Skvulpen Startet 22.September.2011 Del på Facebook Startet 22.September.2011 Daycruiseren skal ligge i sjøen i vinter (isfri havn, Sunnmøre). Ved snøfall skal kalesjen selvsagt måkes, men for sikkerhet skyld vil jeg også sette støtter oppunder kalesjebøylene for at de ikke bøyer seg, eller at bøylefestet mot vindusprofilene belastes så mye at sidevinduene brytes ut (har sett slike skader på båter der kalesjebøylene står på sidevinduene). Høyden fra dørk til kalesjebøylen er ca 180, men jeg finner ikke teleskopstøtter i handelen med denne lengden. Flak selger en som er maks 160 cm . Har hørt noen si at teleskopstøtter uansett ikke er å stole på, de kan sige sammen. Kanskje like lurt å lage et par støtter av 2 x 2 toms plank? Noen som har synspunkter eller lure forslag til en elegant måte å gjøre dette på? Sitér dette innlegget Link to post
brass Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Teleskopstang finnes på Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Har hørt noen si at teleskopstøtter uansett ikke er å stole på, de kan sige sammen. Er vel bare å borre et hull der stengene overlapper og sette en bolt gjennom? Kanskje denne gjør nytten: http://www.jula.no/teleskopstotte-115-290-cm-169030 Samme produkt hos Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=159607833 Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Har vurdert flere løsninger jeg også, siden det er første vinteren båten skal ligge ute(hos meg), og jeg kommer til å kjøpe 2 slike stenger som sverre har funnet på co, skru de fast i noen plater som skal få støtte kalæsj og stenger Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 en helt vanlig jip-mopp duger veldig fint til det formålet. da har du en god anleggsflate opp mot kalesja også. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
nordan family 27 Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Biltema selger noe billige greier som er for å holde gipsplater i taket mens man fester dem. De er lange nok. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Vanlige 1x2" lekter burde vel være helt OK? Lag et V-spor i toppen til bøylen og kutt dem så de sitter litt stramt, så holder de seg greit på plass. Jeg har tenkt på å gjøre dette selv i noen år nå, men det blir liksom aldri gjort. Men jeg er en racer til å måke snø da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
m/s draugen Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Bruker en vanlig lekte som støtte,men imot kakasjen har jeg en slik isoporplate,type lilla som man bruker rundt grunnmurer.Da får man en skikkelig annleggsflate og støtte under stor del av kalasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 22.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Takker for gode råd. Skal sjekke de stengene på Biltema og Clas, der er jo allerede anleggsflate både mot dørk og kalesjebøyle, men flaten opp mot bøylen må vel modifiseres med noe U-greier for å låse bøylen. Lurt råd å borre hull i stengene der de overlapper og sette bolt gjennom for å unngå at de siger. Blir jo litt Reodor Felgen dette da, men bare det virker så ... Redigert 22.September.2011 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Man skal ikke altid kimse av gamle Reodor Felgen.Han vant. Sitér dette innlegget Link to post
Godvik Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Hei! Bruker selv en teleskopisk båtshake. Se denne http://www.maritim.no/fortoyning_2/fortoyning/batshake/batshake-teleskopisk Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 23.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2011 (redigert) Ja, går man for teleskop-prinsippet så er det mange muligheter: Jif-moppeskaft, takplate-støtter, båtshaker og sikkert også Jordans forlengerskaft for malerrulle. Fordelen med Jula / Clas - varianten er kanskje at der er gulvfot og "takstøtte" allerede montert, - ulempen er at dette antagelig er billig Kina-metall som ruster kjapt i fuktig miljø, de øvrige er av aluminium. Trur eg. Redigert 23.September.2011 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Sag til en 2x2 og lag spor i ene enden som bøylen hviler i. Enkelt, sterkt og billig. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Skvulpen Svart 23.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2011 Ja, vi får se. Det enkleste er ofte det beste, som det heter ... Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Brukte selv et år med måking, og bruktenda trelekter. Etterhvert la jeg også inn to treplater for å avlaste store flater i kalesjen. Rådet med å bruke støpeplater var veldig lurt. En myk sak som ikke skrapet i kalesjen, men samtidig sterk nok til å avlaste. Hadde jeg måttet gjøre ha båten ute ett år til ville jeg laget et lite tre bur inne med støpeplater på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Tre er absolutt billigst. Å kappe til riktig lengde bør vel alle klare. Anbefaler en anleggsplate mot dørken også. I tillegg til de nevnte støpeplater mot kalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Slik har jeg laget kalesjestøttene (materialene tilfeldig valgt fra "flisehaugen") Stort sett gratis hvis en har litt materialer liggende. Har fungert helt flott i flere år. Lengden på selve støttene må være slik at de akkurat står i litt spenn. En liten bue nedover i toppen av støttene der røret skal hvile, så står de som "spikret". Kan fjærnes/settes opp iløpet av ett lite minutt. Hjelper også på til å holde kalesjen stødig i storm (uten snø). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.