med håp at det er nok gods igjen. Så kan ettermontering av varmeveksler f.eks Martec forlængere klenodiets levetid i mange år til. Støtter denne! kjør en skikkerlig systemrens og bygg den om til ferskvannskjøling med martec ferskvannskjøling.Da har du en nermest uslitelig motor med få problemer.Skal nevne at jeg har storebroren md3b(samme konstruksjonen men med to sylindre mer.Denne har gått med ferskvannskjøling siden 1991 og er fortsatt gullende ren innvendig Hadde denne vært saltvannskjølt hadde den nok egnet seg best som moring den dag i dag Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 26.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2011 Tror jeg har ett godt utgangspunkt der, den har gått i det svenske "innlandshavet" Vänern. Den har blitt fullstendig renovert av en "feinscmecker"... Forøvrig litt skeptisk til mahognybåt i ferskvann, men etter 2 års tørke på land ble den epoxybehandlet, og har vel en skrogstyrke og varighet som er minst like bra som glassfiber. Nå syns jeg bare at våren burde komme Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
rudir Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Gratulere til stilig båt! Du er virkelig heldig å få tak i en så pass gammel motor som ikke har gått i sjøvann hittil. Men vær så snill og ta vare på tilstanden og spander varmeveksler på han! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Da får jeg legge til at også jeg vil sterkt anbefale deg å bygge om til ferskvannskjøling. Det abs. enkleste er da å kjøpe et modelltilpasset sett fra Martec. Vil også anbefale deg å rense systemet før ombygging, dette selv om motoren har gått i ferskvann. Å kjøre med sjøvannskjøling vil før eller senere skape problemer. Sjekk ut inlegg 12 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71531-flushe-kjoelesystem/page__p__1002259__hl__%2Btme+%2Bmetoden__fromsearch__1#entry1002259 Det er skrevet for MD11, men tilpasses lett MD1 også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.