Jump to content

Kvalifiserer dette til smoke on the water


BOBO II

Recommended Posts

Slik skal ekte SOTW se ut:
Nei nei nei, har jeg virkelig tatt så feil av deg SW? Jeg trodde du hadde skikkelige røykmaskiner ombord... :nonod: Jeg ser det var en grandios tabbe å ikke filme mine 41A, de minnet mye om lokomotivet lengre oppe i denne tråden :sweat:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Nå er også jeg skuffet over Skipper Worse med flere, den puslete røyken der kvalifiserer seg overhode ikke medlemsskap i klubben.

 

Hvor mange kan "skryte" av å få brannvesenet under full utrykning på besøk ved oppstart ? :thumbsup:

 

Det har seg nemlig slik at jeg ikke har gløding. Var 4-5 kalde ute. Hadde hatt filterskifte og service på motoren, og motoren hadde ikke vært i drift på en 14 dagers tid. Brukte noe tid før motoren startet, lå i Grimstad gjestehavn, i bunnen av Voss bakke. Beboere i leiligheter i nærheten ringte brannvesenet og fortalte at båten sto i flammer, slik som det røyk....

Link to post

Da vet du hva jeg snakker om Verrie. Jeg har ikke fått brannvesenet på besøk men vet at noen har vært svært så nære på å ringe...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei

 

Har mye erfaring med disse motorene..

 

Hvor lenge siden er dyser overhalt?

 

Dette er det typisk når en "volvo man" sier det er noe galt. først dyser så diesel pumper..

 

Begge deler er dyrt og hjelper skjeldent.

 

 

På disse motorene skal det være et system invendig i eksos anlegget som gjør at det render vann over eksosen (blir som en vegg eksosen skal gjennom)

Dette systemet er ofte helt eller delvis rustet bort.

 

Ikke at det fjerner røyken men skal ta med seg litt plus at det tar med seg sot så det ikke fester seg på båten..

 

Dette er motorer som ryker uansett og det kan hjelpe en del med og bruke bra diesel (noen øre dyrere pr liter når man bestiller tank bil.)

 

ellers bør man se på muligheten av og få eksos under vann..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

ups.. dette blir dyrt.. hvis en skal tolke Altmuligbåt begynne med dyser først og pumper tilsist.

var innom LaSa på Vækerø og fikk pris på nye dyser i dag til den nette sum a 1962.- + moms pr stk. og jeg som har 12 stykker Hmmm..er usikker nå hvis dette ikke hjelper. Hvor lenge holder dysene hvis en kjøper nye. 1-3-5 år ???

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

ups.. dette blir dyrt.. hvis en skal tolke Altmuligbåt begynne med dyser først og pumper tilsist.

var innom LaSa på Vækerø og fikk pris på nye dyser i dag til den nette sum a 1962.- + moms pr stk. og jeg som har 12 stykker Hmmm..er usikker nå hvis dette ikke hjelper. Hvor lenge holder dysene hvis en kjøper nye. 1-3-5 år ???

 

Har du gamle grønne i kjelleren vil jeg anbefale deg å ta saken i egne hander , visst ikke kommer du etterhvert til å bli ruinert , her på BP kan du lese og skru deg til MANGE sparte penger , spesielt når det gjelder grønne røykbomber.

 

Lykke til :smiley::smiley:

Link to post

Da misforsto du meg litt.

Det er typisk at alle vil begynne med dyser og pumpe. Men det er skjeldent det som er problemet. Vist de ikke er veldig gammle og gått veldig mye.

 

Kontroler det inni eksosen.

Det hjelper også med en ordentlig rens av interkulerne på luft siden, tror jeg heller hadde kjøpt de nye enn dyser.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Holder med Bergstad. Det aller meste kan du gjøre selv, og dermed redusere driftsbudsjettet dramatisk. Skaff deg ei rephandbok og suppler med BP. Da kan du gjære det meste.

