Jump to content

Så mistet også jeg propellen.


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Etter å hatt samme båt siden 1987, mistet jeg propellen nå i helgen. Heldigvis var det helt udramatisk. Vi hadde vært på Sagabåt-treff i Horten indre havn ved sykehusbryggen (der BP har hatt treff de siste årene), og jeg skulle hjem som nest siste båt.

 

brygge.jpg

lørdag kveld

 

Jeg fyrte opp motoren, kastet loss og satte motoren i gear fremover. Men ingenting skjedde! Så det var å få tak i bryggekanten og fortøye om igjen. På hodet ned i motorrommet for å sjekke. Jo, hendelen på gearkassen beveget seg fint mellom fremover, fri og revers. Og akslingen gikk rundt når den skulle. Så ut på bryggen i øs pøs regnværet og kjenne etter om propellen var der med båtshaken, vannet var for uklart til å se noe særlig. Propellen var borte!

 

Det var den propellen tenkte jeg, og heiv meg på VHF'n og fikk kontakt med Redningsselskapet der jeg er totalmedlem. Og de skulle komme, men det kunne ta litt tid da de lå på Oscarsborg og holdt på med noe og tross alt hadde ca 12Nm til Horten. Men de kom da etter en stund.

 

Ombord hadde de en ung friskus av en dykker som gjerne ville gjøre et forsøk på å finne propellen selv om de andre ombord var svært skeptiske med dårlig sikt i vannet, 5m dybde og bare bløt gjørme på bunnen. Men under over alle under, han fant propellen!

 

propell2011.jpg

propellen med lite rur!

 

Og han ville også gjøre et forsøk på å sette propellen på igjen, da kilen fremdeles satt i akslingen.

 

splint.jpg

kilen som ikke falt av!

 

Men så var det mutteren da. Jeg visste jeg hadde en original mutter ombord et eller annet sted, men fant den ikke der og da, så det ble slep til hjemmehavnen i Son. Og slepet gikk helt uproblematisk.

 

Egentlig tar jeg ikke opp båten før i skiftet oktober/november da isen ofte legger seg i Sonskilen, men da vi er opptatt de fleste helgene fremover, avtalte jeg med havnen at båten skulle tas på land for vinteren idag. Og det ble gjort.

 

Men hvorfor løsnet propellen, sannsynligvis da jeg bakket litt hardt ved tillegging fredag? Propellmutteren var ikke den originale jeg har hatt fra båten var ny til 2009.

 

mutter_original.jpg

original mutter

 

I 2009 satte jeg på en slik mutter fra Maritim som jeg hvert år har byttet sink på.

 

mutter_old_zink.jpg

mutteren som løsnet

 

Denne mutteren vet jeg var dratt godt til, og unbrako-settskruen var også godt dratt til. Det er ikke noen form for låseblikk på denne mutteren.

 

Maritim sier at de aldri har hatt noen tilbakemeldinger om problemer med denne mutteren som finnes i flere dimensjoner. Men det merkelige er at akkurat min dimensjon, 20x2,5mm grovgjenger er erstattet med en annen type (som også finnes i flere dimensjoner). Mistenkelig?

 

mutter_new_zink.jpg

erstatningsmutter

 

Denne ser ikke ut til å ha utbyttbar sink slik at jeg må kjøpe ny hvert år til kr.349,-. Og jeg sitter med en pose full av sink til den gamle. Ikke vet jeg hvordan denne låses heller, med blikk eller settskrue, men det kan sikkert Maritim fortelle.

 

Nå finnes det selvfølgelig også andre som kan levere mutter med utbyttbar sink, blant annet Westmekan som har levert propellanlegget til Saga27. Så jeg får gruble litt i løpet av vinteren. Men egentlig heller jeg litt til å droppe sink og sette på originalmutteren. De første 15 årene brukte jeg heller ikke sink, og propellen er frisk gul i fargen med svært lite tæring, kun små prikker. Og uten sink gror det også mye mindre rur på propellen.

 

Jeg var spent på om propellen hadde slått opp i bunnen på båten da den løsnet, men det var kun et merke, og det var på roret der gelcoaten var slått av på et lite stykke slik at glassfiberen kom frem.

 

ror.jpg

skadestedet på roret

 

ror_skade.jpg

skaden

 

Her kommer jeg kun til å smøre på 2-kompnent epoxy og stoffe over.

 

Så det var den sesongen. Men kanskje jeg kan få vasket og klargjort båten litt bedre i år enn når jeg tar den opp i okt/nov og vannet i havnen ofte er frosset i slangene?

 

landsatt.jpg

venter på våren

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flaks og finne prpellen igjen da, det er jo skjeden den detter rett ned:)

super hygglie folk de som er på skøyta på borgen om dagen, de var med meg på tur og fikk lufta luggen forige helg:)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Med så mye vind og sjø som det har vært i det siste, kan man vel si at det er litt flaks at dette skjedde en dag det var rolig.

