Jump to content

Stenger dere alle kuleventiler under vinteropplag i sjøen?


bc45

Recommended Posts

viktig poeng å påse at ventilene er tomme eller fylt med frostveske i det de lukkes, ikke så lett å få til for alle...

Men hvis man ligger i sjøvann, som vanligvis ikke fryser om vinteren men kanskje de aller kaldeste dagene danner en tynn ishinne på toppen, da er det vel trygt nok at ventilene ble lukket med saltvann inne?

Link to post
Share on other sites

Takk, da er jo saken grei :smiley:

 

Veeel.. ikke HELT klart.

Dette er blitt diskutert en rekke ganger her inne og selve kuleventilene har bedre av å være åpne slik at du ikke stenger vann inne i kulen som kan sprenge ventilen.. sier noen.

Andre sier at man skal stille hendelen i 45grader... dvs delvis åpen.

Forsikringsselskapene sier at de skal være stengt, men er de egentlig ekspertene på dette fagområdet?

 

Link #1

Link #2

Link #3

Link #4

 

Her er 4 linker jeg fant i farta. Det er garantert mange flere på google om man bytter søkeord osv, men summen av alt det jeg har lest gjør at mine står åpne, men passer også på å ha varme på i båten og med god åpning mot ventilene. Og jeg er nøye på å sjekke at slangene og slangeklemmene er ferske nok til å tåle en liten trøkk.

 

Beklager at jeg gjorde saken litt mindre grei.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Men hvis man ligger i sjøvann, som vanligvis ikke fryser om vinteren men kanskje de aller kaldeste dagene danner en tynn ishinne på toppen, da er det vel trygt nok at ventilene ble lukket med saltvann inne?

Det kan bli adskillige kuldegrader inne i båten når utetempen siger ned mot -20 og man ikke har noe varme ombord. Jeg har alltid frostsikret mine kuleventiler og sover da veldig godt om natten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har ligget på sjøen i boblehavn de siste 4 vinterne.

og det anbefales!

 

Jeg koblet fra alle slanger ned til kuleventilen, og fylte deretter på endel ren frostveske, før jeg stengte ventilen.

Da fikk jeg frostveske som blandet seg med sjøvann i ventiler og slanger, og eliminerte dermed frostspreng i kulevntilene, dersom bobleanlegget stoppet.

 

Dette har funger meget bra, vinteren for to år siden var det så lenge kaldt at bobleanlegget ikke klarte å holde vannet åpent. Det ble så tyk is at jeg kunne hoppe på den helt inntil skutesiden, men kuleventilene klarte seg fint. Og båten forøvrig også selvfølgelig.

 

Du vil oppleve at båten er tørrere innvendig på vannet enn på land gjnnom vinteren, da vanntemperaturen skaper en jevnere temperatur ombord.

 

Lykke til!

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

, da er det vel trygt nok at ventilene ble lukket med saltvann inne?

 

Nei. Vel, skal båten overvintre i syden for eksempel så er det helt greit, her hjemme er det vanskelig å finne garantier for at ventilene ikke fryser til.

 

Det var en veldig fin tråd på dette i fjor der disse tingene ble diskutert men jeg klarer ikke å huske hva den het, prøv å søke litt her inne, så finner du ut om frostsikre kraner mm.

Link to post
Share on other sites

Hm, ikke lett dette. Med en båt som ligger i sjøen med ventilene åpne nå, har man ikke noe annet valg enn å enten stenge dem med saltvann inne, eller la dem stå åpne. Er jo ikke mulig verken å tømme dem eller fylle med frostvæske slik båten ligger nå?

 

Har hatt kuleventilene stengt med saltvann inne på mine tidligere båter gjennom mange år, (dette er vanligvis isfri havn på Sunnmøre). Men de siste to vintrene har vi hatt uvanlige kuldeperioder med helt ned mot - 15 et par uker og tynn ishinne i havna. Så blir litt usikker, hvor kaldt det kan bli kommende vinter ...

Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskapene sier at de skal være stengt, men er de egentlig ekspertene på dette fagområdet?

......, men summen av alt det jeg har lest gjør at mine står åpne, men passer også på å ha varme på i båten og med god åpning mot ventilene. Og jeg er nøye på å sjekke at slangene og slangeklemmene er ferske nok til å tåle en liten trøkk.

 

Beklager at jeg gjorde saken litt mindre grei.

 

RSL

 

Men hva hvis båten synker i løpet av vinteren? Vil du ikke få noen utfordringer med forsikringsselskapet da?

 

Er i utgangspunktet enig med deg i at forsikringsselskapet kanskje ikke er eksperter på området, men det er nå de som skal erstatte skaden dersom båten synker, så da gjør ihvertfall jeg som de sier....

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Kuleventiler er enkle og greie og rimelige, men de har absolutt sine svakheter når det gjelder praktisk anvendelse...

Det med fare for frostsprengning er kanskje den største svakheten og i sertifiserte fartøyer kan jeg ikke forestille meg at kuleventiler ville bli godkjent i sjøvannsinntakene. Det finnes egne ventiler til dette bruksområdet, der kan ikke væske bli stående "inneklemt" og dermed har man heller ingen fare for frostsprengning....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det finnes egne ventiler til dette bruksområdet, der kan ikke væske bli stående "inneklemt" og dermed har man heller ingen fare for frostsprengning....

 

Jada.. og det finnes innendørs lagring og man kan alltids seile båten ned til middelhavet osv osv... men det gir ikke svar på hva vi med kuleventiler gjør om vinteren Poseidon. For de aller fleste av oss, er det ikke aktuelt å bytte ut alle skroggjennomføringer til en eller annen industristandard før vi lar båten overvintre i boblehavn.

 

(Jeg har 7 eller 8 skroggjennomføringer på min båt og dårlig råd. Ergo trenger jeg gode råd og ikke dyre.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

De ulike forsikringsselskaper har forskjellig tilnærming til dette med om ventiler skal stenges.

Så les nå vilkårene først.

 

Hvis forsikringen krever stengte ventiler, så stenges ventilene.

Hvis båten ligger på på sjø vil isolering av ventilene normalt være tilstrekkelig til å hindre frostsprengning av ventilen, da blir ikke ventilen så lett nedkjølt av lav temperatur i motorrommet.

 

Det er den rimeligste og enkleste løsningen.

 

Litt mere komplisert, men veldig sikker, steng ventilen, koble fra slangen, Sett en slangestump (må rekke godt over utvendig vannnivå) ned på sjøvannsinntaket, fyll opp med miljøvennlig frostveske eller f.eks. spylerveske, åpne sjøvannsventil til nivået i slangen utliknes med vanninvået på utsiden av skroget, steng sjøvannsventilen.

 

Når slangen først er koblet fra sjøvannsinntaket kan samme frostvesken suges inn i motorens sjøvannssirkulasjon.

Stikk slangen ned i en kanne med frostveske, start opp motor, stopp før tørrkjøring av impeller.

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet fra alle slanger ned til kuleventilen, og fylte deretter på endel ren frostveske, før jeg stengte ventilen.

Da fikk jeg frostveske som blandet seg med sjøvann i ventiler og slanger, og eliminerte dermed frostspreng i kulevntilene, dersom bobleanlegget stoppet.

 

Koblet du også fra slangen til septiken? Hva med kuleventilene over vannlinjen?

Link to post
Share on other sites

Hvis båten ligger på på sjø vil isolering av ventilene normalt være tilstrekkelig til å hindre frostsprengning av ventilen, da blir ikke ventilen så lett nedkjølt av lav temperatur i motorrommet.

Tror dette kan være tilstrekkelig der jeg har båten, siden jeg aldri har opplevd frostsprenging hittil, men vil være på den sikre siden likevel. Noen tips til hvilket materiale som er lettest å isolere med og hvordan ordne "montasjen" på en god måte?

