Jump to content

bare å glemme å få solgt båten i høst?

Alternes.

Recommended Posts

men hvis du lar vær og selge da får du vel ikke solgt den?

I dagens verden bør man jo være glad for at man i det hele tatt har båt.

Og man trenger vel ikke selge om man ikke er i ekstrem pengenød da :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Er markedet virkelig så dårlig at man ikke engang får solgt båten når den selges til spotpris??

Ikke for å pirke, men spåttpris er nok det rette ordet her.

Spotpris derimot er noe man f.eks. får på strøm :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg har ikke så mye erfaring med dette å selge båt så jeg ville bare søke råd fra erfarne båtfolk her på forumet. og har ikke hatt noe intensjon om å annonsere her. hvis mitt innlegg bryter mot reglene eller er blitt oppfattet som annonsering, ber jeg selv moderator å slette tråden min.

du har ikke annonsert i det heiletatt! det var vell strengt tatt jeg som ba om finn-link :thumbsup:

Du ba om råd, her er mine. Alle kjøpere ser etter tegn som viser at man kan stole på selgeren. Skal du selge noe som helst, må kjøperen ha en følelse av å kunne stole på det du sier. Deretter går en interessert kjøper mer nøye gjennom bilder og din presentasjon, fortsatt oppmerksom på tegn som kan gjøre at man mister tillit til selger: Er selger ærlig og realistisk i sin beskrivelse? -Får man lyst til å handle med denne selgeren? Det ligger hele tiden i bakhodet. Det hjelper ikke at du er verdens mest ærlige person, hvis ikke kjøperen skjønner det. Inntrykket din annonse skaper, bestemmer også hva slags inntrykk kjøperen får av deg.

Du må derfor:

Rette opp alle bildene slik at de vises riktig, ikke liggende alle veier.

En hyggelig liten bildetekst til hvert bilde skaper tillit og viser at du er grundig i din presentasjon.

Pass på rettskrivingen! Hvis du ikke er av den typen, be noen se over teksten din og rette skrivefeil.

Fortell hvorfor du synes det er billig selv, hvis du vil gå ut med en ferdig prutet pris. Ta for all del med at motoren ikke er brukt så lenge som båtens alder skulle tilsi. Tenk ut hva du skal svare, når kjøperen spør "hvorfor" er ikke motoren brukt så mye som båten... Få med ordene "god motor", kanskje også motortypen i overskriften. Få med i teksten at hvis noen bare vil ha motoren, kan det diskuteres...

Ofte kunne det være bedre å sette en høyere (såkalt "riktig") pris først, og antyde i teksten at du SKAL selge den, og tar imot alle seriøse bud eller prisforslag. Alle er interessert i å prute litt i dagens marked og da har du litt avslag å gi. -Gjett hvorfor så mange forretninger opererer med prisavslag...

Vær tålmodig. Det kan hende han/hun som skal ha båten, ikke leter etter en slik båt akkurat nå.

Ikke bli for snakkesalig når en kjøper ringer. Hold deg litt rolig og svar på det han spør om. Vær likevel ikke redd for å gi detaljer når kjøperen viser interesse for det.

Når kjøperen kommer for å se på båten, vis både deg selv og båten fra sin beste side. Du trenger ikke overbevise kjøperen om hva en god handel er, la kjøperen bestemme det selv. Ha gjerne litt ekstra avslag å gi, det kan være et par tusenlapper i avslag som mangler, så er båten solgt. Vent med det til kjøperen selv eventuelt spør etter "litt mer prisavslag", så spørs du tilbake om rask avgjørelse, avtale samme dag, etc. Da kan du kanskje gi litt avslag til for å fullføre handelen. Du: "Når kan du hente den"?

Ellers kan du jo avertere motoren for seg, samtidig som hele båten ligger ute. Du kan godt ta deg litt ekstra betalt for motoren hvis kjøperen vil at du skal ta arbeidet med å heise ut motoren og betale for å bli kvitt skroget på en annen måte.

Får du ikke solgt i høst, kan du prøve igjen til våren.

Men at du ikke skal kunne innkassere 25- 30 000 for denne motoren, ville jeg synes er rart.

