Jump to content

hvordan vinterkonservere Volvo Penta V6


shano

Recommended Posts

Hadde tidligere en snekke med en FM 8-12 HK motor. Har nå en innenbord VP AQ175 (V6) (saltvannskjølt) og 290 drev i min Dravo- og blir litt usikker på hva som bør gjøres for å gi den en trygg vinter på land

 

Motoren er saltvannskjølt, jeg har forstått det slik at den bør kjøres varm med ferskvann før jeg kjører gjennom litt frostvæske, korrekt? Vil vannpumpen klare å suge opp vann fra en bøtte, eller bør jeg ordne noe form for trykk? Noen som har formening om vannforbruk - holder det med en ti liters bøtte eller to, eller går den unna i en fei?

 

Bør vannpumpe åpnes, eller kan det impellere sjekkes til våren (innebærer det noe pakningsbytte?)

 

I tillegg har jeg skjønt at oljen bør skiftes, tenningsdeler for øvrig er skiftet etter trøbbel i sommer. Og selvsagt vask av motor og motorrom og kanskje en dusj crc, noe annet?

 

Hva med drevet? Der er jeg rimelig grønn! Tips tas i mot!

 

Når motoren skal kjøres på land, må drevet kobles til ferskvann også med øreklokker? Evnt hva brukes disse øreklokkene til, er det kun skylling, eller må motoren gå?

 

Evnt, hvis noen mener at dette ikke er noe som bør gjøres av en fersking, noen som har tips som kan gjøre det i Oslo (sjølyst) uten at man føler seg ranet (var innom en autoriser VP forretning litt lengre ut i kilen i sommer..og det var 4500 rett i dass- så litt skeptisk)

Link to post
Share on other sites

Er mange måter å gjøre dette på....

 

290 drev kan ikke kjøres med klokker.

 

Men du kan begynne med å skru løs vanninntaks slangen på drevet(sitter mellom knute og eksosbelg)Her kan du stikke hageslangen inn og kjøre ferskvann.

Her kjører du også frostvæske inn,enten med ei bøtte,lensepumpe og slange inn i slangen,eller du kan stikke slange med treft i inn slangen og kjøre frostvæske på den måten.

Selv har jeg støpt meg "balj" med lensepumpe og slange.denne dekker alle drev og fanger opp retur vann.

 

Drev er lurt å ta av,eller i det minste sjekke knutebelg om gearwire har gnusset spor i belg,skru også løs en klemme for å sjekke om det er fukt i belg.

 

Knutebelg bør byttes med min 2 års intervaller.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Har samme motoren,men den er ferskvannskjølt.Jeg har fått tak i ett blått plastfat,ca 200 liter.Dette har jeg delt ca på midten,altså i høyden!Putter det inn under drevet og tilter,slipper drevet ned,eventuellt må du kanskje bygge under med ett eller annet så du får drevet bra nedi.Så fyller jeg fatet med vann,pass på at sjøvannsinntak på drevet er under vann,må fylle etter med hageslangen hele tiden. Start motoren å la den gå seg god og varm,10-15 minutter vil jeg tro.Får å få inn frostvæske blanding pleier jeg å ta av sjøvannsinntak slangen der hvor den kommer inn i motorrommet.(bakkant av motor).Denne slangen er det ganske bra lengde på,putter den i en bøtte med frostvæske blanding,ca 10-12 liter.Jeg blander 50/50.Start motoren,kjekt om noen hjelper deg med å holde slangen helt i bunnen av bøtta.Den blir fort tom! Dette kan du jo eventuellt gjenta en gang til for å være helt sikker! Stopp motoren med det samme bøtta er tom.Da har du frostsikret den.Impeller kan du vel la sitte i og bytte den til våren.Jeg bruker ikke å ta av drevet under lagring,men det er sikkert greit hvis du alikevel skal bytte belg. Motorolje og filter bytter jeg på våren,men der er det mange meninger! Noen tips som jeg synes funker greit,men sikkert andre gode måter å gjøre det på også! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

... synes jeg det blir for mye søl,dritt,klokker som glepper og suge problemer og møkk forde inntaket på drevet sitter så langt ut,så det orker jeg ikke å balle med......

