Seilskøyte Startet 26.September.2011 Link til dette innlegget Startet 26.September.2011 Jeg skal montere endel store/lange gjennomgående syrefaste skruebolter i min treskøyte. Jeg skal benytte M16 x 250mm og 300mm lengder. Eventuelt kan jeg bruke gjengestang og kutte egne lengder, men ulempen er da at jeg ikke får skruehode samt at det blir gjennomgående gjenger gjennom treverket som kan slite på treverket over tid. Er det noen som har tips hvor man får tak i billige bolter av denne dimensjonen? De er så fryktelig dyre her i Offshore-Stavanger. Hva er foresten vanlig å bruke som bolt for store treskøyter? Lager folk de selv? Tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hva med å kjøpe en lengde med Ø16 rundtjern i AISI316L,kutte i korrekte lengder og "sneide" gjenger i begge ender? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Jeg gjorde det som TMe foreslår. Fortell gjerne mer om båten (bilde?)... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Et lite tips hvis du skal gjenge opp stenger selv er å dreie ned endene på stanga til 15,8. 316L er ganske hardt å gjenge i, og sliter på gjengesnittet. Har du øvelse med benk er jo det beste (og raskeste) å slå gjengene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilskøyte Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Jeg har ikke selv kunnskap eller tilgang til dreibenk, mend det finnes sikkert folk som kan assistere meg med dette? Helst skulle jeg jo ønskt å kunne kjøpe bolter direkte, men jeg forstår at dette er svindyrt. Hvis man benytter stang er det da vanlig å ha mutter+skive i begge ender, eller smir man bolthode også? Jeg har kjøpt båten i tipp-topp stand. Skal nå rigge båten med baugspryd og er derfor i lærefasen vedrørende slik stor skuter. For flere bilder - ta en kikk her: https://www.facebook.com/pages/Fryden/182472021814613?sk=photos Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Gjør som blir nevnt her og kjøp 16mm AISI316L syrefast senterslipt stål og kapp i rette lengder. Slå gjenger i begge ender og TIGsveis fast mutteren i ene enden og puss så den enden pen med en Scotchbrite pad etterpå. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Ta en prat med Tools Rogaland Jenvare, de skaffer det meste av bolter. Ikke sikkert det blir så mye dyrere enn å kjøpe emne og gjenge selv heller, og mye enklere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilskøyte Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Nummeret 316 - Hva betyr det? Jeg har sett A4 betegnelsen, er det noen forskjell? Jeg har funnet denne nettbutikken som sier de selger marine bolts billig. Her bruker de forskjellige betegnelser som forvirrer, hva skal jeg evt. velge? - A4 316 Stainless MARINE GRADE - A4 Class 80 Strong Stainless - A4 Stainless MARINE GRADE http://www.boltmeup.com/index.asp Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 A4 benevnelsen brukes på bolter, 316 på konstruksjonsstål. Samme materialkvalitet, bare litt rotete benevnelser... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilskøyte Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 A4 benevnelsen brukes på bolter, 316 på konstruksjonsstål. Samme materialkvalitet, bare litt rotete benevnelser... Takk, da forstår jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Luraen Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Alternativet er "Skruegården" på Lurahammaren. De har alt av bolter, skruer, med alle typer gjenger. De tar sikkert noen kroner for det du kjøper, men her er hvertfall utvalget enormt! Flott båt forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Lå den i Skienselva ved siden av TEG seilmaker verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Seilskøyte Svart 28.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Porsgrunn, rett utenfor Porselensfabrikken Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Mange du er ute etter? Og hvilke lengder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.