largo Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 De av dere med elefanthukommelse kan kanskje erindre at jeg har drøftet mindre, lukkede helplanere i et par tråder den senere tid. Nå har jeg gjort noen avsluttende vurderinger, og kommer med stor sannsynlighet til å ende på en Bella Falcon 26 Fantino. Begrunnelsen er at jeg oppfatter den som overlegen de andre kandidatene (Yamarin 74C, Finnmaster 7600, Skibsplast 730 HT) når det gjelder sjøegenskaper. I tillegg har den et akterdekk som er såpass stort at det etter mitt skjønn er brukbart. Så får det bare være at båten er noe smal og trang innvendig. Spørsmålet nå er knyttet til motorisering. Jeg har funnet mange forskjellige motoralternativ på finn.no, alt fra KAD32 til Mercruiser 4.2 med dobbelt så mye HK. Det er mange som selges med en AD41 på 200 HK eller en Mercruiser 2.8 med tilsvarende kraft. Innimellom dette finner vi også D3, som virker som et spennende valg i og med at den jo er en god del lettere enn disse store sekserne. Hva mener folket. Hvis vi eksempelvis tar utgangspunkt i følgende to objekter, hvilken bør jeg satse på og hvorfor? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29504301 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26168473 Førstnevnte er bedre utstyrt med blant annet baugpropell og landstrøm mens sistnevnte har en mer moderne motor. Jeg vet at denne motoren har gått ca 500 timer uten feil, så jeg regner med at den er over "kneika". Hva bør jeg legge vekt på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Jeg ville uten tvil kjøpt den med Ad 41 motoren. Solid motor som varer lenge, godt utstyrt og veldig god pris. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Ville definitivt gått for en med lettest mulig motor! Hadde selv en med KAD43. Den var etter min vurdering litt tung i sessen og ville nok vært enda bedre i sjøen om den hadde vært bedre balansert. Den var kvikk nok, men ikke _imponerende_ rask opp i plan. Dette skyldes trolig relativt spiss V-bunn bak (22 grader? - husker ikke helt). Ergo ville jeg definitivt ikke gått for AD41 eller Mercruiser 4.2. Mercruiser 2.8 eller D3 høres fornuftig ut, men basert på diverse andre tråder her på ÅF ville jeg sjekket litt mhp. utfordringer med D3-en. Tror egentlig KAD32 ville være en ideell motor om en ikke på død og liv må ha høy toppfart og heller prioriterer sjøegenskaper. Den er vel i tillegg ganske "bombesikker", men begynner jo å dra på åra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
largo Posted September 23, 2011 Author Share Posted September 23, 2011 Her er det åpenbart to måter å tenke på, og jeg forstår dere begge. Regner med at det går an å gjøre noe med prisen i begge tilfeller, men er det feil av meg å forutsette at D3-motoren det her er snakk om, er til å stole på? Den har tross alt klokket ca 500 timer uten feil, og den skal ha fått sine regelmessige servicer. Jeg har inntrykk av at de fatale feil som kan inntreffe på disse motorene, skjer når de er relativt nye? Jeg vet at AD41-motoren er betraktet som VPs kanskje mest skuddsikre motor i denne kategori, men jeg frykter at den vil bråke, forbruke og røyke mer enn D3. Dessuten er dette med vekt et poeng. Hva kan det ca koste å montere landstrøm, som er det jeg føler den minst utstyrte båten mangler mest? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Er usikker på D3-motoren: Den er vel en 2006-modell, og har neppe fått med seg en del oppgraderinger som har vært omtalt i div. tråder på ÅF de senere årene? Ville startet en egen tråd med konkret spm. om dette. Pris for montering av landstrøm avhenger vel mest om du kan/vil gjøre det selv, eller om du leier hjelp. Ser Seatronic selges landstrømpakker til 3-5000 kr, men disse skal vel monteres av autoriserte folk? Ladac har vel slike gjør-det-selv pakker, men jeg mener disse er en del dyrere. Ligger en artikkel om montering (faksimile fra Redningsselskapets blad) på Ladac's sider. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Den blir litt tung i hekken med 41 motoren, men det takler du. Er montert større flaps på denne, noe som er fint. 2,8 Motoren som jeg hadde var meget god, men jeg ville heller hatt noen kg. ekstra istedet for D3. Kjøp 41 motoren dersom du vil holde kostnadene nede. Forøvrig er det kun planingsterskel det er snakk om, ellers fungerer det hele fint. Båten blir ihvertfall ikke framtung.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NBF16 Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Har en 2007 mod. med 200 HK CMD. Opplevde at turtelleren stoppet på 3600 omdr. samt at den jobbet noe med å komme i plan. Ble, av merkeforhandler, oppfordret til å chippe motoren(DTE-chip levert av samme forhandler). Fikk 40HK og 71nm mer å rutte med. Syntes da at denne motoren ble helt passe til båten. De nye CMD-motorene(QSD) er på 230 HK og er antakelig i originalutførelse passe for disse båtene. Ser ihvertfall mye skryt på Finn-annonser. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ch.Officer Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Lurer på kor mykje du måtte ut med for å chippe motoren? Vurderer å kjøpe en bella falcon 26. Vil ha 30 knop i marsjfart uten å tømme lommeboka på diesel. Ser utvalget av cummins 2.8 er godt. Værre er det med utvalget av båter med kad43. 600timer og meir har dei gått. Kad41 vil eg ikkje ha. Nokon som veit kva marsjfarta og forbruk per nm med dei ulike motor alternativa??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Er ikke skroget på BElla Falcon et. Modernisert racerskrog? Vil tro det er en fordel å ha lit motor slik at man kan gå med høy marsjfart? Eller er det sterkt overdrevet dette med sjøegenskaper og lavt tyngdepungt på den? Noen som har erfaring og samenliknet med f.eks FInnmaster Flipper Aquador Nidelv SKipsplast, eller andre i samme segment? Personlig synes jeg toppfart på planende båter bør være 35-38 knop slik at man kan masje økonomisk og støymessig fint på 25-30 Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.