Raathass Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Hei. I fjor røk lageret som drivakselen fra hekkaggregatet går gjennom på vår Draco 21 med en 170 hesters Mercruiser. En servicemann byttet dette før årets sjøsetting - det satt som støpt så hele motoren måtte visstnok ut - og satte samtidig på drevet for oss. Båten kom sent på vannet og for første gang på de 23 årene vi har hatt den har det kommet vann inn i motorrommet. Båten har ikke gått under, men vi måtte ned og lense en gang hver 14. dag. Vi tok opp båten i går og skrudde av hekkaggregatet. To av de 6 mutterne satt løst, og da vi dro aggregatet bakover rant det ut masse vann av rommet der drivakselen sitter. Min teori er at servicemannen ikke har dratt til tilstrekkelig og at det har kommet vann inn i akselhuset (herregud, det er mange uttrykk jeg ikke kan...) og videre inn i båten. Snakket med servicemannen og han skulle dra nedom i morgen. Vi fikk beskjed om å spyle hekkaggregatet med ferskvann og spraye aksling og drivknuter med CRC eller tilsvarende. Etter mitt syn har et lager svært lite godt av å stå i saltvann en hel sommer og må byttes på ny. Jeg kjenner ikke oppbygningen av skroggjennomføringen; er det andre deler som har fått seg en knekk av dette? I hvilken grad kan det ha kommet vann inn i vitale deler av hekkaggregatet - vil en enkel spyling fikse dette eller har tannhjul og annet fått seriøs medfart? Takknemmelig for innspill. /r Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 (edited) Lageret må byttes, det samme må kryssene på akslingen. Sjekk om belgen sitter som den skal, rart om man ikke skulle klare å trekke de 6 mutterene, du kan jo sjekke gjengene og se om de er trekt for hardt. Normalt er det belgen som lekker om det kommer vann her, belgen skal også limes på den siden som er nærmest båten noe desverre ikke alle gjør. Edited September 22, 2011 by Frøken Fryd (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Redman Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Limes? Hva slags lim skal man da bruke? Hørtes smart ut så det kunne jeg tenke meg å gjøre når jeg nå skal bytte belger på min båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Pakningslim er mye brukt. Blir ofte brukt på de belgtyper som ikke har slangeklemme men skal tres over en kant og tilsvarende. DPS og SX drevene har denne type belg, gjelder sikkert en rekke andre typer drev også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Bruk orginal Mercruiser/Quicksilver lim. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.