 

Aha, sånn å forstå. Lurte om jeg hadde gått glipp av noe da jeg stadig bruker klokker på 280/290 drev, men jeg har noen rektangulære klokker med borrelås som fungerer fint på disse. Har også noen klokker fra Biltema som ikke blir tette for alt i verden, ikke engang med en rull med MacGyver tape rundt drevet.

 

På båt med V6/V8 pleier jeg å kjøre frostveske inn slangen til drevet etter at drevet er tappet for olje og tatt av, og det bør tappes for olje ettersom vann i drevoljen kan fryse og ødelegge drevet.

Kjører frostveske inn samtidig som motoren fogges og bensinkrana stenges slik at den stopper av fogging og mangel på bensin.

Til slutt tar jeg gjerne ut bunnpluggene på hver side av motoren og tapper den for vann dersom den er saltvannskjølt, ettersom en tørr motor garantert ikke fryser.

Det bør uansett kjøres inn frostveske dersom motoren er saltvannskjølt ettersom det kan ligge igjen saltvann her og der selv om man tapper motoren, og det er også viktig at motoren blir såpass varm at termostaten åpner, hvis ikke har det ingenting for seg.

Oljen på motoren bør sjekkes for vann på høsten, men min mening er at olje og filter bør byttes på våren før båten settes ut, og dersom båten ikke har gått mye og det ikke er tegn til vann i oljen på våren er det egentlig helt unødvendig å bytte olje på motoren etter 50-100 timers bruk.

Belger bør sjekkes hvert år, og da særlig for vann i drivknutebelgen, og propellen bør tas av hvert år og settes på igjen på våren godt smurt slik at den er lett å ta av.

 

Tok selv av ett 280 drev jeg monterte i våres i går, og alt var smurt opp skikkelig og det tok 10 minutter å ta av propell, tappe olje og ta av drevet, skal ned etterpå å bruke en halvtime på resten av konserveringen så er alt er klart for vinteren. Sprayer gjerne ned hele motoren med 6-66 etter vask for å forhindre rust på motoren over vinteren.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med drevet? Der er jeg rimelig grønn! Tips tas i mot!

 

Når motoren skal kjøres på land, må drevet kobles til ferskvann også med øreklokker? Evnt hva brukes disse øreklokkene til, er det kun skylling, eller må motoren gå?

 

Evnt, hvis noen mener at dette ikke er noe som bør gjøres av en fersking, noen som har tips som kan gjøre det i Oslo (sjølyst) uten at man føler seg ranet (var innom en autoriser VP forretning litt lengre ut i kilen i sommer..og det var 4500 rett i dass- så litt skeptisk)

 

 

Det er viktig å få skyldt igjennom kjølesystemet til saltvannskjørte motorer/drev med rent ferskvann. I min amerikanske håndbok for Mercruiser/Bravo er det sågar anbefalt at dette gjøres for hver eneste tur. Dette kan man selvsagt skrive i amerikanske håndbøker der de fleste bruker båtene i innsjøer med ferskvann og/eller gjerne har båten på henger hvor båten settes på vannet og tas opp igjen hver gang man bruker den. Men i en virkelighet der båtene ligger ute i saltvann hele sesongen, vil gjennomspyling i praksis begrense seg til sesongslutt når båten tas opp. Det blir dermed desto viktigere å faktisk gjennomføre dette når man har muligheten.

 

Skylleprosessen gjøres best med ved bruk av klokker og påkoblet slange. Systemet får da tilført rent vann hele tiden mens spillvannet spyles ut i grunnen. Bruker du derimot balje vil drev og motor gå i en blanding av rent og møkkete vann, og du oppnår dermed ikke samme renseeffekt. Dette kan det selvsagt kompenseres for ved å kjøre på med rent vann i baljen med slangen.

 

Balje er imidlertid en fin løsning for å få dratt frostveskeblanding gjennom systemet. Det ideelle er kanskje en kombinasjon, først slange og klokker mht. rens og deretter balje for å tilføre frostveske. Personlig bruker jeg, av mangel på hensiktsmessig balje, trakt og en liten slangelengde tilkoblet klokkene og fyller frostveskeblanding fra en kanne i trakten mens motoren går. Dette er den enkleste måten å gjøre det på, men problemet med denne metoden er at trykket på vannet ofte ikke blir godt nok, slik at du kan risikere at motoren ikke greier å dra tilstrekkelig veske inn og blandingen i stedet renner direkte ut av drevet. Pass på at impeller ikke går tørr for lenge.