Flott at de fant igjen proppen og at det ikke ble mer dramatisk en det kunne blitt.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Rart at det plutselig kan skje når den har holdt seg i ro så lenge. Og du merket ingenting spesielt på turen til Horten i form av vibrasjoner e.l?

 

Fint at det gikk så bra likevel, og at propellen dukket opp igjen. Så forresten båten din da jeg var i Son i går, og regnet med at den lå der den lå pga propellproblemet.

Link to post
Share on other sites

Flaks og finne prpellen igjen da, det er jo skjeden den detter rett ned

Rett ned datt den ikke, den havnet ca.5m bak båten der vi forventet at den lå Jeg hadde jo motorkraft da jeg bakket inn til bryggen, så det var nok da den falt av.

 

Med så mye vind og sjø som det har vært i det siste, kan man vel si at det er litt flaks at dette skjedde en dag det var rolig.

Etter hva folkene på Stormbull sa, og også andre har sagt, er det gjerne når en skifter fra forover til litt hardt akterover at slikt skjer. Og det gjør en heldigvis ikke når en er utpå mellom holmer og skjær i rufsevær.

 

Så forresten båten din da jeg var i Son i går, og regnet med at den lå der den lå pga propellproblemet.

Yepp, det var den eneste plassen Stormbull kunne legge oss da opptaksbryggen var full av båter som skulle på land på mandag. Så i dag måtte fi forhale inn til opplagsplassen med lange tamper. Men det var heldigvis sol og vindstille der idag. Omtrent slik så det ut søndag da vi la til etter slepet. (manipulert bilde).

 

opptaksplass.jpg

 

hmmm,jeg har samme mutter.

Kanskje jeg skal gjøre følgende når jeg setter på mutter igjen: Det er jo settskruen (av rustfritt stål) som skal presse seg inn i gjengepartiet på akslingen som også er av samme materiale. Så hva med å trekke mutteren godt til, sku ut settskruen og sette et bor inn i hullet og bore litt inn i gjengene før en skrur til settskruen?

 

Ellers må jeg bare si at selve Sagatreffet var 100% vellykket. Vi var 10 båter av type Saga27, Saga29, Saga310 og Saga315. Det skulle vært med en av de største båtene til Saga også, en av de nye Saga415, men de måtte melde avbud. Bilder fra treffet finnes på Sagaforumet her.

 

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Så hva med å trekke mutteren godt til, sku ut settskruen og sette et bor inn i hullet og bore litt inn i gjengene før en skrur til settskruen?"

 

Ja, det er den vanlige metoden som "proffene" benytter, gjerne kombinert med litt Loctite :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette skjedde med meg også. Nidelv 26 med samme skrue som du har, med settskrue. Jeg har bare brukt denne skruen denne sesongen. Må vel være noe med settskruen på denne mutteren som gjør at den gjenger seg ut.

 

Jeg hadde enda mere flaks enn du hadde. Min propell ble liggende på flattjernet som går fra kjølen og bak til roret. Trodde ikke mine egne øyne da jeg oppdaget den :yesnod:

 

Vil følge med på hvilken løsning du kommer til å bruke. Jeg har ikke kjøpt ny mutter enda og båten er snart i opplag for vinteren.

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Disse setskruene er sannsynligvis i A4 og vil kunne være av mykere materiale enn selve akslingen. I slike tilfeller vil det være nødvendig å bore seg inn i akslingens gjengeparti og bruke gjengelåsing (eks. Loctite) på setskruen. Den idiotsikre metoden er med låseblikk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skal gjøre følgende når jeg setter på mutter igjen: Det er jo settskruen (av rustfritt stål) som skal presse seg inn i gjengepartiet på akslingen som også er av samme materiale. Så hva med å trekke mutteren godt til, sku ut settskruen og sette et bor inn i hullet og bore litt inn i gjengene før en skrur til settskruen

Det er vel heller ikke noe i veien for å bruke låseblikk på den type mutter du mistet?

Link to post
Share on other sites

Og uten sink gror det også mye mindre rur på propellen.
Hmmm... Det at det gror på propellen er et godt tegn på at der IKKE er galvaniske strømmer i propellanlegget... Selv om rur o.a. er noe drit på propellen så er det likevel et betryggende tegn, bedre å skrubbe propellen en gang eller to i sesongen enn at den holder seg gullende ren av seg selv.

 

Har litt følelsen av at den uoriginale propellmutteren har ofret seg selv og dermed til slutt løsnet/sprukket og falt av.

 

Skuddsikker løsning når propellen skal på: Pass på at både hullet i propellen og akslingen er gullende ren, spesielt harde partikler som "sand" fra sandpapir/smergel bort. Varm opp propellbosset til noe sånt som 30°C eller vel så det over omgivelsestemperatur (akslingstemp.) og sett propellen raskt på med en bestemt bevegelse. Da sitter den som et skudd og du må ha varme for å få den av igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den idiotsikre metoden er med låseblikk.

