Raathass Startet 22.September.2011 Del på Facebook Startet 22.September.2011 Hei. I fjor røk lageret som drivakselen fra hekkaggregatet går gjennom på vår Draco 21 med en 170 hesters Mercruiser. En servicemann byttet dette før årets sjøsetting - det satt som støpt så hele motoren måtte visstnok ut - og satte samtidig på drevet for oss. Båten kom sent på vannet og for første gang på de 23 årene vi har hatt den har det kommet vann inn i motorrommet. Båten har ikke gått under, men vi måtte ned og lense en gang hver 14. dag. Vi tok opp båten i går og skrudde av hekkaggregatet. To av de 6 mutterne satt løst, og da vi dro aggregatet bakover rant det ut masse vann av rommet der drivakselen sitter. Min teori er at servicemannen ikke har dratt til tilstrekkelig og at det har kommet vann inn i akselhuset (herregud, det er mange uttrykk jeg ikke kan...) og videre inn i båten. Snakket med servicemannen og han skulle dra nedom i morgen. Vi fikk beskjed om å spyle hekkaggregatet med ferskvann og spraye aksling og drivknuter med CRC eller tilsvarende. Etter mitt syn har et lager svært lite godt av å stå i saltvann en hel sommer og må byttes på ny. Jeg kjenner ikke oppbygningen av skroggjennomføringen; er det andre deler som har fått seg en knekk av dette? I hvilken grad kan det ha kommet vann inn i vitale deler av hekkaggregatet - vil en enkel spyling fikse dette eller har tannhjul og annet fått seriøs medfart? Takknemmelig for innspill. /r Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Lageret må byttes, det samme må kryssene på akslingen. Sjekk om belgen sitter som den skal, rart om man ikke skulle klare å trekke de 6 mutterene, du kan jo sjekke gjengene og se om de er trekt for hardt. Normalt er det belgen som lekker om det kommer vann her, belgen skal også limes på den siden som er nærmest båten noe desverre ikke alle gjør. Redigert 22.September.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Redman Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Limes? Hva slags lim skal man da bruke? Hørtes smart ut så det kunne jeg tenke meg å gjøre når jeg nå skal bytte belger på min båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Pakningslim er mye brukt. Blir ofte brukt på de belgtyper som ikke har slangeklemme men skal tres over en kant og tilsvarende. DPS og SX drevene har denne type belg, gjelder sikkert en rekke andre typer drev også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Bruk orginal Mercruiser/Quicksilver lim. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.