Svein_Ha hadde forøvrig en interessant tråd om å redusere oppstartrøyk på grønne kjellerdyr. Det gikk på å redusere bevegelsen på en duppedings på siden av dieselpumpa. Enkelt, billig og effektivt.8

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Snakker en om 41 motoren så ligger komplett rep.håndbok i arkivet her.... Totalt 5 deler... Den lå iallefall, men har ikke sjekket nylig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Da kom dommen. Volvo Guru på Holmen Yachtværft kunne kostantere at her må det service på dyser. :boxing:

ikke bare 1 men alle 12. noen som har et forslag om hva som er det billigste alternativet :pray: sende inn alle for test eller er det bare og skifte dysespisser og bli ferdig med det..

 

Kansje du vil informere oss hvilke maskiner du har ? slik vi unngår så mye "synsing" her , kunne også vært greit å vite begrunnelsen til volvoguruen din hvordan han konkluderte med at dysene måtte skiftes .

 

Ellers så ser jeg "altmuligbåt" har nye teorier vedr. røykproblemet som selvsagt kunne være intressant å få mere info om .

Hvordan kontrollerer man inni eksosen ? og hva kontrollerer man ? Samt hvordan påvirker Intercooleren røyken ? Videre nevnes eksosbendet , som jeg tilfeldivis jobber med for tiden vedr. en teperatursensor , jeg oppdaget da denne overganger mellom eksos og sjøvannskjøling som "dusjer" eksosen , den kjøler eksosen ! denne kan lett gå tett og vil forutsake varmgang i motor , at den forhindrer partikler i å komme ut kan godt hende , men at den hindrer røyk har jeg ingen tro på , samme effekt får man ved å lede eksosen ned i sjøen , røyken er den samme ?

Men jeg legger meg langflat om jeg tar feil , jeg har ingen erfaring å referere til men kun teori :flag_bp:

 

cimg5146.jpg

 

Det innerste røret er eksoskanalen , sjøvannet passerer på utsiden av disse gjennom åpningene rundt , disse har lett for å tette seg med rust og dermed blir ikke motoren kvitt nok varme og som nevnt har den også som oppgave å kjøle ned eksosen.

 

cimg5145.jpg

Link to post

Tror de kaller det interkulere.

 

Lufta på disse motrerne går gjenom en "radiator" som kjøler lufta før den går inn i motor.

 

Vist disse begynner og bli tette eller har dårlig luft gjenom gang gjør det at motoren ikke får nok luft og vil ryke. (formye diesel i forhold til luft).

 

Jeg fikset også den vann greia innvendig i eksosen og synnes det hjalp en del på mine motorer.

det ble vertfall mye mindre dritt i rumpa på båten.. husker ikke helt hvordan det så ut men når jeg titte inn i eksosrøret var det tydelig at deler hadde rustet bort..

 

Min erfaring er også at vist eksosen går ut i vannet så fanges ganske mye av den i vannet..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Tett intercooler gir svart røyk når motoren belastes.

 

Jeg har en sterk tvil om "vannveggen" i eksosbendet hjelper det aller minste på den hvite startrøyken, noe sot vil nok kunne fanges opp.

 

Jeg har aldri hørt noe om hva den hvite røyken som er så typisk for 41A og en del andre motorer består av men vil tro det er uforbrent forstøvet diesel og som oppstår ved feil innsprøytningstidspunkt. Har sett dette VELDIG tydelig på en Detroit Diesel der enkelte av injektorene var ørlite ute av justering. Om det er så enkelt som et timingspørsmål så er det merkelig at ingen, og spesielt ikke Volvo Penta, finner en enkel løsning... Skal prøve å grave litt i filarkivet så kanskje jeg finner dokumentasjon på teorien.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

 

Dette er motorer som ryker uansett og det kan hjelpe en del med og bruke bra diesel (noen øre dyrere pr liter når man bestiller tank bil.)

 

ellers bør man se på muligheten av og få eksos under vann..

