Jump to content

Ideell Propellhastighet RPM?


Arvor 20 Fish

Recommended Posts

Noen som vet om det finnes noe sånt som ideell propellhastighet i RPM for halvplanende båter ca 30 for?

 

De forskjellige maskiner har jo forskjellig max RPM, og gearutveksling beregnes ut i fra dette - og propelldimensonering i forhold til dette igjen.

 

Finnes det noe tommelfingeregel over hva som kan være mest effektiv RPM på propell?

Link to post
Share on other sites

Du får sikkert bedre svar ved å ringe f.eks Sleipner Motor 69300060. Kan spørre etter Paal Hansen eller Finn Bastviken på salg. De har god greie på dette.

 

Tipper akselomdr bør ligge omkring 1500-1600 o/min på maks motorturtall. Båtstørrelse, hastighet mm er faktorer som nok spiller inn, men du nevner halvplaner.

Link to post
Share on other sites

En av de viktigste parameterne mhp. turtall er propelldiameter. Riktig turtall er omtrent omvendt proporsjonalt med proplldiameter for ellers like propeller. Liten båt: liten propell med høyt turtall. Stor båt: stor propell med lavere turtall.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mange ligger innenfor 1100-1500 rpm. Hva som er optimalt er samspill mellom propellens utforming, rpm og skroget.

Båtfabrikanten vet ofte best hva som funker da deres standard oppsett på motor, gear & propell er et resultat av omfattende testing.

 

Ellers er halvplanere et relativt vidt begrep i fra flapsede overmotoriserte deplasenentskrog og til planende v-bunn skrog med hastighetspotensiale på 25-30 knop.( eks Marex Duckie, Joda 7500 osv)

Link to post
Share on other sites

På de fleste lystbåter er det for liten plass til den propellen som gir det beste resultatet. En måte å kompensere dette er å bruke en propell med stort bladareal som ikke er det beste for å oppnå stor fart for båten.

Link to post
Share on other sites

det optimale er vel at båten går så fort det er mulig - uavhengig av propellhastigheten.......

 

Kommer jo an på hva du ønsker, men for de fleste er toppfart i praksis kun et (skryte?)tall. De fleste bruker ikke mye av tiden sin i toppfart.

 

Fokus bør vel for de fleste være marsjfart; at man oppnår en fart man er fornøyd med og at da alle størrelser er tunet for mest mulig behagelig og økonomisk reise i denne farten (minimert støy, vibrasjoner, drivstofforbruk og slitasje).

 

Dersom man ofrer noe ift. optimaliseringen av marsjfart, for å presse opp toppfarten, gjør man ting feil - spør du meg.

 

Bartesam er nok inne på noe vesentlig :yesnod:

 

Økt propellhastighet gir ofte økt friksjon (propell mot vann) støy, vibrasjon, slip og slitasje. Handelsflåten forsøker såvidt jeg skjønner typisk å ha stor propell (gjerne så stor de har plass/dybde til) for å ha lav rpm...

 

Tror ganske mange kunne hatt glede av vridbart anlegg eller gir med et par utvekslinger for å kunne optimalisere både lav fart, marsjfart og toppfart.

Edited by BG-21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...