 

Det er vel heller ikke noe i veien for å bruke låseblikk på den type mutter du mistet?

 

Enig ! Lars, sett på er låseskive foran muttern, som du bøyer ned 2 av sidene på, da låser du muttern 100%

Maritim har: http://www.maritim.no/propell-mutter-kile

 

12241_laseskive.png

 

Godt det gikk bra ! Man føler seg trygg ved siden av Stormbull, vet jeg !

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra det endte godt!

 

Jeg har to stk tilsvarende muttere (Tora og Saowanee). De vil bli sjekket og behørlig sikret ved forestående opptak. Når det gjelder mutter som må skiftes når sinken er borte: aldri i livet om jeg godtar en så forbrukerfindtlig og tungvint løsning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

mutter_new_zink.jpg

erstatningsmutter

 

Denne ser ikke ut til å ha utbyttbar sink slik at jeg må kjøpe ny hvert år

 

Dette er Sleipner sin utgave, og den har utbyttbar sink ja.

 

Bronsemutteren festes og sikres med tilhørende låseblikk.

Sinken festes med gjennomgående umbrakobolt med litt locktite.

 

12241_laseskive.png

 

 

Link to post
Share on other sites

"Så hva med å trekke mutteren godt til, sku ut settskruen og sette et bor inn i hullet og bore litt inn i gjengene før en skrur til settskruen?"Ja, det er den vanlige metoden som "proffene" benytter, gjerne kombinert med litt Loctite :giggle:

I og med at proffene bruker metoden med å bore i gjengene, må jeg vel være ganske glup som har tenkt ut dette selv også? :blush: Nå har jeg ikke oversikt over alle de forskjellige typene Loctite som finnes, så hva er betegnelsen på den typen som passer her? Har en flaske hvor etiketten er borte som ble anbefalt da jeg skulle tette/låse gjengene på noen kuplinger på dieseltilførselen. Vil den være grei å bruke? Jeg har også en flaske Loctite 542, men den er vel mer for å tette gjenger enn å låse?

 

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til Loctite ville jeg ha anborret i aksel for settskrue på mutteren. Håper ikke at kilen har vinglet i kilesporet og fått blyantfasong i stedet for. Ville også i tilleg varmet opp propeller for å få den lenger inn på konen når du monterer igjen. Lykke til :thumbsup:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Skal du avbalansere propellen før du setter den på??

Jeg ville vurdert det, siden den har laget et godt hakk i roret, kan du ha fått ubalanse i propellen.

 

Det er ikke sikkert at det er mye ubalanse, men det vil kunne gi seg utslag i vibrasjoner ved ulike turtall.

Jeg ble oppmerksom på dette da jeg byttet propell, trodde ikke jeg hadde en ubalansert propell, men med den nye var det som natt og dag.

 

En balansert propell er godt for båten generelt....

Link to post
Share on other sites

Dersom det var din båt som lå ytterst på betongbryggen med hekken inn, så alt OK ut med den. De to tampene dine ut til bøyene så fine ut, og også de to mot betongbryggen. Den store blåsen mellom båten og bryggen så også ut til å ligge fint. Men det var mye dritt på bryggen. Håper det var greit at jeg la meg inntil deg. Sverre i havnen mente da jeg ringte ham at det ikke skulle komme inn noen annen båt der de første dagene. Jeg fendret godt opp. Men jeg tillot meg å gå langs rekken på din båt for å forhale Trudelutt, og så lånte jeg langkosten din for å holde litt avstand under forhalingen.

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei vet du hva Lars, klart det er greit, bare hyggelig det. Jeg vet at RS gutta gjerne legger slepene sine der om det er fullt inne ved bryggene, har invitert dem til å gjøre det noen ganger i sommer. Han ved siden av meg er jo ofte ute å kjører, deilig med god plass rundt seg... Vi ses i havna.

Link to post
Share on other sites

Ja, vi får ta en prat. Imorgen blir det nok en tur til havnen for å tømme båten for diverse saker og og kanskje litt vasking. Får benytte sjansen før vannet fryser i slangene i havnen som det ofte har gjort når jeg tar opp båten drøyt en måned senere. Og ut i neste uke blir det vel å få opp stativ og presenning. Flyfotoene til kart.finn.no er forresten helt utrolig gode, og forholdsvis ferske.

 

plassering.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme i sommer med et S120 drev. Heldigvis fant vi propellen etter å ha engasjert en dykker. Det jeg kommer til å gjøre til neste sesong er å bytte settskruen og sette en ny settskrue "bak" den første og bruke loctite, "medium type". To settskruer blir noe ala settmuttre for bolter ol.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...