Forøvrig er jeg enig med dem som synes det er en fin gammel båt.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg som er ute og myser på Finn hver dag nå registrerer utrolig mange annonser med elendig tekst, svært mangelfulle opplysninger om objektet, og lite kontakt info.

Når bildene er få, dårlige, og ofte til og med mangler, så lurer jeg egentlig på om vedkommende egentlig er ute etter å selge?!

I flere tilfeller har jeg tatt kontakt via finn/mail for å få flere opplysninger, og evt. bilder.

Men har så langt ikke fått svar på mer enn et par av mine henvendelser.

Så mitt generelle tips for salg av båt vil være:

•  
  • Gode og beskrivende bilder (gjerne med en link i annonsen som viser høy oppløste bilder)
  • Gjennomtenkt tekst med god beskrivelse av båten, og tilstand.
  • Beskrivende liste over tilhørende utstyr og tilstand.
  • Følg med på e-post. (Det er ikke alle som er interessert i å ringe på en haug med annonser for å få grunnleggende informasjon som i utgangspunktet burde ligge i selve annonsen)
  • Vær vennlig og imøtekommende i annonsen. (det er ikke nødvendig å skrive betingelser for den som tar kontakt. Det er ved salg som regel alltid bedre med en henvendelse for mye, enn en for lite. Om det kommer et skambud, så har man ihvertfall fått en henvendelse/opprettet en kontakt, og noe man kan jobbe ut i fra).

Redigert av KLB (see edit history)

Et brosjyrebilde er jo fortsatt bedre enn intet bilde.

Mange er jo ikke så flinke til å ta bilder, men uansett bør det jo være noen bilder av den faktiske båten.

At mange ikke er så flinke til å ta bilder er ikke noen unnskyldning.

De aller fleste har vel venner og kjente, samt familie hvor man kan finne slik "kompetanse" :wink:

Akkurat det med bilder, og kvalitet, samt at bildene faktisk er beskrivende er uhyre viktig IMO.

Det er lett å bla forbi, eller overse en annonse med elendige bilder/manglende bilder.

Min påstand er at gode og beskrivende bilder utgjør forskjellen på salg/ikke salg.

Ofte er det objekter som selges til flere hundre tusen som kun inneholder scannet brosjyrebilde fra 80 tallet. Da er til og med halvdunkle mobilbilder å foretrekke.

Med dagens marked må man være kreative. Da må man starte med å gjøre annonsen attraktiv for de som jakter. Blikkfangende bilder og grundig artikulert tekst gjør at de som er på utkikk etter båt "fester" seg ved nettopp din annonse.

Redigert av KLB (see edit history)

en kamerat har liggende på Finn en strøken topp utstyrt 80-talls båt med motor fra slutten av 90 tallet.

annonsen er helt topp - og helt etter oppskriften i denne tråden, men det har nesten ikke vært respons.

jeg tror derfor at det for noen typer båter er full krise under utvikling - kjøperne

er der rett og slett ikke.

for min egen del gjør dette at jeg glemmer alt som heter bytte og heller oppgraderer

den jeg har, selv om det snart ikke finnes mere å kjøpe som jeg ikke allerede har.

Har vært på båtjakt en tid nå og blir, som tidligere norsklærer, skremt av hvor dårlig norsk det er i annonsene

Trenger ikke være nårsk lærer for og bli skræmt. Ante ikke at ord deling var problematisk over hodet før jeg begynte lese Finn annonser. Nå plager det meg ikke lenger. Iff ju cant bit dem, djoin dem. :thumbsup:

Har vært på båtjakt en tid nå og blir, som tidligere norsklærer, skremt av hvor dårlig norsk det er i annonsene: skråg, karlesjen, intrisert, vålvo, janmar, ,innprignert ...

For ikke å snakke om "Durs på badeplattform", det er en gjenganger. Selv er jeg ikke tidligere norsklærer, men jeg er derimot fullstendig allergisk mot ord eling.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Takk takk,utrolig nok var det faktisk annonsen på autodb som fikk solgt den! har liksom alltid bare lagt inn annonse der i tillegg til finn som suplement og trodd at det var finn som gjeldte :eek: tenker jeg konverterer tilbake til seilbåt igjen til våren,eller sjark. ingen mellomting her nei :giggle: det er ingenting som er så fint som det å ha båt, men noen ganger er det faktisk godt å få litt pause også :smiley:

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...