Geir Startet 15.Desember.2004 Del på Facebook Startet 15.Desember.2004 Prøver å oppdatere det elektriske i båten. I den sammenhengen skal jeg bytte noen av kablene fra dynamoen. Men, hva er den gule kabelen på bildet for noe? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Det er en forbindelse til pluss for regulatoren i dynamoen ( senseledning ). Hvis du har spenningsfall på + forbindelse til batteri eller bruker diodeskillere mellom start og forbruksbatteriene kan du med fordel forlenge denne opp til +pol på batteri for å få høyere ladespenning. Husk å måle ladespenninger slik at disse ikke blir for høy. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Prøver å oppdatere det elektriske i båten. I den sammenhengen skal jeg bytte noen av kablene fra dynamoen. Men, hva er den gule kabelen på bildet for noe? Geir Ser ut som du har Volvo med Vaelo dynamo. Isåfall bruker gul ledning å være en sk. senseledning som kan benyttes til å sense spenningen direkte på batteriet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Geir Svart 15.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Det er en forbindelse til pluss for regulatoren i dynamoen ( senseledning ). Hvis du har spenningsfall på + forbindelse til batteri eller bruker diodeskillere mellom start og forbruksbatteriene kan du med fordel forlenge denne opp til +pol på batteri for å få høyere ladespenning. Husk å måle ladespenninger slik at disse ikke blir for høy. Betyr dette at dette er en slags "Ladac"? Holder det med en 2,5mm2 kabel frem til batteriet? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Holder det med en 2,5mm2 kabel frem til batteriet?Ja, det går omtrent null strøm i ledningen. Og ja, du får litt av "Ladac funksjonene", sensing av spenningen på batteriet, men ikke temperaturkompensering ved lav/høy temperatur ved batteriet, og heller ikke bedret lading ved lavt turtall. Men det viktigste får du altså. Så løp og kjøp, nei koble om mener jeg! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enjoy Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Hvis ladespenningen alikeveld er lav etter omkoblingen, kan du legge en diode i serie med denne sensledningen, da øker du sp på dynamo med ca o,6V minst. Perfekt ladesp bør være 14,4V Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 17.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2005 (redigert) Ja, ja, det er ikke alltid like enkelt.................... Har koblet den gule ledningen direkte til + på batteriet. Har øket tverrsnittet på kabel fra B+ til 35 mm2 og trekt denne direkte til batteriet. (gikk via starteren tidligere) Har øket tverrsnittet på kabel fra B- til 50 mm2 (det var det jeg hade tilgjengelig) Har koblet kabel fra D+ og inn til ett rele. (for å separere batteribankene) Redigert: går også kabel fra D+ til ladelampa. Har startet motoren i dag. Dynamobeistet nekter å gi fra seg en eneste ampere, (eller var det volt den skulle levere?) Hva har skjedd? Hva kan jeg ha gjort galt? Har dynamoen reist til de evige jaktmarker? Hvor får jeg tak i en ny (vet jeg kan kjøpe original hos Volvo, men det høres dyrt ut...) Geir Redigert 17.April.2005 av Geir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Har koblet den gule ledningen direkte til + på batteriet. Har øket tverrsnittet på kabel fra B+ til 35 mm2 og trekt denne direkte til batteriet. (gikk via starteren tidligere) Har øket tverrsnittet på kabel fra B- til 50 mm2 (det var det jeg hade tilgjengelig) Har koblet kabel fra D+ og inn til ett rele. (for å separere batteribankene) Har startet motoren i dag. Dynamobeistet nekter å gi fra seg en eneste ampere, (eller var det volt den skulle levere?) <{POST_SNAPBACK}> D+ skal ha spenning gjennom ladelampen for at dynamoen skal kunne begynne å lade (trodde jeg). Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 17.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2005 D+ skal ha spenning gjennom ladelampen for at dynamoen skal kunne begynne å lade (trodde jeg). <{POST_SNAPBACK}> Det går også en kabel fra D+ til ladelampa. (via en kontrollboks) Har redigert innlegget. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Du kan prøve og tilføre 12 volt + på D+ mens motoren går. Starter den og lade da, er det for liten magnetiserings strøm fra ladelampe eller motstand. Har du koblet D+ bare til rele spole, og ikke samtidig til ladelampe er det trolig årsaken. Har det skjedd noe med dynamoen kan du kjøpe en Iskra dynamo. denne passer rett inn og er mye rimligere en orginal dynamo. Den får du kjøpt bla. fra Mekonomen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Iskra Kjøpte ny slik til Hangarskibet tidligere i år, 70 A, men den er uten sense-ledning. Jeg fant ut at det ikke er nødvendig, den ladet med 14,4V på tomgang ... Har fungert helt fint hittil, i alle fall. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Geir Svart 18.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2005 (redigert) Kan noen bekrefte at en dynamo av denne typen passer til mitt grønne dyr av typen TAMD31? og så putter jeg på en slik: Årsaken til at jeg spør, er at Maritim kan ikke garantere at den passer, samt at dersom jeg har prøvd, og den har blitt møkkete får jeg ikke bytte. Spurte også en Volvoforhandler, og han sa at ingen uorginale passer uten at man må modifisere festene???????????????? Geir Redigert 18.April.2005 av Geir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Hei Geir!..jeg kjøpte sånn dynamo til min motor(volvo kad42)den gikk rett i festene og fungerte utmerket,vil da tro den går til din og,men vet ikke for sikkert..men trua er veeeldig stor da Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Ja, ja, det er ikke alltid like enkelt.................... Har koblet den gule ledningen direkte til + på batteriet. Har øket tverrsnittet på kabel fra B+ til 35 mm2 og trekt denne direkte til batteriet. Har øket tverrsnittet på kabel fra B- til 50 mm2 (det var det jeg hade tilgjengelig) Har koblet kabel fra D+ og inn til ett rele. (for å separere batteribankene) Redigert: går også kabel fra D+ til ladelampa. Har startet motoren i dag. Dynamobeistet nekter å gi fra seg en eneste ampere, (eller var det volt den skulle levere?) Hvordan ser du at dynamoen ikke lader? Målt spenning på dynamo/batteri, lyser ladelampe? Hvilket batteri har du koplet den gule ledningen til? Ladet batteriet før du skiftet ut kablene? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 18.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2005 Hvordan ser du at dynamoen ikke lader? Målt spenning på dynamo/batteri, lyser ladelampe? Hvilket batteri har du koplet den gule ledningen til? Ladet batteriet før du skiftet ut kablene? <{POST_SNAPBACK}> Målt spenning direkte på batteri (Dit hvor ladekabel går), samt direkte på B+ på dynamo. Gul kabel er koblet til forbruksbanken (samme som ladekabelen) Batteriet har alldri ladet , men dynamoen ladet i fjor. Ladelampen lyser ikke, men det alarmen hyler Geir Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Er fremdeles nysjerrig; ble det fastslått hva den gule kabelen er? Forstår at det var noenlunde konsensus om at det er DF eller hva det nå heter. Sett at det var D- (hvis denne er ført ut av dynamo). I så fall bør den vel jordes hvis det skal bli noe futt i dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Målt spenning direkte på batteri (Dit hvor ladekabel går), samt direkte på B+ på dynamo. Gul kabel er koblet til forbruksbanken (samme som ladekabelen) Batteriet har alldri ladet , men dynamoen ladet i fjor. Ladelampen lyser ikke, men det alarmen hyler Geir <{POST_SNAPBACK}> Ja da har vi svaret: Du har + på andresiden av ladelampen din fra Startbatteriet, og + fra D+ til ladelampe fra Forbruksbatteri. Det blir veldig galt. Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Ladelampen lyser ikke, men det alarmen hyler Det kan jo tenkes at pæra er gåen, evnt kontaktproblemer på vei til D+.Har du målt spenningen på D+ med tenning på? At ladelampa får spenning fra startbatteriet har ingen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 19.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2005 Det kan jo tenkes at pæra er gåen, evnt kontaktproblemer på vei til D+. Har du målt spenningen på D+ med tenning på? <{POST_SNAPBACK}> Nei, har ikke målt på D+ med spenning på. Vil ikke dynamoen lade dersom pæra er gåen? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Nei, har ikke målt på D+ med spenning på. Da ville jeg sjekket det. Altså mens motoren ikke går.Dynamoen vil definitivt ikke lade hvis pæra er gått. Det er strømmen gjennom denne som starter ladingen. Se her. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hvis ladespenningen alikeveld er lav etter omkoblingen, kan du legge en diode i serie med denne sensledningen, da øker du sp på dynamo med ca o,6V minst. Perfekt ladesp bør være 14,4VEn slik diode i serie med senseledning er nevnt av mange. Noen som har konkrete forslag til hvilken diode? (gjerne med link til hvor den kan kjøpes også...). Har nemlig endelig kommet meg i gang med prosjekt forbedret strømforsyning i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Nesten hvilken som helst diode kan brukes hvis det ikke går noe særlig strøm der, men jeg ville brukt en vanlig likeretterdiode f.eks. av typen 1N4001 eller 4002, 3,4 osv. Alle elektronikkverksteder har dette. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.