Jump to content

Lekkasje i hekkaggregat - hva bør jeg gjøre?


Raathass

Recommended Posts

Hei.

 

I fjor røk lageret som drivakselen fra hekkaggregatet går gjennom på vår Draco 21 med en 170 hesters Mercruiser. En servicemann byttet dette før årets sjøsetting - det satt som støpt så hele motoren måtte visstnok ut - og satte samtidig på drevet for oss.

 

Båten kom sent på vannet og for første gang på de 23 årene vi har hatt den har det kommet vann inn i motorrommet. Båten har ikke gått under, men vi måtte ned og lense en gang hver 14. dag.

 

Vi tok opp båten i går og skrudde av hekkaggregatet. To av de 6 mutterne satt løst, og da vi dro aggregatet bakover rant det ut masse vann av rommet der drivakselen sitter. Min teori er at servicemannen ikke har dratt til tilstrekkelig og at det har kommet vann inn i akselhuset (herregud, det er mange uttrykk jeg ikke kan...) og videre inn i båten.

 

Snakket med servicemannen og han skulle dra nedom i morgen. Vi fikk beskjed om å spyle hekkaggregatet med ferskvann og spraye aksling og drivknuter med CRC eller tilsvarende.

 

Etter mitt syn har et lager svært lite godt av å stå i saltvann en hel sommer og må byttes på ny. Jeg kjenner ikke oppbygningen av skroggjennomføringen; er det andre deler som har fått seg en knekk av dette?

 

I hvilken grad kan det ha kommet vann inn i vitale deler av hekkaggregatet - vil en enkel spyling fikse dette eller har tannhjul og annet fått seriøs medfart?

 

Takknemmelig for innspill.

 

 

 

 

/r

Link to post
Share on other sites

Lageret må byttes, det samme må kryssene på akslingen.

Sjekk om belgen sitter som den skal, rart om man ikke skulle klare å trekke de 6 mutterene, du kan jo sjekke gjengene og se om de er trekt for hardt. Normalt er det belgen som lekker om det kommer vann her, belgen skal også limes på den siden som er nærmest båten noe desverre ikke alle gjør.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...