Jump to content

Dynamo. Hva er den gule kabelen?


Geir

Recommended Posts

Det er en forbindelse til pluss for regulatoren i dynamoen ( senseledning ). Hvis du har spenningsfall på + forbindelse til batteri eller bruker diodeskillere mellom start og forbruksbatteriene kan du med fordel forlenge denne opp til +pol på batteri for å få høyere ladespenning. Husk å måle ladespenninger slik at disse ikke blir for høy.

Link to post
Share on other sites

Prøver å oppdatere det elektriske i båten.

I den sammenhengen skal jeg bytte noen av kablene fra dynamoen.

Men, hva er den gule kabelen på bildet for noe?

Bilde

Geir

Ser ut som du har Volvo med Vaelo dynamo. Isåfall bruker gul ledning å være en sk. senseledning som kan benyttes til å sense spenningen direkte på batteriet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er en forbindelse til pluss for regulatoren i dynamoen ( senseledning ). Hvis du har spenningsfall på + forbindelse til batteri eller bruker diodeskillere mellom start og forbruksbatteriene kan du med fordel forlenge denne opp til +pol på batteri for å få høyere ladespenning. Husk å måle ladespenninger slik at disse ikke blir for høy.

Betyr dette at dette er en slags "Ladac"?

 

Holder det med en 2,5mm2 kabel frem til batteriet?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Holder det med en 2,5mm2 kabel frem til batteriet?

Ja, det går omtrent null strøm i ledningen. Og ja, du får litt av "Ladac funksjonene", sensing av spenningen på batteriet, men ikke temperaturkompensering ved lav/høy temperatur ved batteriet, og heller ikke bedret lading ved lavt turtall. Men det viktigste får du altså. Så løp og kjøp, nei koble om mener jeg!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ja, ja, det er ikke alltid like enkelt....................

 

 

Har koblet den gule ledningen direkte til + på batteriet.

Har øket tverrsnittet på kabel fra B+ til 35 mm2 og trekt denne direkte til batteriet. (gikk via starteren tidligere)

Har øket tverrsnittet på kabel fra B- til 50 mm2 (det var det jeg hade tilgjengelig)

Har koblet kabel fra D+ og inn til ett rele. (for å separere batteribankene) Redigert: går også kabel fra D+ til ladelampa.

Har startet motoren i dag.

Dynamobeistet nekter å gi fra seg en eneste ampere, (eller var det volt den skulle levere?)

 

Hva har skjedd?

Hva kan jeg ha gjort galt?

Har dynamoen reist til de evige jaktmarker?

Hvor får jeg tak i en ny (vet jeg kan kjøpe original hos Volvo, men det høres dyrt ut...)

 

Geir

Redigert av Geir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har koblet den gule ledningen direkte til + på batteriet.

Har øket tverrsnittet på kabel fra B+ til 35 mm2 og trekt denne direkte til batteriet. (gikk via starteren tidligere)

Har øket tverrsnittet på kabel fra B- til 50 mm2 (det var det jeg hade tilgjengelig)

Har koblet kabel fra D+ og inn til ett rele. (for å separere batteribankene)

Har startet motoren i dag.

Dynamobeistet nekter å gi fra seg en eneste ampere, (eller var det volt den skulle levere?)

<{POST_SNAPBACK}>

D+ skal ha spenning gjennom ladelampen for at dynamoen skal kunne begynne å lade (trodde jeg).

Link to post
Share on other sites

Du kan prøve og tilføre 12 volt + på D+ mens motoren går. Starter den og lade da, er det for liten magnetiserings strøm fra ladelampe eller motstand.

Har du koblet D+ bare til rele spole, og ikke samtidig til ladelampe er det trolig årsaken.

Har det skjedd noe med dynamoen kan du kjøpe en Iskra dynamo. denne passer rett inn og er mye rimligere en orginal dynamo. Den får du kjøpt bla. fra Mekonomen.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Kan noen bekrefte at en dynamo av denne typen passer til mitt grønne dyr av typen TAMD31?

 

Bilde

 

og så putter jeg på en slik:

Bilde

 

Årsaken til at jeg spør, er at Maritim kan ikke garantere at den passer, samt at dersom jeg har prøvd, og den har blitt møkkete får jeg ikke bytte.

 

Spurte også en Volvoforhandler, og han sa at ingen uorginale passer uten at man må modifisere festene????????????????

 

Geir

Redigert av Geir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, ja, det er ikke alltid like enkelt....................

Har koblet den gule ledningen direkte til + på batteriet.

Har øket tverrsnittet på kabel fra B+ til 35 mm2 og trekt denne direkte til batteriet.

Har øket tverrsnittet på kabel fra B- til 50 mm2 (det var det jeg hade tilgjengelig)

Har koblet kabel fra D+ og inn til ett rele. (for å separere batteribankene) Redigert: går også kabel fra D+ til ladelampa.

Har startet motoren i dag.

Dynamobeistet nekter å gi fra seg en eneste ampere, (eller var det volt den skulle levere?)

 

Hvordan ser du at dynamoen ikke lader? Målt spenning på dynamo/batteri, lyser ladelampe?

Hvilket batteri har du koplet den gule ledningen til?

Ladet batteriet før du skiftet ut kablene?

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser du at dynamoen ikke lader? Målt spenning på dynamo/batteri, lyser ladelampe?

Hvilket batteri har du koplet den gule ledningen til?

Ladet batteriet før du skiftet ut kablene?

<{POST_SNAPBACK}>

Målt spenning direkte på batteri (Dit hvor ladekabel går), samt direkte på B+ på dynamo.

Gul kabel er koblet til forbruksbanken (samme som ladekabelen)

Batteriet har alldri ladet :wink: , men dynamoen ladet i fjor.

Ladelampen lyser ikke, men det alarmen hyler

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Er fremdeles nysjerrig; ble det fastslått hva den gule kabelen er?

 

Forstår at det var noenlunde konsensus om at det er DF eller hva det nå heter. Sett at det var D- (hvis denne er ført ut av dynamo). I så fall bør den vel jordes hvis det skal bli noe futt i dynamoen?

Link to post
Share on other sites

Målt spenning direkte på batteri (Dit hvor ladekabel går), samt direkte på B+ på dynamo.

Gul kabel er koblet til forbruksbanken (samme som ladekabelen)

Batteriet har alldri ladet  :wink: , men dynamoen ladet i fjor.

Ladelampen lyser ikke, men det alarmen hyler

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Ja da har vi svaret:

Du har + på andresiden av ladelampen din fra Startbatteriet, og + fra D+ til ladelampe fra Forbruksbatteri. Det blir veldig galt.

 

Enjoy

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvis ladespenningen alikeveld er lav etter omkoblingen, kan du legge en diode i serie med denne sensledningen, da øker du sp på dynamo med ca o,6V minst. Perfekt ladesp bør være 14,4V

En slik diode i serie med senseledning er nevnt av mange. Noen som har konkrete forslag til hvilken diode? (gjerne med link til hvor den kan kjøpes også...). Har nemlig endelig kommet meg i gang med prosjekt forbedret strømforsyning i båten.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...