Kjetil Grimsrud Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Første innlegg her, så om denne tråden havner feil, så vær snill og flytte den til riktig kategori Moderator. Jeg har en Skarpnes 30 81 mod. med en Ford/Sabb i 2400 serien på 80 HK. Skulle gjerne ha visst hvilken propell som passer til båten min. Noen som kan hjelpe? Det er intressant med en propell for best drivstoff økonomi. Om det trengs mer info så vær snill og spørre og oppgi hvilke data som du trenger i såfall. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 velkommen! Du har kommet i riktig kategori, men vi har ganske strenge regler for utforming av titler her på forumet, de står beskrevet her. Dette er for at medlemmene skal slippe å åpne tråder for å se hva det handler om. Din tittel, Propell til skarpnes 30 er ikke iht reglene, jeg skal endre den nå. Ellers er følgende opplysninger viktige: -Antall blad, diameter og stigning på den propellen du har. -Oppnådd maksfart ved hvilket turtall. -Gearingsforhold. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil Grimsrud Posted September 25, 2011 Author Share Posted September 25, 2011 (edited) Takk for svar. Skal huske på det. Om jeg hadde visst alt dette, så hadde jeg ikke trengt og spørre her. Da kunne jeg jo bare bestilt en slik propell med de opplysningene. Eneste jeg vet er at det er 4 blader og at båten gjør ca./rundt 10 knop ved 3000 omdr. Hvorddan finner jeg ut Gearingsforholdet? Edited September 25, 2011 by Kjetil Grimsrud (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sverre--- Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Terje Ollesen hos Winrace Propellers kan sikkert hjelpe deg å beregne hva slags propell som er optimal for båten din. Utvekslingen på gearet står kanskje på en plakett på utsiden? Gratuleret forøvrig med fin båt! Jeg vokste faktisk opp på 80-tallet i en 81 modell Skarpnes 30 med 80hk Ford/Saab. Du har ikke tilfeldigvis en unik løsning på byssa med skyvplate i stedet for vippeplate over oppvaskkummen? :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts