Jump to content

Støtte under kalesjebøyle mot snø, - teleskopstang eller hva?

Skvulpen

Recommended Posts

Daycruiseren skal ligge i sjøen i vinter (isfri havn, Sunnmøre). Ved snøfall skal kalesjen selvsagt måkes, men for sikkerhet skyld vil jeg også sette støtter oppunder kalesjebøylene for at de ikke bøyer seg, eller at bøylefestet mot vindusprofilene belastes så mye at sidevinduene brytes ut (har sett slike skader på båter der kalesjebøylene står på sidevinduene).

Høyden fra dørk til kalesjebøylen er ca 180, men jeg finner ikke teleskopstøtter i handelen med denne lengden. Flak selger en som er maks 160 cm .

Har hørt noen si at teleskopstøtter uansett ikke er å stole på, de kan sige sammen. Kanskje like lurt å lage et par støtter av 2 x 2 toms plank? Noen som har synspunkter eller lure forslag til en elegant måte å gjøre dette på?

Vanlige 1x2" lekter burde vel være helt OK? Lag et V-spor i toppen til bøylen og kutt dem så de sitter litt stramt, så holder de seg greit på plass.

Jeg har tenkt på å gjøre dette selv i noen år nå, men det blir liksom aldri gjort. Men jeg er en racer til å måke snø da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for gode råd. Skal sjekke de stengene på Biltema og Clas, der er jo allerede anleggsflate både mot dørk og kalesjebøyle, men flaten opp mot bøylen må vel modifiseres med noe U-greier for å låse bøylen. Lurt råd å borre hull i stengene der de overlapper og sette bolt gjennom for å unngå at de siger.

Blir jo litt Reodor Felgen dette da, men bare det virker så ... :smiley:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Ja, går man for teleskop-prinsippet så er det mange muligheter: Jif-moppeskaft, takplate-støtter, båtshaker og sikkert også Jordans forlengerskaft for malerrulle. Fordelen med Jula / Clas - varianten er kanskje at der er gulvfot og "takstøtte" allerede montert, - ulempen er at dette antagelig er billig Kina-metall som ruster kjapt i fuktig miljø, de øvrige er av aluminium. Trur eg. :worry:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Brukte selv et år med måking, og bruktenda trelekter. Etterhvert la jeg også inn to treplater for å avlaste store flater i kalesjen.

Rådet med å bruke støpeplater var veldig lurt. En myk sak som ikke skrapet i kalesjen, men samtidig sterk nok til å avlaste.

Hadde jeg måttet gjøre ha båten ute ett år til ville jeg laget et lite tre bur inne med støpeplater på toppen.

Slik har jeg laget kalesjestøttene (materialene tilfeldig valgt fra "flisehaugen")

kalesjestoetter.jpg

Stort sett gratis hvis en har litt materialer liggende. Har fungert helt flott

i flere år.

Lengden på selve støttene må være slik at de akkurat står i litt spenn.

En liten bue nedover i toppen av støttene der røret skal hvile, så står de som "spikret".

Kan fjærnes/settes opp iløpet av ett lite minutt.

Hjelper også på til å holde kalesjen stødig i storm (uten snø).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...