 

Vel.. da er det jo kansje vært et forsøk , jeg kan med enkelhet bytte slangene på eksosrørene slik at de rekker ned under vann , men hva er det med denne dieselen du refererer til , er det spesialdiesel som kun kan kjøpes fra tankbil ? og hva er det som gjør dieselen bedre .

Eller er det dieseltilsetning som man tilsetter selv du mener , jeg har merket stor forbedring etter jeg gikk over til Hammerdown før sommeren .

Link to post

Fant videoen jeg hadde i tankene. Første del viser en Detroit Diesel 8.2T der injektorene bare er satt i uten justering. I andre del er injektorene grovjustert med skyvelære og første eksosmanifolder er også satt på plass. Injektorene skal justeres med micrometer med spesialadapter.

 

 

På disse motorene er det injektorhøyden som angir innsprøytningstidspunktet og en justering av høyden vil endre timingen (for en enkelt sylinder) på samme måte som ved å vri innsprøytningspumpen på andre motorer (justerer alle sylindre samtidig).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Mange marinaer og tankanlegg leverer sk. Marine gassolje. Dette er diesel som benyttes av den kommerielle kysrflåten, og har ikke samme forurensningskrav på seg som autudiesel, fyringsolje, anleggsdiesel mv.. Du kan godt fylle MG på båten din, og du kan sogar oppleve at den går bedre enn om du fyller annen diesel. Grunnen til dette er at brennverdien på MG er høyere enn på annen diesel. Baksiden av medaljen er at den forurenser mer bla. Pga. Høyere svovelinnhold. Dette ser du på røykutviklinga, og etterhvert også på akterspeilet dit.

Mange opplever derfor en redusert røykutviklinga ved å gå fra MG til anleggsdiesel som du ofte finner når du tanker grønn diesel fra tankbil.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

hei igjen mine to grønne røykbomber er TAMD 71B.. Har kvittering fra tidligere eier på rep av 12 stk spredere i apr. 2008. Rep av trykkfjær/trykkbolt sept.2008 og tatt ut begge pumper for test i benk i sept.2008. dette er kun 3 år siden. Hva kan skje på så kort tid? motorer er kun gått til nå litt over 1000 timer. Tempen på begge ligger på rett over 80gr. ved normalt belastning. Teste dette godt ut sist helg kjørte begge maskiner på full guffe i ca 45 minutter tempen holdt seg på ca 80-85gr. på begge maskiner. Har brukt noen timer i båten fredag og lørdag skiftet impellere dieselfilter tappet av tankene ca 5 liter for og utelukke vann i diesel, ikke tegn til noe vann. Vedkommende Volvoguru hadde ikke noe særlig god begrunnelse men var bastant på at her er det dyser som må gjennomgås..begynner og bli litt i tvil,, men hva med ventiler kan det ligge noe her? returrør fra dyser kan disse være noe tette slik at diesel ikke renner tilbake........åpen for forslag :seeya: Til info har fylt diesel fra nesodden boligvarme bruker også en dæsj dieselforbedring fra QMI...

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Forrige båt, med VP 41A lagde mer og mer "smoke on the water", først bare rett etter oppstart, så også under drift.

TO ting:


  •  
  • Fjernet rustavleiringer i eksosbend på motor.
  • Systemrens på sjøvannside (med sirkulasjon 3 døgn)
     

ga enorm forbedring. Røyk under gange forsvant og ved oppstart var det tilbake til som før, litt men ikke plagsomt.

Link to post

Her tror jeg vi må skille mellom hvit røyk og hvit røyk... Oppstartsrøyken som mange VP og noen andre er beryktet for er en ting (dieseldamp?) mens hvit røyk under drift/belastning vanligvis er vanndamp grunnet lite kjølevann/feildosering i eksosrøret. De to tingene du nevner, Regina III, er typiske ting for å øke sjøvanngjennomstrømningen for å rette opp i problemene... Din egen konklusjon sier jo også at du bare har løst det ene problemet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...