 

Det er atskillig enklere med frostsikring på akselsmotorer uten drev, der du enkelt og greit kobler sjøvannslangen fra inntaket og putter den i en bøtte med frostveskeblanding og drar dette gjennom motoren. Jeg ser at det blir sagt av en med din motortype at det er mulig å koble fra sjøvannslangen inn på motoren og putte denne i et kar. Dette er sikkert den beste metoden for frostvesketilførsel på akkurat denne motortypen, men det er som nevnt flere måter å gjøre dette på.

 

Ferskinger kan helt fint gjøre dette. Lytt til folks råd og erfaring, lag en plan for hva du gjør, og ha nødvendig utstyr tilgjengelig. Du kan spare store summer på båthold ved å gjøre slikt enkelt vedlikehold selv. En annen fordel er at du har full kontroll på hva som faktisk blir gjort, i tillegg til at du blir bedre kjent med motor og drev, noe som kan være helt avgjørende dersom det skulle oppstå uforutsette situasjoner. Ulempen er at du ikke får stempel i serviceheftet, noe enkelte kjøpere uten motorerfaring er opptatt av. Men det er langt fra gitt at de enorme summene som blir brukt på autorisert motorservice fås tilbake ved et evt. salg.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å begynne med propellen, og er den smurt skikkelig så kommer den lett av. En bolt med umbrako i midten og konet er skrudd på.

Deretter er det frem med slagtrekkeren og løsne tappeskruen i bunn av drevet, av med dekslet bak på drevet som sitter med en bolt nederst som må helt ut, og en øverst som bare løsnes litt.

Av med splinten til girvaier og av med justeringsdingsen og en liten plate på baksiden av drevet som holder vaieren.

Åpner påfyllingsskruen som sitter øverst bak dekselet, stor umbrako bolt, og all oljen renner ut. Se etter vann i oljen.

Belgene og vannslangen løsnes og de to skruene på hjelmen tas ut, boltene på hver side av drevet sitter med z-bolter som taes helt ut og festeboltene til drevet slås inn. Man må svinge litt på drevet for å få plass til å slå boltene innover.

Alle bolter er normalt tommeumbrako, og det lønner seg å kjøpe ett skikkelig sett med tommeumbrakonøkler.

Så er det bare å vrikke og vri litt på drevet så er det av og det ser omtrent sånn ut:

 

img_2762.jpg

 

Nå er det greit å se etter at det ikke er vann eller olje i den øverste belgen.

Så er det bare å rigge til noe greier for å få vann inn.

 

img_2764.jpg

 

 

Når det er gjort så finner man ut av hvor stoppekran til bensin er, og sjekker at den ikke sitter fast, tar av deksler og flammedemper på motoren slik at man kommer til forgasseren.

 

img_2767.jpg

 

 

Det er greit å gjøre seg klar med litt lurium mens motoren blir varm. Jeg bruker denne:

 

img_2770.jpg

 

 

Min bøtte tar 90 liter, som er kjekt dersom det ikke er vannslange i nærheten ettersom 10 liter er borte på ett slurp, men dersom det er mulig legger jeg vannslangen oppi bøtta og lar motoren gå til den er varm, du kan kjenne på termostathuset oppå motoren, og dette bør være skikkelig varmt slik at termostaten er åpen.

Når motoren er varm stenger man vanntilførselen, og jeg har ett merke i min bøtte slik at jeg ser når det er igjen rundt 8 liter med vann i bøtten, da heller jeg på 8 liter konsentrert frostveske i karet, hopper opp i båten og stenger bensinkranen og kjører på lurium rett i forgasseren til motoren stopper. Innen jeg har gjort dette er som regel 16 liter ferdigblandet frostveske dratt inn og mesteparten spyttet ut igjen, og motoren er full av frostveske, tom for bensin i rør og forgasser, og sylindre er dekket av luriumet på bildet ovenfor.

Alt i alt tar det som regel 25-30 minutter.

Så er det bare å vaske alt og gjøre klart resten for vinteren.

Til våren settes tappeskrue, påfyllingsskrue og peilepinne på plass med nye pakninger/o-ringer, og belgene sjekkes (skal i følge VP byttes annet hvert år, men holder normalt mye lenger ved vanlig bruk og lite groing på belgene).

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...