Jump to content

Vp kad 44 edc problem med å få i gir forover


snappen

Recommended Posts

Hei.

Har eit problem med min volvo kad 44 edc med å få den i gir forover, akterover går den i gir uten problem. Det virker som at når motoren er kald så går den fint i gir forover,men etter at eg køyrt ei stund dvs ein time so får eg problem med å få den i gir forover etter at eg har slakka ned og kopla ut.Akterover går den fint i gir.Får å få den i gir forover so må eg auke turtalet på motoren og so plutseleg går den i gir forover. Er her nokon som har kjennskap til dette problemet??

Link to post
Share on other sites

Skal ikkje sei heilt sikkert dette, men er ganske sikker på at du har slitt kon i drevet. Vist du skrur litt sjøl er ikkje dette store kostnaden å fikse

 

Følgende må gjøres

 

Båt på land

Drev av

Tappe av oljen på drevet

Dele drevet og ta ut konen å slipe denne

Montere på plass igjen, fylle olje på drevet

Montere drevet på båt

Gire 20-30 ganger på land før du tar den på sjøen

Heise båten på sjø, Gire mange ganger i bryggen

Prøvekjøre båten ein god tur, Gire mange ganger under turen,

 

Vist du kan ta av drevet og montere drevet sjøl så er det ikkje mer enn ca 2,5 timers jobb + olje og kranløft som koster noe.

 

 

Men nå vet eg ikkje kor langt motoren din e gått da. men dette e kjent problem på DP-E drev

Vist dette er noe som har skjedd etter at du har hatt service på drevet eller har hatt drevet av kan det vera så enkelt som ein liten wire justering.

 

Om du har lyst å skru det av sjølv men ikkje vet heilt hvordan er det bare til å spørre så kan du garantert få full beskrivelse av det.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har du/dere kalibrert gearspaken?

Slett evt feilmeldinger, huk av gearwire på drev -> kalibrer iht instruksjonsboken og monter tilbake gearwire midt i slarkområde.

Hender dette må gjøres innimellom.

 

(Er båten på sjøen kan du midlertidig hekte av gearwire i aktuator på skott i motorrom og justere ett par turn en eller annen vei til du er happy)

Redigert av SvartRøyk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...