Una Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 Hei. Når "Una" ble tatt opp i går oppdaget jeg at propellen beveger seg 1 - 2 mm på akslingen før propellen tar tak i akslingen. Slik skal det vel ikke være ? Ser av andre emner her at det kan være kilen som er slitt, så da må vel propellen av. Hvordan er gjengene på akslingen, er de høyre eller venstre ? Propellen er skrudd fast til akslingen med en koppemutter. Finner ingen settskrue eller låseskive på den. Vil det si at den kun er insatt med f.eks "Locktite" ? Quote "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
free Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 Du får nok gjøre bedre rent før du konkluderer, du vil nok finne en settskrue... Denne slakken må du jo fikse, sjekk nøye om det er propellen eller kilen som er slitt. Det kan i noen tilfeller være at gjengene er tilpasset dreieretningen på propellen men jeg tipper det er helt vanlig, men finn låseanordningen først. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 Når propelle er så lett å bevege, er nok mutteren ganske lett å løse. Bare gjør ren propellen og finn skruen som låser mutteren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 Hvis propellen henger så løst på akslingen som du beskriver, da har du hatt en solid porsjon flaks som ikke har mistet den Sjekk nøye når du monterer igjen for å sikre at konen i propellen og konen på akslingen passer godt sammen, for hvis den er skamslått/deformert vil du ikke få nødvendig anleggsflate til at propellen sitter riktig etter montasjen. Lykke til med en viktig liten jobb! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 (edited) Fant settskruen Propellen er låst, og det er bare å ta i. Mutteren løsnet greit og propellen lot seg lure av akslingen uten å måtte ta av roret, Spor i aksel og propell ser fine ut. Det samme med konen. Trappekilen ser og fin ut. Mulig den er litt slitt siden den sitter ørlite grann fastere hvis den endesnus. Blir å bytte den. Den er 8-10 mm og 50 mm lang. Den som maritim har er 64 mm lang så den må kappes og slipes i enden. Ser ut til at det er gjordt på den jeg har. Kan det være lurt å bytte denne med denne propellmutter for sink. Men er usikker på hva slag gjenger /stigning som jeg skal ha. Hvordan måle det ? Edited September 26, 2011 by Una (see edit history) Quote "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 (edited) Jeg skal gjøre det omvendt og gå fra den mutteren du linker til og tilbake til den originale bronsemutteren jeg hadde før på grunn av at den mutteren du linker til løsnet og jeg mistet propellen. Se denne tråden fra et par dager siden. Når det gjelder dimensjonen, så måler du hvor mange millimeter ytre diameter på gjengene på akslingen er, og hvor mange millimeter det er mellom hver gjenge. På min Saga27 er det 20mm og 2,5mm. Da blir mutteren M20x2,5 grovgjenger. Denne dimensjonen finnes forresten ikke i nevnte muttertype lenger og er erstattet av noe som ligner av en eller annen mystisk grunn. Lars H. Edited September 26, 2011 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
free Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Du har en løs foring på akselen så det er ikke sikker at en ny kile passer rett ut av hylla, den kan bli noe lav. Slepner leverer endel slike saker som kiler, foringer å muttere med plass for zinkanoder, de kan sikkert og maskinere propellen dersom du ikke får den helt "stum" på akselen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Det er ikke helt enkelt å si om propellen passer godt på akselen pga hylsa som ligger mellom. Ser for meg at det blir vanskelig å bruke blåfarge med slik løs hylse. Du kan kanskje sjekke (med riktig type micrometer) at hylseveggen har lik tykkelse i begge ender og hvis propellen ikke går alt for langt inn på akselen bruker du farge mellom denne og propellen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Posted September 27, 2011 Author Share Posted September 27, 2011 Du har en løs foring på akselen så det er ikke sikker at en ny kile passer rett ut av hylla, Har ikke målt ennå, men det kan godt hende den er litt lav. Når den da har løsnet fra sporet i akslen og har hatt rom ut mot sporet i propellen har den kommet så langt ut av akslingen at den smale delen av kilen er i akselsporet derav kommer slarken på 1-2 mm. Quote "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
pipp Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Ta deg en tur til Andersen på Øya. (Rett ved Sjøbadet) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Propellen skal sitte så godt på akselkonen at det ikke er bevegelse i det hele tatt...sporkilen er der bare for sikkerhets skyld. Du må nok varme propellen godt opp før du setter den på akslingen og teiter til med mutteren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Posted September 27, 2011 Author Share Posted September 27, 2011 Ta deg en tur til Andersen på Øya. (Rett ved Sjøbadet) ja,Helge vet svar han......han må bare banne og skjelle litt først Quote "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Propellen var løs fordi settskruen ikke har holdt og mutteren har løsnet litt. Nå er propell montert og festet med bruk av låseskive som det ikke var før og ny settskrue. Valgte å bruke samme propellmutter. Boret ett spor i akslingen til settskruen for at ikke mutter skal løsne som sist. Settskruen er og låst med Loctite 248. Quote "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.