Fausken Startet 26.September.2011 Link til dette innlegget Startet 26.September.2011 Hei, eg holder på å ska skifte svinghjule mitt på min sabb 10, men får det rett og slett ikkje av, har laga meg en veldig kraftig ters som eg har brukt en hydraulisk jekk på uten at det rikker seg. Hadde 10 tonn med press på det i går og en 2 cm tjukk stålplate som eg bruker på tersen min begynte å bøye seg. Er der noen som har eit tips om korleis eg kan få det av? trykk er tydligvis ikkje tingen, har også prøvd å varme med en propanbrenner. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Fra nettsidene til NNFA. Antar det er konisk aksel på Sabben. Svinghjul på konisk aksel kan være vanskelig å løsne. I de tilfeller der det ikke løsner kun ved hjelp av en avdrager kan man benytte varme (gass&surstoff) i tillegg. Dette bør gjøres på følgende måte: Man varmer opp ytre del av svinghjul slik at det blir en god lunk i massen. Deretter varmer man midtre platen til samme temperatur. Når man har gjort dette brå-varmer man opp navet på svinghjulet samtidig med at man her har press på avdrageren. Svinghjulet vil da mest sannsynlig løsne. VIKTIG: Hvis man ikke varmer opp banen og midtre plate først så risikerer man at svinghjulet kan sprekke! Hvis svinghjulet mot formodning fortsatt sitter fast kan man -alt etter størrelsen på motoren, slå noen direkte slag på avdrageren i senter av veivakselen med en stor hammer eller slegge for å gi den noen "sjokk". Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Christel III Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Bare vær litt forsiktig med sleggen... Jeg klarte å slå veiven skjev på den første 10 hesteren jeg hadde da jeg skulle bytte rammelagerne. (men svinghjulet løsnet):-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
optimax 150 Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hei, du må varme og varme enda litt til, og ha en god avdrager. Pass på å bruk de 4 bolthullene rundt senter mutteren som er til å dra av svinghjulet. Ikke sett klemmene på tersen i de store flatene / hullene i svinghjulet. Og som et lite tips. Åpne opp de to små "inspeksjonslukene" på dekselet bak svinghjulet og se hvordan balansevektene står når stempelet er på topp.... Har du boka leser du mer om det der... Hvorfor skal du forresten ha det av?? Slark i svinghjulet???? (Hadde nemlig av svinghjulet på en 10 hk og shimset opp en slakk i lageret i sommer) Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 mange gode tips her, ja har laget meg en veldig kraftig ters so mer festet i de fire M16 hullene i svinghjulet. så tenkte eg skulle prøve å varme i dag. Grunnen til at eg skal ha det av er for at startkransen min er gåen og eg skal bytte ut heile svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Så svinghjulet har ikke løs startkrans, slik det er på (gamle) biler? På gamle svinghjul har man ofte ett hakk slik at man kan kappe av den gamle startkransen. Den nye varmes opp og slippes på plass før den krymper igjen. Av min gamle motorlærer lærte jeg også trikset med at en startkrans ofte blir veldig slitt akkurat der innslaget kommer. På en firesylindret motor stopper gjerne motoren på de to samme stedene. En nødløsning på gamle motorer man ikke får tak i startkrans på er da å få varmet opp og slått av tannkransen for så å montere den igjen forskjøvet 1/4 omdr slik at starteren får "friske" tenner akkurat i starten. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Fausken Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 ja det er vel mulig, men startkransen på min er opprusta heile vegen rundt omtrent. Så hadde eg ein delemotor med eit godt svinghjul på så då tenkte eg det er lettere en å bjunde å kappe av det gammle, regner vel nesten med at det må dreiest av også, så koster en ny startkrans 1800 kr også. så då er det lettere/billigere å berre skifte heile svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Nå har eg akurat holdt på med svinghjulet, varmet godt som beskrevet ovenfor med tersen på med godt med trykk på og ingenting skjedde, så ka eg den eit par slag med sleggen å då hoppa svinghjulet fint av konen på akslingen! Takker for hjelpa! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.