Jump to content

Hvordan få dieselsysemet selvluftende


jonn

Recommended Posts

Dieselsystemet ER selvluftende. Det sitter returslanger/-rør på injektorene som går til dieselpumpa og videre tilbake til tank. Men hvis du har mye luft f.eks. ved filterbytte må du lufte manuellt. Noen filterholdere har en primepumpe oppå som gir deg mulighet til å lufte før start. Dersom du har en lekkasje før pumpa vil du få inn luft uansett. Noen motorer har da en elektrisk fødepumpe i tanken så der får du diesellekkasje istedet for luft hvis det ikke er tett, men det vanligste er en mekanisk fødepumpe som kan ha begrenset evne til å suge hvis det er luft. Ga dette noen mening? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

På alle mine common-rail motorer er det bare å kjøre på starteren til det fyrer, men det må passes på å ikke kjøre starteren lenger enn 30 sekunder om gangen med nedkjølingsperiode imellom. Ellers er det jo bare å kjøpe et forfilter med pumpe på. Alternativet er at tanken sitter høyere enn motoren! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Letteste måten å begrense luftingen er å fylle de nye filterene med diesel för montering om det er av typen spin on og ikke insats filter.

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Der er kjempestor forskjell på forskjellige motorkonstruksjoner mht. lufting. Ingen moderne motorer trenger noen spesiell lufting men mange eldre motorer som f.eks. Ford 27xx serien, Perkins og BMC MÅ luftes manuelt om der kommer luft i systemet. Selv om der er returrør så er det uhyre små mengder luft de klarer å svelge unna uten å få problemer. Jeg har hatt flere Detroit Diesel i mine båter opp gjennom tidene og selv den eldste fra tidlig -50 tall var selvluftende.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På detroit diesel er det ikke en sentral høytrykkspumpe med høytrykksrør til dysene som på en "vanlig gammel dieselmotor". Detroit diesel har en injektor (høytrykkspumpe og dyse bygget i en enhet) for hver sylinder som drives av en egen kam på kamakslingen. Dermed så er dieseltilførselen til injektorene et lavtrykkssystem som ikke er like sårbart for luft. Men selv på detroitmotorene kan man måtte pumpe eller lufte manuelt hvis det er en lekasje på tilførselen til motoren.

Link to post
Share on other sites

Joda, Detroit Diesel skiller seg mye fra andre motorer og den konstruksjonen overflødiggjør lufting. Jeg har nå skiftet dieselfilter på Detroit Diesel uten å lufte og de filtrene er STORE...

 

Det som avgjør om systemet er selvluftende eller ikke ligger i konstruktørens hender, har han ønske om at systemet skal være selvluftende så konstruerer han det slik :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei, det lar seg ikke gjøre. Men om du skifter matepumpa til en elektrisk ditto, så lufter du hele systemet på et halvt minutt uten problemer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har vært med på å måtte pumpe fram diesel manuelt for å få start på en detroit diesel, men det skyltes lekasje i ei tilbakeslagsventil i pumpa, som gjor at dieselen rant tilbake mot tanken når motoren hadde stått ei stund... Dette var en Detroit 12v71 som står som 1000v aggregat i noen gamle diesellok som jeg kjørte før...

Link to post
Share on other sites

Jeg har erstattet lufteskruen på dieselfilteret med en forgasserdyse som er påmontert slange tilbake til tanken. Matepumpa har så stor kapasitet et om det går litt diesel gjennom denne dysa og tilbake til tanken,er det mere enn nok disel til motoren. Kommer det luft i systemet, så presses lufta gjennom dysa, istedet for å komme inn i høytrykkssiden og stoppe motoren.

 

Du kan lese mere om hvordan jeg gjorde dette her. Gå ned på siden til du kommer til avsnitt om dieselsystem.

http://home.ntebb.no/arkmarin/omega36.htm

Edited by arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, kan et dieselsystem på en dieselmotor bygges om, slik at det lufter seg selv?

Har ikke du det på din motor? Trodde alle "nyere" Forder var påmontert retur fra luftingen fra dieselpumpen og til tank. Jeg fikk tilbud om en slik påbygging, men droppet det fordi jeg aldri har hatt problem med luftingen. Husker ikke nå hva som skulle til, men det var et sett man fikk kjøpt.

Link to post
Share on other sites

arkmarin: Det der grublet jeg på å gjøre på en Ford 2712 jeg hadde en gang men fant ut at problemet med lufting var så lite at jeg droppet det. Godt å vite at en slik løsning fungerer :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei, men det har jeg aldri har bruk for selv om det har vert luft fra til dysene. Dette var montert der luftingen er på dieselpumpen. Mener det var et firma som har avviklet. KD trading har jo mye til Ford, du kan jo prøve der.

Har du problem med luft i dieselsystemet da?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...