Jump to content

Kvalifiserer dette til smoke on the water


BOBO II

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Nye injektorer er satt i SB motor i går med ganske så vellyket resultat.tydelig at her har det vært lekasjer i alle dyser. injektorene var fulle av svart bekk og svart seig guffe.

 

ny og gammel Injektor

injektorer.jpg

 

 

en ny og gammel injektor. gammel er vasket i diesel

Ble ikke kvitt all røyk men resultatet på styrbord maskin for og si det enkelt ble som natt og dag.

 

BB motor blir tatt når jeg får 6 nye dyser fra Kina til uken til den nette sum av 4 båtpenger inkl. frakt med DHL.

ble litt forbannet da jeg måtte gi 18 båtpenger for 6 bytte injektorer hos Volvo I skøyen område.

har sørfet på nett i 3 uker før jeg fant en leverandør av nye komplette injektorer med volvo penta vnr: 864069 injektorer for TAMD 71 B. Dette blir spennende kommer tilbake med mere info om denne leverandøren. håper jeg ikke blir lurt :giggle: Importerer vanligvis masse fra Kina til bedriften og har egentlig gode erfaringer med produktene produsert der nede.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hei Kommer tilbake med link når jeg har fått injektorene i hus . må sjekkes først at dette er riktig og ikke noe humbugg. :thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Har du gamle grønne i kjelleren vil jeg anbefale deg å ta saken i egne hander , visst ikke kommer du etterhvert til å bli ruinert , her på BP kan du lese og skru deg til MANGE sparte penger , spesielt når det gjelder grønne røykbomber.

 

Lykke til :smiley::smiley:

Har hört ofte at ingen motorer i fritidsbåter noen ganger slites ut!! Det er alltid dårlig/ingen vedlikehold, men kanskje også at motorene står for lenge. Dem brukes rett og slett for lite!!

Les dette fra HR-News.

 

(30 October 2011) 150,000 nautical miles and this Hallberg-Rassy 46 is still going strong. Mahina Tiare's log just turned over 150,000 miles, the equivalent of sailing six times around the world! The fact that she is structurally sound and still looks like a new boat is a huge testimony to the amazing quality of Hallberg-Rassy yachts. Mahina Tiare's original Volvo Penta TMD 31 engine now has 11,400 hours but still doesn't use a drop of oil, doesn't smoke and comes up with annual oil analysis records identical to when new. Even so, Mahina Tiare is booked in for repowering once owners John and Amanda Neal return to Sweden and their favourite Marinssons Brother's boatyard in 2014.

Link to post
  • 4 uker senere...

Har ikke Volvo, men er grønne .... og plutselig så begynte vi å røyklegge skikkelig i sommer.....

 

Etter litt feilsøking, så fant jeg ut hva som var galt, og brukte maskinen med moderasjon deretter..... men har nå så smått begynt å fikse...

 

DSC_0774.jpg

 

DSC_0783.jpg

 

DSC_0784.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Jøss, hvordan har det gått til?

 

Forsiktig med teakdekket da, oljeringer er vanskelige å fjerne :smiley: .

 

Deler av øvre ring mangler (se bilde).... som har gitt mekanisk overbelastning over større område...

 

DSC_0785.jpg

 

Mest sansynlig har sylinderen (Foring og Stempel) blitt skiftet før, og "mekaniker" har hatt et uhell når han har montert stempelet. Fant ut ved at maskinen begynte å røyke en del (les mye) ved lavt turtall og vibrere mer... samt diesel i smøreoljen. Målte eksostemperatur og fant ut at sylinder 6 var kaldere enn de andre. Deretter var det en kjapp inspeksjon gjennom luftkammerset (Detroit Diesel) som bekreftet det jeg fryktet..... Etter det var det fjerning av mellomkjøler, turbo osv, og av med toppen. og under maskinen får å løsne stempel og løfte dette ut med foringen... resultatet ser du på bildene. Venter nå på et par deler, så skal alt settes sammen igjen...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Biscaya Flott du minte meg på den der.. hadde helt glemt injektorene skal ta kontakt med selger og etterlyse forsendelsen.Hvis firmaet lever enda :confused:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen. fikk satt inn de nye Injektorene i går på BB motor TAMD 71B, men fikk dessverre ingen bedring i røykutslippet, tror det skyltes at den ene dysen ikke vil tette helt mot blokka. blåser opp ved siden av injektoren. Har tatt den ut og satt den inn igjen uten at jeg får stoppet lekasjen. Noen som en formening om hva som må gjøres? Må jeg ta ut kobberpakkningen som ligger mellom injektor og godset i bunn eller må jeg slipe opp slik at det blir planere mot dyse og blokk. eller sitter det ikke en kobberpakkning på denne modellen...

Hadde tenkt og kjøre motor varm i dag da jeg skal skifte olje på begge motorer. kan jeg starte opp motor med denne lekasjen uten at dyse tar skade av det. :confused:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Nå finnes det et verktøy til å renske opp/ frese setet til denne kobberpakningen. Og pakningen må skiftes eller glødes før innmontering av injektor. Om dette skal gi noe mindre røyk tviler jeg på. Røyk kan forårsakes av olje fra slitt turbo, sylinderlekkasje, ventiltettinger. Eller fra uforbrent diesel, noe som er helt vanlig på kald motor. Pumpetiming, dysespisser vil påvirke graden.

Link to post

Nå finnes det et verktøy til å renske opp/ frese setet til denne kobberpakningen. Og pakningen må skiftes eller glødes før innmontering av injektor. Om dette skal gi noe mindre røyk tviler jeg på. Røyk kan forårsakes av olje fra slitt turbo, sylinderlekkasje, ventiltettinger. Eller fra uforbrent diesel, noe som er helt vanlig på kald motor. Pumpetiming, dysespisser vil påvirke graden.

 

Har tatt ut dysene som slipper i dag. Har også sjekket om det sitter en kobberpakning der men kunne ikke finne noen?

er det slik at denne må tas ut på en spesiell måte? har også funnet et verktøy hos Volvo penta for fresing og avretting. Er det slik at jeg må tappe ut kjølevannet på ferskvannssiden før denne fjærnes? kan huske at det har vært nevnt på forumet ang andre modeller...........

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Er det slik at jeg må tappe ut kjølevannet på ferskvannssiden før denne fjærnes?

Tror ikke det er kopperpakning på 60-serien. Etter at injektoren er fjernet, og med kopperhylsa på plass rengjør du bunnen av hylsa med "fresen". Det er egentlig ikke en fres men en stålbørste som har til oppgave å rengjøre bunnen av kopperhylsa for sot og koks. Da hylsa skal sitte på plass når du gjør denne jobben trenger du ikke å tappe ned vannet.

Kjekt å ha trykkluft tilgjengelig for å fjærne løst slagg og koks som legger seg i bunnen av hylsa etter at du har kjørt stålbørsten.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

:giggle:

Bergstad: Var det du som var på Skjærhalden i sommer og vasket akterspeilet på båten din? Vi var der i fellesferien og jeg la merke til den sorte "scand-hekken" din :lol:

:boxing: Nei det var ikke meg :nonod: Var dessverre ikke på den siden av fjorden sist sommer.Men hekken var ganske lik det du skriver :giggle:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hei Er det noen som vet hvor en får kjøpt kobberpasta til bruk ved injektorbytte.

Snakket med Lasa i dag da jeg bestilte børsten til og fjerne belegg rundt kobberskivene, de hadde bare til eget bruk men viste ikke hvor det var og få kjøpt... :flag_bp: er det forskjell på hvilken type kobberpasta som skal brukes også??

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...