Jump to content

Kvalifiserer dette til smoke on the water


BOBO II

Recommended Posts

Biltema !

 

Redigert: REM kom meg i forkjøpet !

 

Tusen takk til REM og Mateco Dette var kjapt svar :cheers_wine: setter meg i bilen og er på vei til biltema.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Nå finnes det et verktøy til å renske opp/ frese setet til denne kobberpakningen. Og pakningen må skiftes eller glødes før innmontering av injektor. Om dette skal gi noe mindre røyk tviler jeg på. Røyk kan forårsakes av olje fra slitt turbo, sylinderlekkasje, ventiltettinger. Eller fra uforbrent diesel, noe som er helt vanlig på kald motor. Pumpetiming, dysespisser vil påvirke graden.

 

Da er det helg og ny jobbøkt på injektorene står for tur, innkjøp av fres til rengjøring av kobberpakkning er gjort, men børstene er laget av nylon og tror ikke det blir så mye spon av den børsten nei... : :smiley: Tok med den siste kobberpakkningen de hadde på lager i tilfelle en skulle ryke.

på bilde ser vi hylsa trodde ikke den skulle være så stor og håper denne ikke er vanskelig og skifte.

Er det noen som har en formening om hvordan denne skiftes hvis det blir aktuelt??? :pray:

 

kobberhylser_og__dyseboerste.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Har tatt ut dysene som slipper i dag. Har også sjekket om det sitter en kobberpakning der men kunne ikke finne noen?

er det slik at denne må tas ut på en spesiell måte? har også funnet et verktøy hos Volvo penta for fresing og avretting. Er det slik at jeg må tappe ut kjølevannet på ferskvannssiden før denne fjærnes? kan huske at det har vært nevnt på forumet ang andre modeller...........

 

 

Hei

 

Ja..du må tappe ut ferskvannet , visst ikke fyller du motoren med vann .

Ellers trenger du spesialverktøy for å skifte hylsen , i verkstedshåndboken finner du god beskrivelse av jobben ,

den finner du Her

 

Lykke til :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post

Da var dyse jobben gjort på\ BB motor ble litt skuffet da det ikke ble noe merkbar bedring på røyk. nå er den mere blågrå og det var den ikke før. bare grå og sur.

roeyk.jpg

Mere dieselfilm på vannet også.

diesel_film.jpg

kan det være at noen dyser lekker fortsatt?

får vel sende inn disse til noen proffer for bedre sjekk, eller kan det være noe annet tenker da på ventil justering, oljelekkasje turbo.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

"Normalt" er vel å dra den litt langt, nives, men "vanlig" er nok passende :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Vanlig er nok et bedre ord ja:) Har noe totaktsolje i dieselen nå, det bidrar til litt extra:)

Har med nyskjerrighet sett på sveinHa sin blogg om 41 motor og Kamp mot tomgangsrøyk. Link Men har også respekt for virker det, ikke fiks det.:)

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Litt mer oppdatert link for startrøyk og tung start

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

har startet opp begge motorer i dag og tror jeg må melde meg ut av Smoke on the wather for en stund :flag_bp:

Kan ikke se at dette lenger kvalifiserer til medlemskap :sad: . begge motorer spyr ikke ut sur og grå røyk lenger på tomgang. Jobben besto i og få testet og byttet alle dyser. i tillegg hadde jeg noen dyser som ikke tette godt nok mot kobberhylsa i bunn. måtte til slutt lage meg noen egne kobberpakninger som jeg banket ut til tynne skiver borret opp hull i midten av hylsen som passet helt eksakt rundt dysespisser på de som lakk. dette har ingen invirkninger "tror" jeg på høydeforskjell på dysenes annlegg mot hylse :thumbsup:

Babor motor som var den værste har nå blitt den beste som kan sees ut i fra bilde.

smoke_1.jpg

Slik var dette før dysebytte

21092011126.jpg

SB motor henger litt igjen men den skal bli like bra, skal kjøre en systemrens på ferskvannsiden og saltvannsiden til uka. Ikke værste denne heller. bare litt blårøyk igjen, dette antar jeg blir borte når ventiljustering er utført.

smoke_2.jpg

 

Da er det bare varmevekslern igjen som lekker dette ligger på en annen emne.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...