Jump to content

Kuleventiler og frost


rhea

Recommended Posts

Det har vært diskusjoner både her og hos storesøstra i båtmagasinet om kuleventiler og frost. Hypotesen har vært at frost  i det vannet som blir igjen inne i kula kommer til å sprenge ventilen, vann lekker inn og det vil bli nødvendig å skifte lanterneføringen til gult blinklys.

 

Ofte får jeg følelsen av at alle har hørt av noen som har hørt av noen osv. Var derfor ikke sikker på hvordan dette virket.  

Derfor har jeg i dag bestemt meg for å finne ut av dette. Dro ned på båtutstyrsbutikken Navigare ( Beste i landet)og gikk til innkjøp av en kuleventil. Denne fylte jeg opp med ferskvann, stengte den og la den inn mellom to Grandiosa i frysern. Etter to timer viste det seg at ventilen var sprukket som det vises på bilde. Den er ca 2 cm på denne ventilen som er 3/4 .

 

Så etter det som må gå under grunnforskning har jeg kunnet lære følgende.

Kuleventiler tåler lite  frost før vannet som ligger igjen inne i hulrommet i kula sprenger en sprekk i godset rett utenfor.

Så lenge de er helt stengt eller helt åpne kommer de ikke til å lekke.  Hvis ventilen er stengt kommer kula til å stenge for vannet og hvis den er åpen vil kula stenge for hullet.

Men hvis den blir stående halvåpen kommer det til å lekke vann inn. Dette forutsetter at sprekken ikke blir lenger enn den ble i dette tilfellet.Blir den større går båten rett ned.

 

Etter dette kommer jeg til å gjøre følgende: Alle ventiler som kan fylles med frostveske kommer jeg til fylle opp og holde stengt.

De jeg ikke kommer til for å fylle med frostveske kommer jeg til å la stå åpne og sørge for å ha en varmekilde i nærheten. Regner vel også med at sjøtempraturen i vinter vil holde seg på et nivå som skal gjøre det frost og  problemfritt.

 

Til våren kommer jeg til å inspisere alle ventiler svært nøye og jeg vil også vurdere om noen av dem skal byttes ut med de engelske eller vanlige sluseventiler.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har "produsert" mange slike ventiler som på bildet, men aldri i båt av en eller annen grunn. Sannsynligvis er det sjøvannet som er varmt nok til ikke å fryse selv om utetemperaturen er langt under 0.

 

Heldigvis holder ventilene vanligvis tett selv om de er frostsprengt (i alle fall i lukket stilling).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har motsatt erfaring. Alle kule-ventiler jeg har hatt har sittet så bom fast etter noen år at de ikke har latt seg betjene uten å brekke akslingen.

Har enda tilgode å oppleve dette med sluse-ventil.

Vel kan de både gå tregt og lekke i akslingen, men dette kan enkelt fikses mens båten ligger på vannet.

 

Se forøvrig denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board...;num=1035756983

 

Veldig bra den destructive-test'en du gjorde rhea, endelig ett håndfast bevis på fenomenet. Håper Navigare sponset testen.:cool:

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar

Når det gjelder ventiltyper så har vi hatt dette oppe før der jeg var rimelig kuleventilfrelst. Men jeg begynner å få ett mye mer nyansert syn på kuleventiler når jeg ser den helt klare og farlige svakheten ved frost. Ellers så hadde jeg lurt på noe av dette samme som deg når det gjelder frostsikring.

 

 

Jeg tenkte på å bore et hull i siden på ventilen som frostsikring. Det vil da slippe litt vann inni båten ved åpning eller lukking. Det hadde derfor vært lurt å gjenge opp dette hullet og satt i en liten umbrako skrue som hindrer den lille vannintregningen.

Denne skruen skal i såfall fjernes om vinteren.

 

Hvis det er noen ventilprodusenter her på nettet. Sett i gang - ideen er gratis.

 

knut

Link to post
Share on other sites

Ut fra min erfaring er den eneste ulempe med sluse-ventiler at de, hvis de har stått åpne i lang tid, ikke er 100% tette når man stenger. Dette pga avleiringer på spjeld-mekanismen.

 

Det viktige er at ventilene lar seg betjene i en nødsituasjon. Om de da ikke skulle tette helt er av mindre betydning.

 

I min båt står ventilene alltid åpne, også om vinteren.

Har noen opplevd at en åpen ventil har blitt sprengt av frost? Jeg tror ikke at dette kan skje i praksis.

Link to post
Share on other sites

Ja, skjønner godt at det kan være skummelt.

 

Men et fra min erfaring fra båt (og campingbil) hvor ting har frosset et utall ganger sprenges ikke ting av metall så sant det finnes rom for utvidelse.

At en ventil som sitter montert på et metallrør kan fryse istykker er sikkert, men for en skrog-gjennomføring der den ene siden er åpen mot sjøen og med en fleksibel slange i den andre enden tviler jeg på et den kan sprenges.

 

Men hører gjerne om det motsatte...

Så langt er ventilen til rhea det eneste "bevis" jeg har sett omkring temaet.

Ut fra det kan forsikrings-selskapenes krav om at ventiler skal være stengt om vinteren virke betenkelig.

 

Har kun opplevd av frostskader er på ting av herde-plast, f.eks. pantry-kraner og trykkutjevnings-tank.

Link to post
Share on other sites

Der finnes ventiler med drenert hulrom og ventiler med helt oppfyllt hulrom. Jeg skal på mandag sjekke gjennom noen av mine katalogverk på kontoret og se om ikke jeg kan finne noen passende.

 

Trikset med å borre et dreneringshull i godset høres ganske greit ut.Skulle ikke tro at ventilen forringes dersom man bare borrer i mellom tetningene.Den lille vannskvetten som blir ved betjening betyr trolig ingen ting.

 

Treveisventiler er nevnt, men jeg har en mistanke om at også disse har en såkalt innestengt vannmengde.

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kuleventiler av type "vanlig båtbutikk".

Alle ventiler er stengt når båten ligger uvirksom i havn, sommer som vinter. Har i oppstartprosedyren en del tiltak, herunder åpning av kjølevannsventiler - pluss at jeg etter hver oppstart sjekker at det kommer kjølevann ut med eksosen.

 

For vinteropplaget (på vannet) gjør jeg ett av følgende:

 

Kjølevann: Tømmer varm frostveske i sjøvannsfilteret og åpner sjøvannskranene etter tur inntil jeg merker at de blir varme. Nå står frostveske i sterk nok konsentrasjon i hulrommet til kuleventilen

 

Inntak skyllevann toalett: Løsner slangen fra toalettet og blåser luft til det bobler kraftig under båten. Kuleventil stenges når det bobler. Hulrommet er nå mest oppfylt av luft, og sprengningsfaren er minimal.

 

Septikutpump: Pumper tanken tom i slutten av sesongen. Til slutt kommer bare luft. Stenger kuleventil når det bobler som verst. Ventil sikker!

 

Det at jeg bruker ventilene ganske ofte forhindrer at de setter seg. Intervall for utskifting av ventiler er satt til 7 år, skifter gjennomføringer annen hver gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...