Campingkongen79 Startet 26.September.2011 Link til dette innlegget Startet 26.September.2011 Ønsker å kjøpe trebåt. Det kan godt være et prosjekt, siden høst og vinter er i anmarsj. Jeg har foreløpig tittet på noen få, en jeg kom over hadde en sabb diesel G 10 hk installert. Eieren hadde to motorfester som gikk tvers igjennom skroget, er dette vanlig? Sabb har jo ganske mye vibrasjoner og jeg ser for meg at det da kan bli problemer med vibrasjoner i skroget i forhold til tetthet. En annen ting jeg lurer på er hvot vanlig det er å finne blyplater på eldre trebåter? Hvor obs bør man være? Håper på tips fra dere som har kompetanse på området, da jeg anser megselv som novise innen trebåtsjangeren :) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hadde en gang en 24 fots tre motorbåt med Sabb hvor motorfundamentet var fast i båten med gjennomgående fundamentbolter. Om boltene også gikk gjennom motorlabbene husker jeg ikke. Tror dette er vanlig måte å gjøre det på. Lekkasje var ikke problem men slike bolter bør sjekkes for tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Takk for kjapp respons. Eieren hadde utført dette selv ifjor. Han hadde laget ny bedding til motoren og lest i en instruksjonsbok at de skulle gå tvers igjennom. Jeg aner jo ikke hva slags bolter han har brukt. Det bør vel være syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Bronse er minst like bra. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hadde også en 10hk Sabb en gang i tiden, og der mener jeg også og huske at boltene gikk tvers igjennom skroget. Dette var en kravellbygget trebåt, og hadde aldriproblemer med lekkasjer som var relatert til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hvordan er det med disse blyplatene jeg ser på enkelte trebåter? Skjuler de trøbbel eller er det vanlig for enkelte eldre trebåter? Sitér dette innlegget Link to post
øyværing Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Blybøter legges der det er lekkasje eller en liten skade på skroget. det er vanlig her nordpå at det ligger drev og tjære under bota som pakning. mvh Rolf Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
sveinis Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Hold deg laaaaangt unna trebåter med blyplater. Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Takk Sveinis! Der gav du meg vel svaret jeg trengte :) Holder meg nok på avstand da ser du :) Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Vær særdeles nøye med alt treverk under vannlinja. Sært dyrt å fikse. Jeg måtte gi bort en båt jeg hadde kjøpt pga. blyplater. Med dagens bruktmarked for trebåter er det bare å ta seg god tid, det finnes mange kupp. Legg litt ekstra penger på bordet å prøv å få en båt som er laget i det beste materialet, sibirsk lerk. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 prøv å få en båt som er laget i det beste materialet, sibirsk lerk. Åja....? Mesteparten av den sibirske lerken vi får kjøpt kommer ikke fra Taigaen i Sibir, den kommer fra diverse plantasjer i Danmark som gror Sibirsk Lerk i ett forrykende tempo. Å få tak i en båt bygd i saktevokst norsk trevirke er ikke nødvendigvis dårligere. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sveinis Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Ehh….. kan godt være, men tror du seriøse båtbyggere bruker hurtigvoksende dansk lerk? Og denne karen er vel på bruktmarkedet. At sibirsk lerk er best fikk jeg direkte fra et ikon blant sørlandske båtbyggere, tror hvis du sammenligner saktevoksende ekte sibirsk lerk med hva som helst annet som brukes her hjemme så er det best. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.