Link to post
Share on other sites

Hei jeg var med på å konstruere en Katamaran 15m for yrkesbruk og DNV sertifisert! ventilene på kjøllevannsintakene på V8 MTU kostet 12.000 per stykk. her snakker vi om små dimensjoner i forhold til større båter! tror det var rundt 2002-2003 om jeg ikke husker feil

 

Kuleventiler er enkle og greie og rimelige, men de har absolutt sine svakheter når det gjelder praktisk anvendelse...

Det med fare for frostsprengning er kanskje den største svakheten og i sertifiserte fartøyer kan jeg ikke forestille meg at kuleventiler ville bli godkjent i sjøvannsinntakene. Det finnes egne ventiler til dette bruksområdet, der kan ikke væske bli stående "inneklemt" og dermed har man heller ingen fare for frostsprengning....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Koblet du også fra slangen til septiken? Hva med kuleventilene over vannlinjen?

Septiken ordner du ved å pumpe inn vann/frostvæske blanding via doen og slippe ut/pumpe ut mens du stenger kuleventilen.

Kuleventiler over vannlinja stenges bare men for cockpitderenering må det vurderes hva man gjør avhengig av om båten dekkes til, om de er over eller under vann osv.

Link to post
Share on other sites

Forsikrings selskapene krever at ventilene er lukket

 

Tull !

 

Mulig noen gjør det men overhodet ikke alle, mitt selskap sier det er helt i orden å ha de åpne, da jeg spurte de om dette spesifikt så da de at det var så delte meninger rundt dette at de ikke ville ta noe standpunkt. Men båten skal ligge isfritt.

Svikter bobleanlegget så er dette et uhell/skade jeg som forsikrede ikke er skyld i, går båten da ned så hopper jeg på land og skal kunne være trygg på at forsikringen casher ut til ny båt

Link to post
Share on other sites

Norwegian broker.

 

Edit!

 

Sjekket mailen her nå.

 

Han skriver:

Kravet er ment å gjelde når båten ligger i opplag og ikke er i bruk.

Dersom du bor i båten behøver du selvsagt ikke å stenge ventilene.

 

Ved mitt spørsmål om det samme ett år tidligere så sa han at det kunne vi bestemme selv, de tok ikke stilling til stengt eller åpen siden det var delte meninger om dette, men så kom det altså en endring på denne siste nå og da svarte han det over her

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt i 30 år og de fleste av disse årene har den ligget i boblehavn. Jeg har altid stengt ventilene, men gjerne fyllt i litt frostvæske akkurat når jeg stenger dem. Har også hatt litt varme på i båten, men ikke mer enn at det ved streng kulde kan komme is under dørken. Allikevel har jeg aldri opplevd noe problem. Jeg forstår teorien som her diskuteres og tviler ikke på at det kan ha skjedd frostsprengning, men jeg sover meget godt om natten med mine stengte ventiler og ser ingen grunn til endring. Jeg er mye mer redd for hva som kan skje med slangene ned til ventilene enn med selv kranen.

Link to post
Share on other sites

Joda, sprekte ventiler som har ligget i sjøvann har jeg sett ved flere anledninger. Ligger ventilen i området der det fryser (nær overflaten) så ligger den utsatt til. Hulda har en ventil som ligger i et kaldt område av båten. Denne ventilen blir pakket inn i en gammel teppepose slik at sjøvannstemperaturen får gjort sin misjon. Begge sjøvannsventilene ombord er stengt ved lengre fravær fra båten. Nå er det slik at lensepumpen ikke har problem om begge ventilene skulle sprekke på en gang. Og laderen har kapasitet i massevis til å underholde pumpen. Så det er flere parametre som må aktiveres samtidig for at Hulda skal synke. Lensepumpen ville heller ikke ha noe problem om begge sjøvannsventilene hoppet av gjengene samtidig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...