Arvor 20 Fish Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Noen som vet om det finnes noe sånt som ideell propellhastighet i RPM for halvplanende båter ca 30 for? De forskjellige maskiner har jo forskjellig max RPM, og gearutveksling beregnes ut i fra dette - og propelldimensonering i forhold til dette igjen. Finnes det noe tommelfingeregel over hva som kan være mest effektiv RPM på propell? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Du får sikkert bedre svar ved å ringe f.eks Sleipner Motor 69300060. Kan spørre etter Paal Hansen eller Finn Bastviken på salg. De har god greie på dette. Tipper akselomdr bør ligge omkring 1500-1600 o/min på maks motorturtall. Båtstørrelse, hastighet mm er faktorer som nok spiller inn, men du nevner halvplaner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 En av de viktigste parameterne mhp. turtall er propelldiameter. Riktig turtall er omtrent omvendt proporsjonalt med proplldiameter for ellers like propeller. Liten båt: liten propell med høyt turtall. Stor båt: stor propell med lavere turtall. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Mange ligger innenfor 1100-1500 rpm. Hva som er optimalt er samspill mellom propellens utforming, rpm og skroget. Båtfabrikanten vet ofte best hva som funker da deres standard oppsett på motor, gear & propell er et resultat av omfattende testing. Ellers er halvplanere et relativt vidt begrep i fra flapsede overmotoriserte deplasenentskrog og til planende v-bunn skrog med hastighetspotensiale på 25-30 knop.( eks Marex Duckie, Joda 7500 osv) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvor 20 Fish Posted September 24, 2011 Author Share Posted September 24, 2011 Ringte sleipner - fikk god info, og dette gjør videre utbedringer langt lettere:-) Takker for gode inspill. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 Legger ved en link der dette problemet er belyst også grafisk. Nå er eksempelet som er brukt fra en deplasement båt, men som andre skriver er det jo mange typer halvplanere. Optimal diameter Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 Bedre at propen går sakte enn fort.... Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvor 20 Fish Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 det optimale er vel at båten går så fort det er mulig - uavhengig av propellhastigheten....... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 På de fleste lystbåter er det for liten plass til den propellen som gir det beste resultatet. En måte å kompensere dette er å bruke en propell med stort bladareal som ikke er det beste for å oppnå stor fart for båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BG-21 Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 (edited) det optimale er vel at båten går så fort det er mulig - uavhengig av propellhastigheten....... Kommer jo an på hva du ønsker, men for de fleste er toppfart i praksis kun et (skryte?)tall. De fleste bruker ikke mye av tiden sin i toppfart. Fokus bør vel for de fleste være marsjfart; at man oppnår en fart man er fornøyd med og at da alle størrelser er tunet for mest mulig behagelig og økonomisk reise i denne farten (minimert støy, vibrasjoner, drivstofforbruk og slitasje). Dersom man ofrer noe ift. optimaliseringen av marsjfart, for å presse opp toppfarten, gjør man ting feil - spør du meg. Bartesam er nok inne på noe vesentlig Økt propellhastighet gir ofte økt friksjon (propell mot vann) støy, vibrasjon, slip og slitasje. Handelsflåten forsøker såvidt jeg skjønner typisk å ha stor propell (gjerne så stor de har plass/dybde til) for å ha lav rpm... Tror ganske mange kunne hatt glede av vridbart anlegg eller gir med et par utvekslinger for å kunne optimalisere både lav fart, marsjfart og toppfart. Edited September 27, 2011 by BG-21 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.